• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

    Hej flickor! Snart är det dags för nästa brud att gå nedför altaret, hahaha! Kitkät, hur går det? Hur känns det? Har du lyckats få ihop allt och bli färdig med allt som ska göras?

    Skönt att det löste sig med slöjan! Tror att 4,5 meter blir riktigt låååååångt och kommer att leva upp till dina förväntningar!

    Vad roligt med möhippan! Och vilka fina grejer dina tjejkompisar hade planerat! Fick nästan själv lite tårar i ögonen när jag läste det där med låten... Snart kommer det bli dags för mig och säkert er också att arrangera andras möhippor och då är det alltid bra med lite tips och idéer.

    Men hur har det gått med OSAndet? Har alla gäster svarat? Är det många som har tackat nej? Tyckte att bordsplaceringen var ett helvete för oss, samma dag som bröllopet fick vi väldigt många avbokningar och det värsta var att ett helt bord lämnades tomt. Ett tips är att du meddelar festarrangören det, att om det blir för många tomma platser vid ett bord så kanske han kan flytta runt lite. Vi hade t ex 2 personer som satt ensamma vid ett 10-bord. Anyways, hoppas verkligen att det går bra med allt! Har du haft provsminkning och provuppsättning än? Bilder bilder bilder... Det värsta är ju att du inte ens har facebook så det kommer väl säkert dröja länge innan vi får se dig i din underbara outfit!

    Lavelii, det börjar närma sig för dig också! Hur går det med allt? Är det mycket kvar att göra?

    Pagnie, det var länge sedan man hörde av dig! Du är inte ens aktiv på facebook längre. Hoppas att allt är bra med dig och R och att allt rullar på! Kan berätta för dig att jag precis överlevt min första jourvecka på akuten. Det var INTENSE!!! Men så jäkla kul!

    Mustikka, vill ha mer detaljer och gärna fler bilder från ert bröllop och er smekmånad!

  • S100

    Jusste glömde även skriva att han som äger White palace festvåning i Spånga eller före detta santa Maria även tar pengar utav brudparet som han gjorde med oss och sen sa att det skulle gå till kyrkan och dess stiftelse. Dessa pengar ville han ha för att vi ska ha tillgång till kyrkan. Vi fick betala 3000 kr för ingenting eftersom jag sen ringde prästen och frågade och något sådant har alltså inte hänt. Den här mannen har även fått stora problem med kyrkan tydligen och varit nära på att förlora festlokalen då han arrangerar många muslimska bröllop vilket kyrkan ej gillar. Min väninna skulle ha sitt bröllop hos honom men han avbokade det 2 veckor innan bröllopet och vägrade ge tillbaka deras handpenning. De befinner sig just nu i en domatolstvist. Han kan vara bra mot syrianer eller araber men mot iranier,turkar och alla andra är han bara elak och rent av sagt bedragare. Akta er hursomhelst. Jag önskar inte ens min fiende denna mannen. Låt er inte luras av den fina fasaden, festen och dagen for blir ett långvarigt helvete. Om ni ändå vill ha en stor lokal snälla gå till Olles krog, colluseum i Solna som Fadi har eller Mona Lisa eller panorama i Södertälje. Gå inte hit om ni vill ha lugn och ro och kunna sova på kvällarna. Han är dessutom skyldig alla sina leverantörer massa pengar. Om ni går på hans FB sida så söker han ständigt personal (ingen vill jobba med honom) se för er själva. Även lokalen i Märsta ska vara bra minns ej vad det heter men tillhör kyrkan där. Lycka till alla brudar!

  • goli

    S100, verkligen tråkigt att höra att det blev en sån mardröm för er. Vi hade oxå vårt bröllop i White Palace. Visst hade vi oxå MYCKET strul på vägen bl a dubbelbokning och tårtan men allt löste sig för oss till slut. Vi hade en fantastisk kväll och var supernöjda med allt. Förstår att det var mycket som blev fel för er men tycker inte det är rätt av dig att svartmåla så som du gör. Det finns par som har haft strul med arrangören där, det vet jag. Men det finns många par som har fått uppleva ett riktigt sagobröllop och vi var ett av dem. Det är bra att du varnar folk så att man är försiktig men allt det du skriver stämmer inte riktigt.

    När det gäller de andra ställena som du nämner, vet jag att det finns folk som har haft sina bröllop där och har varit jättenöjda. Bl a Olles Krog. Men de har ingen persisk kock för den persiska buffén. Danny på White Palace samarbetar med en fantastisk kock som lagade maten åt oss och det var äkta persisk mat som vi och våra gäster fortfarande pratar om idag.

    Ang fotografer så anlitade vi våra egna. Så det problemet hade vi aldrig.

    Tycker du ska tänka dig för om det du skriver. Det är en sak att dela med dig av dina erfarenheter, en helt annan att säga åt folk vad de ska göra.

  • Lavelii

    Oj, nu har man varit borta ett tag!

    Men snart är det Kitkäts tur!! Jag undrar som Goli, hur går allt?!
    Förstår att du har mycket nu men hoppas du hinner slänga in ett meddelande eller två innan den stora dagen!!
    Jättebra att det löste sig med slöjan. 4,5 meter är väldigt långt. Min är också 4,5 eller 5 minns inte och jag tycker NÄSTAN att det är för långt, men ändå inte.
    Vad roligt med möhippan och sången. Förstår att det blev känslosamt!!

    Men ja, som sagt, hur går allt?!

    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Och vad har hänt på min front då...

    Goli, cykeltaxi hade fått mig att gå i taket också haha!! Men jag har klurat ut att jag faktiskt har anledning att känna mig besviken över en del runt omkring mig. Det är inte stressen som pratar... Tyvärr märker man väldigt tydligt vid såna här tillfällen vilka som vill en väl och vilka som är självcentrerade egoister och sätter käppar i hjulet för inte bara mig men även mina föräldrar.
    Lång historia.
    Hursomhelst... har också fått min möhippa i helgen. Fick på sätt och viss två har jag väl insett... Vid helgens möhippa så var det några som inte kunde komma. Bland annat min bästa vän som inte bor i Sverige. Men helgen då jag var i Skåne så överraskade hon och några till mig med en lyxig middag och nu i helgen blev jag totalt överrumplad när jag åkte till sthlm för att provsminkas och mina fina dök upp oh överraskade mig mitt på stan!
    Satt och fikade med min kusin direkt när jag kom till Sthlm, innan vi skulle gå och kolla på en klänning till henne och sen vidare för provsmink (det är ju hon som ska sminka mig). Och så dyker en annan kusin upp som bor i Sthlm och skäller ut mig mitt bland folk att jag aldrig ringer henne när jag är i sthlm. Alltså hon verkligen gick all in i allt och jag var så stressad över massa annat att jag blev paff och var nära att gråta och tänkte "nej för i helvete, 1 månad innan mitt bröllop håller hon på så här!" och jag lägger inte ens märke till att min andra kusin tar på sig och går ut och knappt kan hålla sig för skratt. Slutligen går jag också efter och försöker resonera med min andra kusin om hennes reaktion och hon fortsätter; "Nej jag tycker inte de är ok!" osv... och bakom mig kommer alla de andra som inte bor i Sthlm och skrämmer skiten ur mig! Och det var början på shot nr 1 och ett fint förkläde på mig med slöja (blivande mannen älskar en syriansk rätt - kutle - därav förklädet! Tack Gud att de känner mig så väl att jag hade gråtit om de hade satt på mig en tyllkjol!!)haha... Sen var det en dag fylld av uppdrag (frågor på stan, sjunga osv), frågor om fästmannen (så han visste ju självklart hela tiden, och skickar ett sms typ 5 min efter att tjejerna kommit; "Hej baby, har du trevligt med tjejerna? Vetat sååå länge!"), fem kamp, drinkar på ett ställe, tapas på ett annat med live underhållning, sen en sväng ut på East och avslutade på Berns. De hade tänkt på allt; någon hade tagit med sig smink, en annan olika klänningar som jag kunde byta om till på kvällen, skor, smycken allt och jag hade mirakulöst nog linser i min väska så jag slapp ha glasögon på mig hela dagen haha... Plus att jag fick lite presenter

    En fantastisk dag helt enkelt!!

    Utöver det så är det massor att stå i... hitta ny tid att provsminka haha... Ska upp till sthlm igen nu i helgen för att lägga in beställning på alla sötsaker som ska vara i hemmet innan kyrkan och beställa blommor som ska vara i hemmet också.
    Sen ska drinkmenyer printas upp. Ska beställa från Calligraphen såna triangelkort; på ena sidan ska de va bordsnr, på andra drinkmenyn och på tredje ska det vara ett citat och våra namn på.
    Väntar bara på att bartendern ska meddela mig innehållet i de olika drinkarna. Sen ska servetter beställas och champagne glas. Det ska också beställas från Calligraphen så jag känner mig inte jättestressad över de. Det går ju så snabbt hos dem. Men ska ändå försöka ta tag i det innan helgen nu. Bordsplaceringskort (med namn) ska jag också beställa men inte till alla bord - bara till de bord där närmsta släkten sitter, vid honnörsbordet. Känner att de borden kräver tydlighet haha.
    Paraply måste jag hitta också!!

