• MH2014

    Brud 2014 Västmanland

    Hej alla blivande! Tänkte försöka med en tråd för oss blivande som bor i Västmanland, så man kan tipsa och byta information. Vi har inte spikat exakt datum än, men vet att det blir höst eller vinter. Så antingen är det lite mer än ett år kvar eller snarare två år kvar till Vår stora dag!! Ingenting är bokat men vi har en plan om hur vi vill ha det. Hoppas det finns nå brudar som vill följas åt :) Givetvis välkomnas alla blivande, oavsett landskap!!

  • Svar på tråden Brud 2014 Västmanland
  • MH2014

    Ang frisör och smink är det nog runt det priset de flesta i stan tar som är bra. Kan tipsa om ställen om du beskriver ungefär hur du vill stylas,,för att råda om vem jag tycker kan göra det bäst! Känner till många frisörer i stan, men det är ju efter mitt tycke :)

  • MH2014

    perlan - ang fotograf så håller jag med, hiskligt dyrt för de bästa men förstår att de tar de summor de tar då de är konstnärer! Hur länge tänkte ni anlita: heldag, halv eller timme? Finns ju en del som kommer om man googlar fotografer/bröllop i Västmanland. Har ni kollat igenom alla dem?

  • xanthine

    MH2014, här är två inspirationsbilder (jag har köpt en hårkam som jag ska ha tillsammans med slöjan):



     


    Funderar på Salong Unik. Dom hade paketpris för naglar, ansiktsbehandling, konsultation för hår/make up och sen hår/make up på den stora dagen.
  • MH2014

    Ok, bra pris??
    nu när jag sett har jag som förslag salong Bonnie & Clyde frisör Sofie, sedan brukar hon samarbeta med en MUA vid namn Linda. Båda jätte duktiga på den typ av stilen på dina inspirationsbilder och bilderna på din outfit. De två brukar ligga bra i pris med :)
    unik och Harmonique vet jag inte så mycket om faktiskt, mer än att jag hört flera nöjda brudar från Harmonique, men vet som sagt inte.

  • Mickilina

    Hej!
    Jag gifte mig 8 juni i år i Köpings kyrka och tänkte dela med mig av lite tips!
    Kyrka och vigselförättare: Köpings Kyrka
    VI bokade kyrka ca 10 mån innan bröllopet. Enkelt val då vi bådaär döpa och konfirmerade i den kyrkan. Vi valde en vigselförättare fårn en annan församling. Det går bra att göra så och det var väldigt skönt att ha  en vigselförättare som vi kände oss trygga med. Vi hade ett möte en månad innan vigseln och diskuterade igenom  hur vi ville ha de, vilka textre vi ville ha, psalmer etc. Hon var mån om att det skulle bli så bra som möjligt för oss och att det skulle kännas som vår vigsel.

    Organist och musik vigsel:
    Vivalde en organist somär  en familjevän och sominte "hör" till den kyrka vi gifte oss i. Hon gav oss idéer och tips på in- och utgångsmusik samt psalmer.
    Ingång: Trumpet voulontary (orgel+trumpet)
    Psalm 1: 201 En vänlig grönskas rika dräkt (orgel + trumpet)
    Solist: För kärlekens  skull (piano + sång)
    Solist: Du är allt (piano-sång)
    Psalm 2: 199 Den blomstertid nu kommer, men med "bröllopstext" av Christina Lövestam (orgel+trumpet)
    Utgång: Happy together (orgel) 

    Fotograf
    Henrik Mill från Västerås (http://www.uppdragmedia.se/blogg/mikaela-johan-brollop-koping-kolsva/)
    Kan verkligen rekommenderas!! Jättetrevlig och proffsig!
    Vi började med en provfotografering drygt 1 mån innan bröllopet. Vi tittade på olika platser  och "kände på varandra".
    På bröllopsdagen tog fotografen först bilder på förberedelserna (påklädnad,smink, hår etc).
    Sedan tog  vi porträttbilder. Det  var första gången vi såg varandra och det var väldigt speciellt. Endel tycker detska varaförsta gången man ses i kyrkan men det var väldigt skönt att ses själva innan. Vi fotograferingen var det bara vi två  och en av marskalkarna som  körde oss och assisterade med att hålla väska,blommor, vatten etc. Vi fick en fin stund tillsammans där. En fördel med att ta kort innan  är att man är helt "perfekt", iget ris  i håret, inga spår efter tårar etc. Nackdel man är lite nervös.

    Foto togs i kyrkan, under och efter vigseln. Henrik  armycket proffsig och en av mina tärnoshadeinte ens märkt att han smög runtframmevid altaretoch fotograferade. Hon belv helt paff när hon såg bilderna.

    Sedan tog vi flerporträttbilder efter vigseln.Vismög iväg och fotades. Då varv mer avlappnade. Det var dessutom himla skönt att smyga iväg från alla gäster och få  hålla om varandra en liten stund. Nu tog vi även lite bilder med föräldrar och brudfölje.

    Fotografen var md under mingel/fördrink och precis  i början av middagen.

    Helt fantastiska bilder!!

    Frisök och smink:
    Jag hade anlitat en frisör/sminksös som kom hem. Det var väldigt skönt att inte flänga runt på förmiddagen. Mina tärnor fixade varandra med hjälp  av en vän och mamma hjälpte till  med assistans av mat och dryck. Jättemysigt med tjejfix hela förmiddagen.
    Naglarna fixade jag dagen innan på salong.

    Klädsel:
    Brudklänningen hittade jag påen brudaffär i Stockholm,  Milagro De Nahrin. Kan verkligen rekommenderas! Jag och mamma  åte halva mellansverige runt för  att leta rätt på den perfekta klänningen. Och ja, man känner när den rätta hittas!=) Jag hade en gaska tydli bild över vad jag inte ville från start men var öppen och provade det mesta=)
    Ang slöja funderade jag mycket fram och tllbaka  och det landade i slöja  under vigseln, sedan tog jag av den och körde utan under middag och fest. Klänningen har  så fantastisk rygg att jag bara ville ha en tunn slöja så det inte skulle taöver för mycket

    Skor köpte jag på Ruths högtidskläder. Underkjol köpte jag på på en "kinasida" Jenjen-house, där vi även beställde tärnklänningar. Min syster var gravid i 7e månaden vi bröllopet sådet var lite klurigt att  hitta två klänningar med liknande tyg och färg och den ena var gravid-modell och den andra inte. Det löste sig jättebra genom att beställa från kina där man kunde välja fägoch så helt  själv.  Väldigtvälgjorda och fina kvalitet!
    Näbbklänning köpte vi i Dubai närvi var där på semster.

    Frack hade brudgummen sedan tidigare. Vi kemade och fräschade till.



    Blommor
    Körde på enkla och klassiska blommor. Rund rosbukett till mig och lite mindre modeller av samma  till tärnor. Brudgum och bestmens hade en ros på kavalslaget.

    På borden dekorerade vi med murgröna slingor.



    Ring:
    Vi hade redan när vi provade ut förlovningsring testat så  det skulle passa fint med en vigselring. Vi hade inte bestämt exak vigeslring redan då  men ungefär. Så  stilen skulle passa fint. Vi körde på  vitguld ringar. Brudgummen har en  ring och jag har två. Vi var runt och provade  men kom hela tiden tillbaka till samma och då slog vi till!

    Transport:
    Vi hyrde en en Bentley från Köpings bilmuseum. De bistod med chaufför (som  var jättestilig med frack och hög hatt). VI fick även mousserande att skåla  i vid bilen.



    Middag, fest, paketöppning och brunch
    :
    Kohlswa Herrgård.
    Mycket proffsig hjälp! Att ornda en sån här stor fest är inget man gör var och varannan dag. Vi fick  ortoligt bra och skickligt bemötande från Kohlswa Herrgård. De har lång erfarnhet avbröllop och andra stora event. Vi hade från början tänkt fixa mer själva,catra mat ochså själva men vi märkte snabbt att prisskillnaden inte belv jättestor och vi ville kunna släppa allt det logistiska på vår dag.

    Personalen ställde dagen innan iordning och dukade porslinet. Vi fick sedan komma och lägga ut placeringskort, festhäfte och ev annan dekoration vi ville ha. På så vis fick vi vår personlig stil på det.



    Vi hade fördrink  och mingel utomhus. Detta följdes sedan av en 3 rättersmiddag. Maten var fantastisk!
    Därefter var det tårta som vi beställt från Ny konditoriet i  Köping. Det var en vit marsipantårta i 5 våningar. Konditoriet  kom  dit och monterade tårtan och bistod med ställning. (Den lilla tårtan högst upp blev kvar och den har vi fryst in för att ta fram och äta påvår 1 åriga bröllopsdag!)

    Vi och de flesta bröllopsgästerna bodde kvar på herrgården vilket var väldigt trevligt! Söndagen starande vi med gemensam brunch då vi även öppnande alla paket.
    Det är ett ehtt tips, öppna inte paket  under kvällen på fesen. Det tar jättelång tid.  Vissa vill ju gärna vara med och se när brudparet  öppnar sina paket och då var det ett bra sätt att lösa det så här.

    Man hinner heller inte prata med alla under kvällen såvar det extra kul att få träffas även på söndagen.

    Dekoration, program, gästbok etc:
    Vi beställde en stämpel som vi sedan med guldpulver embossade på inbjudningar och festprogram. Till programmen i kyrkan skrev vi ut samma stämpel fast digitalt. Det tog enormt mycket tid att göra  detta men det blev fint! Vi gjorde även placeringskorten med embossing. Det blir elegant.
    I festhäftet hade vi några sånger, lite "regler och tips", beskrivning över alla gäster samt lite bilder på oss (brudparet).


    Under minglet fanns det en stor ram samt lite atteraljer (en boa, en pistol, lösmustach etc) så man kunde ta en bild på sig själv och sitt sällskap/vän i ramen. Dessa bilder framkallade vi sedan och klistrade in i gästboken där personerna hade skrivit sin hälsning. Blev faktiskt jättefina bilder och gör gästboken skojig!

    Bästa tipset är att verkligen njuta av varenda minut, för det går  jättefort. Försök att inte stressa upp för mycket innan utan njut av förberedelserna och gör mycket ihop. Det är en del  av bröllopet det också!

    Direkt  efter bröllopet åkte vi några dagar till Tällberg och slappade. Vi var helt slut och det  kändes så overkligt. vi var som helt tommaoch fulla av intryck på samma gång. I november åker vi på vår bröllopsresa till  Aruba. Underbart!

    Lycka till alla Västmanlandsbrudar!! Det är verkligen skitkul att gifta sig!!

  • MsThezzizen

    Mickilina! Vad roligt att höra om dyrt bröllop! Dina bilder Har jag kikat på tidigare då vi bokat samma fotograf som er. Jag undrar lite över smink/frisör, var det frilans eller vem anlitade ni. Skulle gärna också vara hemma nämligen..

  • MH2014

    Mickilina, Tack för att ni delar med er så utförligt!! Och stort Grattis och Lycka Till!! :)

  • MH2014

    Tiden springer iväg,,,men vi har läget under kontroll känns det som. Är våra utseenden kvar typ ;)

Svar på tråden Brud 2014 Västmanland