• thomazine

    Skånebrudar 2013

    Mitt nyaste (Och numera enda!) nöje är att planera vårt kommande bröllop! Just nu känner jag att min blivande make och övriga i umgänget får sår i öronen av mitt bröllopsprat. Tänkte därför kolla om de finns några blivande brudar här som vill agera bollplank och inspo fram till våra Stora Dagar?! :) Jag bor utanför Lund och vi gifter oss hösten 2013

  • Svar på tråden Skånebrudar 2013
  • MarieTherese05
    FrökenMäkelä skrev 2013-03-14 22:09:02 följande:

    Vi gifter oss i September så 6månader kvar :)


    Min favorit färg är rosa men då det inte riktigt passar sambon så ville jag/vi inte köra på det. Och hans älskade hobby bil är orange så blev det en färg som "passar" in på oss.


    Vad är det för tallrikar och glas ni köpt? Hade inte Ikea några bra bestick?


    Är en lång vinter i år så vi kan ju hoppas det blir en kanon sommar :)


    Å ett mysigt Höst Bröllop, blir det i kyrkan här nede med? 
    Vi kommer gifta oss i kyrkan, jag tycker den är så vacker.

    Jag rosa är snyggt speciellt när man har olika färger av rosa allt från den mörka skalan till ljusa

    Vill ni ha typsikt höst tema?
    Har sett väldigt många bilder för just höst tema..
    ex mkt äpple & löv med trä i typsika höst färgerna, det är snyggt

    Jo ska se om jag kan finna en bild på vad vi hittat... fast det är ej dessa bestick vi ska ha!



     Det är faktiskt min blivande som kom på att stämpla tårtpapprena & vi fick den iden att ha de som bordsunderlägg. Vi får väl se vilka servetter vi ska ha samt hur bestiken kommer vara? 
    Besticken kollar jag nog via tredera för att se om jag hittar mer rustika, äldre.

     Ja en riktig vinter har det ju varit.. 2 veckor till Påsk så då hoppas jag på SOl CoolKakan 81 Tack för tipsen om att hyra dukarna, tror det får blir det här i från med. 
    I morgon ska vi upp till vårat ställe & får väl mäta lite för borden så får man se... ev sy fast då åker jag till Borås för att handla tyg... riktigt billigt där. 

    Ha en stört skön kväll till er alla Skål
     
  • FrökenMäkelä
    MarieTherese05 skrev 2013-03-16 18:08:26 följande:
    Å ett mysigt Höst Bröllop, blir det i kyrkan här nede med?
    Vi kommer gifta oss i kyrkan, jag tycker den är så vacker.
    Nej, vi har faktiskt valt bort byns kyrka för vi ville inte känna att vi gifter oss "hemma". Sen vill vi ha något eget då båda barnen är döpta i den. Håller med det är en jättefin kyrka så inget fel på det. Men vi har bokat Ottarps. Har ni lagt in önskemål om vilken präst ni vill ha?

    Vill ni ha typsikt höst tema?
    Har sett väldigt många bilder för just höst tema..
    ex mkt äpple & löv med trä i typsika höst färgerna, det är snyggt Nä, det är bara höstens färger vi vill komma åt och det som de flesta förknippar med hösten, massor av tända ljus. Så har bett en vän som har bebis spara sin barnmatsburkar som vi ska glittra. Så det kommar stå många sånna överallt.
    Jo ska se om jag kan finna en bild på vad vi hittat... fast det är ej dessa bestick vi ska ha!



    Det är faktiskt min blivande som kom på att stämpla tårtpapprena & vi fick den iden att ha de som bordsunderlägg. Vi får väl se vilka servetter vi ska ha samt hur bestiken kommer vara?
    Besticken kollar jag nog via tredera för att se om jag hittar mer rustika, äldre.
    Vad fint det blev med tårtpappret! Hitta faktiskt idag en som hade instruktioner på hur man gjorde pompoms av tårtpapper, grymt snyggt blev det. Ja, det får nog vara rustika bestick till den dukningen, kommer passa super i ladan också.
    Ja en riktig vinter har det ju varit.. 2 veckor till Påsk så då hoppas jag på SOl Cool
    Ha en stört skön kväll till er alla Skål
    Trevlig lördag kväll!
  • Kakan 81

    Man kan ju ha lakan också som dukar typ Ikeas knoppalakan om man vill komma billigt undan. Men det är ju lite tunnare än linnedukar så personligen tycker jag inte det blir så fint. Vi kommer nog köra lakan på presentbordet, dj bordet och baren . Smart med genomskinliga tallrikar och en stämpel på tårtunderlägget!

  • a ring on my finger

    Vi skulle kollat på Fredshög i går men fick ställa in pga sjukdom. Hade tänkt om och funderat på att ha ceremonin på Citadellet i Landskrona och festen på H55 i Helsingborg. Men det kostar 5000:- för att bara ha ceremonin på slottet. Tyckte det var lite saftigt faktiskt för något som bara varar kanske 30minuter.Någon som har tips på ett fint ställe att ha ceremonin (helsingborg/landskrona med omnejd)? Vi kommer gifta oss i augusti/september så om det är fint väder är utomhus klart fint men jag vågar inte lita på svenska sommaren.

  • MarieTherese05
    a ring on my finger skrev 2013-03-18 12:37:14 följande:
    Vi skulle kollat på Fredshög i går men fick ställa in pga sjukdom. Hade tänkt om och funderat på att ha ceremonin på Citadellet i Landskrona och festen på H55 i Helsingborg. Men det kostar 5000:- för att bara ha ceremonin på slottet. Tyckte det var lite saftigt faktiskt för något som bara varar kanske 30minuter.Någon som har tips på ett fint ställe att ha ceremonin (helsingborg/landskrona med omnejd)? Vi kommer gifta oss i augusti/september så om det är fint väder är utomhus klart fint men jag vågar inte lita på svenska sommaren.
    tråkigt när man blir sjuk... 
    Jag håller med dig att det var lite väl saftigt för ceremonin på Citadellet. 
    Tänker lite på olika ställen..
    Fredshög är super fint, ni kan ej boka ny tid för att kolla det då?

    Har ni något gemensamt intresse går det för det mesta att få in det vid valet av vigselplatsen.
    De sportintresserade kan t ex gifta sig på fotbollsplanen eller respektive plats. Gästerna kan då antingen stå på planen eller sitta på läktarna. Golfbanan är ett annat alternativ, vilket bjuder på mycket fina vyer och omgivningar. För de som gillar att bowla går det säkert att abonnera bowlinghallen. Då står paret ute på banan (se till så att den inte är för hal bara). Efter vigsel kan brudparet tillsammans med gästerna spela en omgång. Ett väldigt bra tema som passar till detta är 70-tal och discotema. 

    Sofiero är en fin plats i Helsingborg 
    Ålabodarna 
    Glumslövs backar. 
    Bokskoge

    Man kan hyra ett litet tält som ni kan stå under fall vädret blir både för hett elller regnar.. 
    gästerna brukar ofta ha paraply om vädret ej tillåter... 

    Hoppas jag gett dig lite insperation! 
  • bessibus

    Såg lite inlägg om att lokal var svårt att hitta till bra pris. För oss som bor mitt i Skåne kände jag först också att det var svårt men vårt val blev självklartnär jag hittade Pärups byggdegård. Ger 2300kr för att ha loklen fredag till söndag. Tillträde när vi vill på fredagen och lämnar när vi vill på söndagen. Tips för dem om letar.

  • MissFannie

    Kakan 81 - vi tog kontakt med cateringfirman SMAK som vi förmodligen kommer beställa vår mat ifrån och de hyr ut dukar för 40kr exl moms, så vi kommer nog köra på det tror jag.. :)

  • MrsBarth

    Gifter oss 24 augusti i Svedala kommun kommer sedan ha festen i Malmö. Någon som har tips på catering? Har förfrågan hos två olika nu men tacksam för tips! Stort bröllop och vill hålla budgeten nere men inte att det känns "billigt"

  • MarieTherese05

    Hej Alla igen! 

    Hur går det för er... våren är på väg & det är ej långt tills jag står brud... Ca 3månader kvar!
    Vart tog all tid vägen!!!

    Jo idag när jag äntligen är ledig är det lite som jag bör kolla upp
    blommorna, prata med min frisör, bokat tid för att kolla ringen, fixa lite pyssel då jag är i farten med detta hela tiden så känns det så skönt att fixa lite när man känner för det!
    Lite mat frågor ska vi osså gå igenom...

    Har bokat fest & tält med lite stå bord, dukar & lite annat. 
    Super bra tips! 

    Dock letar jag efter någon som ev kan köra oss i ca 2h & om jag ska vara helt ärlig så vill vi ej lägga ut en förmögenhet på detta, så har någon något tips så tar jag tacksammt emot dem?

    MrsBarth Vad är "billigt" för er & vad tycker du ska ingå i catringen? 
    Vi själva - hittat en för 180Kr/per person men då har vi buffe & då ingår inget porslin, serveringspersonal eller värmeskåp... (typ inget - bara maten) 
    Sedan har vi hittat en annan som tar ca 180Kr/per person & då ingår allt förutom porslin som vi själva har fixat! 

    Sedan vilken mat vill ni ha? Buffe eller Tre rätters? 

    Ha en härlig dag  
     

     

  • a ring on my finger

    Vi var och tittade på H55 i Helsingborg i går och det kändes väldigt rätt! Tyvärr finns där inget porslin och riktigt kök (som te.x Jacob Hansens hus) men superbra är att man får ha lokalen fredag-söndag.Nu ska vi bara bestämma ett datum också så att vi kan boka. OCh så behöver vi hitta plats för vigsel.  

Svar på tråden Skånebrudar 2013