• daniiel

    Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill

    Som rubriken lyder, så har jag rätt hyffsad koll på sådant som rör kinaklänningar samt underkjolar. Jag är helt självlärd och delar gärna med mig av mina kunskaper, så är det något ni undrar över inom dessa områden är det bara att fråga på :)

    Självklart är det fritt fram för andra att svara på frågor också!

    Det kan gälla allt från frågor om olika företag till tyger och färger samt ändringar på klänningar och hur man ska formulera sig till vilken underkjol som kan passa för vilken klänning osv osv.

    Hoppas att det här blir en tråd där jag, och ni, kan hjälpas åt att reda ut eventuella frågetecken :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-10-28 21:51
    __________________________________

    Ska du beställa en kinaklänning? Glöm inte att räkna ut eventuell tull och moms!
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
  • Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill
  • diaboli

    hur är det med storlekarna? beställer man en storlek större eller?

  • daniiel
    diaboli skrev 2013-01-29 17:30:16 följande:
    hur är det med storlekarna? beställer man en storlek större eller?
    Det beror på. Man kan ju beställa efter sina egna mått många gånger, annars brukar det finnas en storlekstabell. Där är det bara att jämföra med sina egna mått. Vissa planerar att hinna gå ner i vikt och tar någon storlek mindre. Sedan beror det ju på om man vill ha knappar/dragkedja eller snörning :)

    Generellt sett är det ju dock bättre att klänningen är lite för stor än för liten, då det brukar vara betydligt enklare att sy in en klänning än att lägga ut den.
  • Bride To Be 2013
    daniiel skrev 2013-01-29 16:43:58 följande:
    Hej :) Det verkar funka bra med bilderna. Vilken fin klänning du har valt, hoppas att du ska bli nöjd med den sen när den väl kommer :)

    Ja, den underkjolen bör passa bra till din klänning. Tänk dock på att det inte blir bra med någon form av "bustle" när man har en sådan underkjol. Inte ens en ögla runt handleden för att hålla upp klänningen. Då kommer underkjolen synas. Har man tänkt ha släpet nere hela dagen/kvällen, så spelar det ju dock ingen roll :) Och du har rätt i att en underkjol kan lyfta klänningen med flera centimeter, så jag förstår att du oroar dig för det. Vanligtvis brukar dom lägga på ca 5cm för skor, men inget för underkjol. Om du känner dig osäker, så kan du lägga på ca 3cm extra, för det är ju trots allt så att det brukar vara enklare att lägga upp den än att ta ner den ifall den blir för kort. Nu ska du ha en spetsklänning och då kan det bli lite knepigare, men det bör nog gå, att lägga upp den alltså.

    Hehe ja, det är en hel del att tänka på när man ska beställa, men det brukar gå bra :) Skriv att du vill ha "Sweetheart neckline", för så kallas det när det urringningen är  hjärtformad sådär. Då bör det inte bli några missförstånd :)
    Tusen tack för ditt snabba svar! Hm.. ev ska vi ha dans, vi har inte bestämt oss än riktigt. Men om vi ska det, rekommenderar du då någon annan sorts underkjol som inte syns?
    Räcker det att lägga till 3 cm extra tror du? Jag har inget grepp alls om hur mycket "lyft" det blir :) 
  • daniiel
    Bride To Be 2013 skrev 2013-01-29 20:37:21 följande:
    Tusen tack för ditt snabba svar! Hm.. ev ska vi ha dans, vi har inte bestämt oss än riktigt. Men om vi ska det, rekommenderar du då någon annan sorts underkjol som inte syns?
    Räcker det att lägga till 3 cm extra tror du? Jag har inget grepp alls om hur mycket "lyft" det blir :) 
    Ja, om du vill kunna hänga/knyta/haka upp släpet på klänningen under kvällen, så bör du nog ha en annan underkjol då. Annars kommer ju underkjolen sticka fram eftersom du lyfter upp klänningen. Du kan ju dock vara utan underkjol när du ska dansa, att du går iväg och tar av den en stund innan. Du kan ju ta av den redan efter fotografering/vigsel om du vill. Du kan ju också beställa en till underkjol utan släp, så du kan byta emellan. Ja, eller helt enkelt bara ha en utan släp.

    Det blir som sagt ett lyft på ett par cm, hur många beror ju lite på hur lång klänningen är från början, vilken vidd det är på kjolen och underkjolen. Det är svårt att säga exakt innan man vet allt sånt. Och som sagt, en spetsklänning (en som åtminstone har en spetskant nertill) kan bli lite svår att lägga upp snyggt, så därför vill man inte att den ska bli alldeles för lång heller.

    Har du frågat om dom lägger på extra för skor?
  • Bride To Be 2013
    daniiel skrev 2013-01-29 22:17:36 följande:
    Ja, om du vill kunna hänga/knyta/haka upp släpet på klänningen under kvällen, så bör du nog ha en annan underkjol då. Annars kommer ju underkjolen sticka fram eftersom du lyfter upp klänningen. Du kan ju dock vara utan underkjol när du ska dansa, att du går iväg och tar av den en stund innan. Du kan ju ta av den redan efter fotografering/vigsel om du vill. Du kan ju också beställa en till underkjol utan släp, så du kan byta emellan. Ja, eller helt enkelt bara ha en utan släp.

    Det blir som sagt ett lyft på ett par cm, hur många beror ju lite på hur lång klänningen är från början, vilken vidd det är på kjolen och underkjolen. Det är svårt att säga exakt innan man vet allt sånt. Och som sagt, en spetsklänning (en som åtminstone har en spetskant nertill) kan bli lite svår att lägga upp snyggt, så därför vill man inte att den ska bli alldeles för lång heller.

    Har du frågat om dom lägger på extra för skor?
    Jag ska beställa tärnklänningar från samma ställe innan jag beställer min klänning (vill se hur dom blir först ;) ), är det då smart om jag beställer underkjolen då redan så jag kan prova o mäta hur mycket den står ut innan jag beställer min klänning? Eller blir det konstigt...

    De lägger till 5 cm extra för skor :)
  • Längtandsfull

    Kanske inte riktigt rätt tråd men ni som beställer från kika företag kanske vet =) Funderar på att köpa en väska från lightinthebox, vad får man räkna i tullavgift för det??

  • Limba

    Hej! Alltså det här med olika material i klänningen.. Taffeta= prasasligt? Eller? Sett att folk skriver om "bridal satin", vad är bäst och ska man be om bridal satin istället för taffeta?

  • daniiel
    Längtandsfull skrev 2013-01-30 14:05:13 följande:
    Kanske inte riktigt rätt tråd men ni som beställer från kika företag kanske vet =) Funderar på att köpa en väska från lightinthebox, vad får man räkna i tullavgift för det??
    Tullen räknar man ut från vad varan kostar. Det spelar ingen roll vart man beställer ifrån, vilket företag alltså.
    www.alltforbrudar.com/r-kna-ut-tull-moms-2
Svar på tråden Jag har rätt bra koll på kinaklänningar och underkjolar - Fråga mig vad du vill