• daniiel

    Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

    Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

    Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

    Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51
    __________________________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • daniiel

    Jag har totalt glömt av mig att svara i den här tråden, jag ber om ursäkt, för jag brukar annars svarat rätt snabbt :P Tur dock att det finns andra vänliga människor som också har svaren och delar med sig :D Precis så det ska vara!


  • amerika
    daniiel (helt off topic men ändå...): visst bor du i Skellefteå? Får gratulera till manglingen av Linköpingslejonen... Det grämer en Linköpingsbo men riktigt kul med ett Norrlandslag till final!! Skrattande

    Så. Nog med utsvävningar!
  • lillapia

    Nu har jag fått svar och de vill ha 300 dollar, vet inte om jag vill betalar det? Hmm, Men jag har hittat en hos aliexpress.com och frågade dem om man kan ändra till lös kjol och de sade de kan fixa det, tror ni att de kan fixa det och att det blir bra, eller kommer det inte bli bra??

    Här kommer bilder som jag hittade hos aliexpress och andra bild visade jag för dem hur lös kjol ska se ut.




    Tror ni att de kan fixa det när de sade att de kan, hmm? Det kom bli samma som första bild men ändra bara till lös kjol. 
  • daniiel
    lillapia skrev 2013-04-06 06:07:31 följande:
    Ville Dino ha $300 för att sy upp den, inkl frakt då? Vad kostar den på aliexpress och vågar du chansa? Och jag måste bara säga att man ska vara försiktig med att beställa utan snörning, oavsett vart man beställer ifrån, och då gärna ta i lite storleksmässigt och helt enkelt räkna med att behöva sy in den när man får hem den, så lägg på den kostnaden också.
  • lillapia
    daniiel skrev 2013-04-06 09:31:51 följande:
    Ville Dino ha $300 för att sy upp den, inkl frakt då? Vad kostar den på aliexpress och vågar du chansa? Och jag måste bara säga att man ska vara försiktig med att beställa utan snörning, oavsett vart man beställer ifrån, och då gärna ta i lite storleksmässigt och helt enkelt räkna med att behöva sy in den när man får hem den, så lägg på den kostnaden också.
    Ja det inkl frakt. 
    Det kostar 750 kr på svenska hos aliexpress och jag har beställt en klänningen där och jag tog vanligt dragkedja och det passar toppen men är sugen på ha en till reserv, två klänningen .
     Ja jag är beredd på att man kanske måste sy in så det kostar. 
    Därför är jag lite rädd att ta 300 dollar och tänk om man måste lämna och sy in då blir det ännu mer kostnad.
    Hmm.  
  • daniiel
    lillapia skrev 2013-04-06 10:08:14 följande:
    Ja det inkl frakt. 
    Det kostar 750 kr på svenska hos aliexpress och jag har beställt en klänningen där och jag tog vanligt dragkedja och det passar toppen men är sugen på ha en till reserv, två klänningen .
     Ja jag är beredd på att man kanske måste sy in så det kostar. 
    Därför är jag lite rädd att ta 300 dollar och tänk om man måste lämna och sy in då blir det ännu mer kostnad.
    Hmm.  
    Men då är det väl inga problem? Då är det väl bara att beställa den från aliexpress? :) Och i absolut värsta fall, så har du då en klänning redan. Är det från samma säljare?
  • amerika
    lillapia: Har för mig att det var någon här som nyligen hade stora problem med beställningen från aliexpress, men jag minns inte vilken tråd det var. Någon som känner igen sig eller kan minnas vilken tråd det var? Kan ju vara värt att kolla upp sånt först innan du beställer....
  • SoonToBeBride2013

    Hej daniiel! Jag har nyss fått hem denna underbara kinaklänning (Maggie Sottero Camden, om du minns att vi diskuterat den tidigare i en annan tråd). Klänningen är välsydd, fin kvalitet och passade perfekt :)


     


    Jag funderar nu över underkjol.. tror att originalklänningen har lite mer fluff nertill (utan att överdriva) och tror det kan vara fint. Behöver hur som helst en underkjol för att ge lite mer vidd, eftersom jag annars kommer att gå på klänningen/inte kommer kunna gå alls.. har du något tips på någon underkjol som skulle passa? Släpet är chapel train och tror figuren på klänningen är "A line" (?).


  • daniiel
    SoonToBeBride2013 skrev 2013-04-06 14:29:57 följande:

    Hej daniiel! Jag har nyss fått hem denna underbara kinaklänning (Maggie Sottero Camden, om du minns att vi diskuterat den tidigare i en annan tråd). Klänningen är välsydd, fin kvalitet och passade perfekt :)


    Jag funderar nu över underkjol.. tror att originalklänningen har lite mer fluff nertill (utan att överdriva) och tror det kan vara fint. Behöver hur som helst en underkjol för att ge lite mer vidd, eftersom jag annars kommer att gå på klänningen/inte kommer kunna gå alls.. har du något tips på någon underkjol som skulle passa? Släpet är chapel train och tror figuren på klänningen är "A line" (?).


    Hej :) Vad fin den ser ut! Och ja, jag kommer ihåg :) Väldigt roligt att få se resultatet, speciellt när det ser ut att ha blivit väldigt bra. Jag skulle nog kalla klänningen en låg dropwaist eller hög mermaid, en fit and flare helt enkelt :) På bilden av originalet så har dom ju en underkjol och då har den mer vidd nertill. Jag tror att din klänning helt klart skulle bli ännu finare med en underkjol :) Då är ju frågan hur mkt volym du vill ha..

    Det finns ju flera underkjolar som skulle kunna passa, frågan är bara vilken som blir bäst. Sedan kan man alltid trixa lite med underkjolarna. Ställa om vidden på ringarna, flytta ringar, plocka bort ringar helt, klippa bort tyll eller sy dit extra tyll.

    Den här om du vill ha ordentligt med volym och släp på underkjolen också.
    www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-length-Wedding-Petticoat--2000-_p67706.html

    Den här om du vill ha lite mindre volym, men fortfarande ha en med släp.
    www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-length-Wedding-Petticoats--1082-9309-_p165639.html

    Den här om du inte vill ha något släp på underkjolen, men ändå ganska mkt volym.
    www.lightinthebox.com/taffeta-a-line-full-gown-2-tier-floor-length-slip-style-wedding-petticoats_p509974.html

    Och den här om du inte vill ha släp och mindre volym.
    www.lightinthebox.com/polyester-a-line-short-flare-full-length-wedding-slip-style-petticoat_p406012.html
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill