• Anonym (längt­ar)
    Äldre 22 Jan 12:07
    295621 visningar
    1436 svar
    +2
    1436
    295621

    Brudar 2016 här kan vi följas åt :)

    Väljer att lägga tråden anonymt då jag är rädd för påhopp eftersom jag börjat planera så tidigt.

    Det är ju ett tag kvar men det måste väl finnas några fler som längtar och väntar...?

    Hur går det för er andra med planeringen?

    Hittills har vi bestämt: Prel datum, börjat titta på ringar, tittar på lokaler, valt kyrka, spanar på känningar, valt ut save-the-date som ska skickas om ett år (tidigt jag vet, men vi vill att alla ska kunna komma). Jag har nu börjat fundera på färgtema och dekorationer och ska snart fråga min tänkta tärna.

    Hoppas här finns några andra som är tidiga planerare med:)

  • Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)
  • Äldre 23 Jun 11:47
    Emmy skrev 2015-06-22 13:04:38 följande:

    Hej!

    Hoppar in här jag också. Min sambo sedan många år och jag har äntligen bestämt att det är dags nu. Kyrka är bokad hösten 2016 så nu är det bara all planering kvar.

    Jag funderar på det här med tider under dagen. Vi kommer att gifta oss vid 14 och sjäva akten tar väl max 30-45 minuter. Därefter har vi en bit till festlokalen. Gissar att alla kan vara på plats där tidigast halv fyra. Lite mingel och champagne... Men är det lämpligast att börja med tårta och kaffe vid 16-tiden? Och ta middag först senare? Eller tar man tidig middag istället? Hur hade ni gjort? Vi kommer att ha minst två ganska små barn med (våra egna) och jag tänker att de ska orka att närvara pigga genom middagen och då kanske 18 är sent för mat?


    Enligt mina erfarenheter från bröllop jag har varit på tidigare så tar allt längre tid än man tror. Efter vigseln så brukar alla vilja gratulera brudparet, kasta ris eller blåsa bubblor och det tar sin tid när alla gäster radar upp sig i kö för att kramas. Sedan tar ju minglet och fördrinken sin tid och det tar tid innan alla har satt sig på sina platser i festlokalen. Jag har varit på bröllop med vigsel vid 14-tiden och då har inte middagen blivit av förrän vid 17 tidigast och då tycker jag det brukar vara lagom med mat. Glad
  • Äldre 23 Jun 14:31
    madmoxxi1177 skrev 2015-06-22 17:02:07 följande:

    För er som är med i Kinaklänningar oxo kan bortse från detta:

    Jag måste berätta en lyckosam sak. Har suttit på alla olika sidor på nätet och scrollat. Jag har hittar en klänning jag känner, shit, this is the one. Priserna mellan siderna diffar med ca 100-200kr. Så spelakvitta helt enkelt.

    Jag satt på en affärs sida här i sverige som finns i hemstaden, scrollscroll och helt plötsligt.... KLÄNNINGEN!

    Samma som jag hittat på kinasidor. Jag dog lite och bokade tid hos dem pronto!

    6/7 ska jag testa klänningar med min mamma o syster. Jag är helt uppskruvad och så jävla lycklig. Nu kan jag PROVA den innan jag köper den billigt från kina :) så jag vet hur den sitter (ska sitta iaf) när den anländer!

    Så det var dagens lyckospjut! Hur är det med er andra??


    Wow, grattis, redan hittat klänningen. Glad

    Vilken sida tittar du på?
    Och hur har du hittat den i Kina?

  • Äldre 23 Jun 15:18

    Hej alla!


    Vad skönt att se att man inte är ensam i den här bröllopsdjungeln.


    Jag och min sambo bor i Madrid och planerar bröllop i Sverige nästa sommar.


    Jag står inför en massa problem som ni kanske har tips frö hur jag ska klara mig igenom..


    Eftersom min sambo är spanjor blir bröllopet tvåspråkigt. Funderar på hur vi ska göra med vigseln, om vi ska låta den stackars svenska prästen prata engelska (om han nu skulle gå med på det?) eller ska vi ha två präster?  Vi kommer antagligen behöva gifta oss igen i Spanien senare genom den katolska kyrkan, för vad jag har förstått är äktenskaptet inte giltigt annars.. Någon som vet?


    Vad gäller bröllopsfesten börjar jag redan bli stressad. Vi har redan bestämt plats, och tänkte faktiskt chansa och köra på utomhus (!!) Stackars spanjorer kommer att frysa ihjäl... men så ska det ju vara ett lite ?exotiskt? (haha) bröllop för dem med ;) Vi kommer att bjuda ca.250-260 personer varav mer än hälften är spanjorer. Platsen är jättevacker men det dumma är att det liksom inte ingår någonting i själva festen. Vi blir tvungna att hyra stolar för sig, catering för sig, musikanläggning för sig, och allting vi behöver.. Bara detta är ju mycket organisering med tanke på att vi inte ens befinner oss i landet. (Bra att vara ute i god tid). Mittt största problem är att vi inte hittar någon leverantör av tält för ett så stort antal sittande gäster. Vi har fått offerter för typ öltält, men det vi ju är intresserade av är ju ett vackert, inklätt tält med stabilt golv etc.. Någon som kanske har något tips?


    Eftersom mer än hälften bör boka flyg etc, bör vi nog komma ut med inbjudan och info väldigt tidigt så jag satt och funderade på var man kan få hjälp med inbjudningskort, bröllopshemsida och grafiska tryck... Någon som har tips?


    Oj, oj, det här är bara en hundradel av alla frågor jag har haha.. Ska bli spännande att följa er alla, hoppas på mycket inspiration från er och ert planerande J

  • Äldre 27 Jun 13:33
    Emmy skrev 2015-06-22 13:04:38 följande:

    Hej!

    Hoppar in här jag också. Min sambo sedan många år och jag har äntligen bestämt att det är dags nu. Kyrka är bokad hösten 2016 så nu är det bara all planering kvar.

    Jag funderar på det här med tider under dagen. Vi kommer att gifta oss vid 14 och sjäva akten tar väl max 30-45 minuter. Därefter har vi en bit till festlokalen. Gissar att alla kan vara på plats där tidigast halv fyra. Lite mingel och champagne... Men är det lämpligast att börja med tårta och kaffe vid 16-tiden? Och ta middag först senare? Eller tar man tidig middag istället? Hur hade ni gjort? Vi kommer att ha minst två ganska små barn med (våra egna) och jag tänker att de ska orka att närvara pigga genom middagen och då kanske 18 är sent för mat?


    Jag håller med Jenni, allt tar lång tid. Vi har också små barn ( då 2 och 5) och vigsel kl 14. Vi kör på mat först. :)
  • Äldre 27 Jun 13:38
    spansksvenskt skrev 2015-06-23 15:18:27 följande:

    Hej alla!

    Vad skönt att se att man inte är ensam i den här bröllopsdjungeln.

    Jag och min sambo bor i Madrid och planerar bröllop i Sverige nästa sommar.

    Jag står inför en massa problem som ni kanske har tips frö hur jag ska klara mig igenom..

    Eftersom min sambo är spanjor blir bröllopet tvåspråkigt. Funderar på hur vi ska göra med vigseln, om vi ska låta den stackars svenska prästen prata engelska (om han nu skulle gå med på det?) eller ska vi ha två präster?  Vi kommer antagligen behöva gifta oss igen i Spanien senare genom den katolska kyrkan, för vad jag har förstått är äktenskaptet inte giltigt annars.. Någon som vet?

    Vad gäller bröllopsfesten börjar jag redan bli stressad. Vi har redan bestämt plats, och tänkte faktiskt chansa och köra på utomhus (!!) Stackars spanjorer kommer att frysa ihjäl... men så ska det ju vara ett lite ?exotiskt? (haha) bröllop för dem med ;) Vi kommer att bjuda ca.250-260 personer varav mer än hälften är spanjorer. Platsen är jättevacker men det dumma är att det liksom inte ingår någonting i själva festen. Vi blir tvungna att hyra stolar för sig, catering för sig, musikanläggning för sig, och allting vi behöver.. Bara detta är ju mycket organisering med tanke på att vi inte ens befinner oss i landet. (Bra att vara ute i god tid). Mittt största problem är att vi inte hittar någon leverantör av tält för ett så stort antal sittande gäster. Vi har fått offerter för typ öltält, men det vi ju är intresserade av är ju ett vackert, inklätt tält med stabilt golv etc.. Någon som kanske har något tips?

    Eftersom mer än hälften bör boka flyg etc, bör vi nog komma ut med inbjudan och info väldigt tidigt så jag satt och funderade på var man kan få hjälp med inbjudningskort, bröllopshemsida och grafiska tryck... Någon som har tips?

    Oj, oj, det här är bara en hundradel av alla frågor jag har haha.. Ska bli spännande att följa er alla, hoppas på mycket inspiration från er och ert planerande J


    Om ni ändå ska gifta er i Spanien sen så tycker inte jag att det gör något att vigseln är på svenska. Prästen kanske kan ta några meningar på engelska/spanska om den kan. Typ de viktiga fraserna i vigseln. När du bokar kyrkan kanske du kan nämna att du gärna vill ha en flerspråkig präst. Annars tycker inte jag det är konstigt om det blir på svenska. :)
  • madmox­xi1177
    Äldre 27 Jun 16:19
    JonnaAndre skrev 2015-06-23 14:31:05 följande:
    Wow, grattis, redan hittat klänningen. Glad

    Vilken sida tittar du på?
    Och hur har du hittat den i Kina?
    dreamqueen.se är en kinaklänning sida. där har jag hittat den och modellen finns som orginal i den affären jag ska till på Måndag nästa vecka igen! :D
  • Äldre 27 Jun 21:23

    Har ni satt en budget?

    Har ni redan sparat pengar eller köper ni saker och sparar ni fram till bröllopet?

    Vi är lite kluvna, eller rädda att vi inte ska hinna spara ihop pengarna. Vi har såklart ett sparkonto, som vi helst inte vill ta från. Men det är väl omöjligt att inte röra då en av oss är föräldraledig just nu :)

  • Äldre 29 Jun 13:24
    Loveit skrev 2015-06-27 21:23:21 följande:

    Har ni satt en budget?

    Har ni redan sparat pengar eller köper ni saker och sparar ni fram till bröllopet?

    Vi är lite kluvna, eller rädda att vi inte ska hinna spara ihop pengarna. Vi har såklart ett sparkonto, som vi helst inte vill ta från. Men det är väl omöjligt att inte röra då en av oss är föräldraledig just nu :)


    Vi har en budget på 50.000, började spara för kanske 1 år sen. Tänkte att vi börjar i tid då vi också är föräldralediga. Men då har vi vanliga sparkonton också som vi spar till, delar upp pengarna som ska sparas lite. Nu har vi fått ihop 47 på b-kontot och har 10 månader kvar. Men vi fortsätter spara på det kontot så tar vi av de till en resa för hela familjen till hösten nästa år. :)

    hur gammalt kommer ert barn vara när ni gifter er?
  • Äldre 29 Jun 13:51
    maj16 skrev 2015-06-29 13:24:51 följande:

    Vi har en budget på 50.000, började spara för kanske 1 år sen. Tänkte att vi börjar i tid då vi också är föräldralediga. Men då har vi vanliga sparkonton också som vi spar till, delar upp pengarna som ska sparas lite. Nu har vi fått ihop 47 på b-kontot och har 10 månader kvar. Men vi fortsätter spara på det kontot så tar vi av de till en resa för hela familjen till hösten nästa år. :)

    hur gammalt kommer ert barn vara när ni gifter er?


    Då var ni smartare än oss som sparat så länge! Vi har varit husägare i 1 år nu i sommar så vi har lagt mycket pengar på smårenoveringar det senaste året, lagt bröllopstankarna på hyllan. Men nu har vi insett att vi vill göra så mycket mer med huset så det är lika bra att vi gifter oss nästa sommar och låter huset och händerna vila ;)

    Våra barn kommer vara 2,5 år och 5 år när vi gifter oss. Kommer försöka fixa barnvakt men svårt när alla kommer vara på bröllopet..

    Hur gamla barn har ni och kommer de vara med er hela dagen?
  • Äldre 29 Jun 18:17
    augusti skrev 2015-06-22 13:02:11 följande:

    Är det borgila?

    Vi hade samma kyrka och lokal planerad när vi tänkte gifta oss på sommaren. :) borgila var super fint, det enda var att på vintern i snöslask storm på vatten.... Näe... Så nu blir det waxholmskyrka och waxholms hotell. I januari 2016 istället :)


    Nej det är inte borgila utan det är "Vieille Montagne" :)
    dock letar vi fortfarande runt efter andra (billigare) alternativ, men vi har preliminärbokat den i alla fall ^^

Svar på tråden Brudar 2016 här kan vi följas åt :)