    Om 2 veckor ska jag prova min klänning igen Spännande att se hur den sitter... Varit med svågrarna och provat ut smoking. Och fästmannens kläder är på ingång också.

    Utöver detta så är det massa fix med lägenheten. Så fin den blivit efter renoveringen!!!! Och lite möbler börjar komma på plats och vi har placerat porslinet osv.

    Träffade fotografen i förra veckan... vet inte om vi ska ha sån kran som de filmar med eller ej? Vad tror ni? Han sa att om det är mkt fridans osv så är det bättre med kran, men är det mer debke osv så är det onödigt. Men hur svårt är inte det att veta?! Får fundera lite mer. Det är ju en extra kostnad som läggs till. Vi har ju tidigare sagt att vi vill ha en "gala"duk med våra namn och två banderoller med bilder på oss i sidorna precis vid entren, men vi vill välja bort det nu. Känns onödigt. Har sagt till fotografen att jag hellre då får fler foton av dem än de detaljerna.
    De kommer vara två fotografer och två kameramän och i paketet ingår 400 foton. Känns lite på något sätt. Vad tror ni?

    Jaja, nog om detta.

    Hur går det för er gifta kvinnor? Mustikka vi har fortfarande inte fått läsa din berättelse!!
    Goli, hur går det med ATn?
    Pagnie, var är du?

    Kram på er!

  • Lavelii

    och osandet ska vi inte snacka om...
    knappt en vecka kvar och 3 familjer har osat... 3... (ej inräknat min närmsta familj då, där jag vet vilka som kommer) plus våra vänner som osat innan ens inbjudningarna kom ut. Utöver dessa så är det TRE familjer som osat...

    Blir en lång månad av ringande fram och tillbaka...

  • goli

    Lavelii, låter som att du också har fullt upp. Vad skönt att allt börjar falla på plats. Verkar som att du också börjar bli färdig med det mesta. Förresten, har ni bestämt något angående smekmånad? Det har du säkert skrivit innan och det är bara jag som är lite efter. Du får förlåta! Haha, vad roliga dina kusiner är! Jag hade säkert brustit ut i storgråt om jag blivit utskälld så där. :) men det låter som att du hade en fantastisk möhippa! Så härligt det känns att ha vänner och släktingar som bryr sig så mycket! Håller med dig om att man verkligen märker av vilka man kan lita på i såna här situationer. Vissa anstränger sig så mycket för en medan andra antingen bara ställer en massa krav eller struntar totalt i en. Kan säga att de människorna som svek oss på bröllopet har vi ingen som helst kontakt med idag. Känns faktiskt bättre så. Nu har de ju verkligen visat sina personligheter. Men nog om sånt nu. Kul att ni har kommit iordning i lägenheten också. Vad spännande det måste kännas! För oss går det bara bra, vi kämpar på. Vi spenderar större delen av dagarna på jobbet och kommer hem helt utmattade. Just idag är vi hemma eftersom vi båda verkar ha åkt på någon maginfluensa. Mindre kul! Annars trivs vi jättebra här och har hamnat i ett riktigt skönt gäng som vi brukar umgås med ibland. Tjejer ni måste skriva om allt som händer nu, så jag också kan få återuppleva mina glory days hahaha! Och kitkät, hoppas du hinner berätta om allt som händer just nu. Förstår att du är upptagen men glöm inte bort oss. Kramar till er alla!

  • kitkät

    Tjejer! Jag har inte glömt er, men nu är det underbart, sjukt, nära och det innebär att det varit fullt upp!
    Allt är under kontroll nu, tror jag i alla fall!

    Vi har nu "landat" i Stockholm och ska försöka få oss en lugn och skön vecka innan bröllopet. Jag har dock inte sovit bra på flera nätter och har jättemycket mardrömmar om allt som kan tänkas gå fel på bröllopet! I natt drömde jag om Pagnie, men jag minns inte vad faktiskt!

    Igår var jag och hämtade min slöja och den är lååååång. Det är nästan tur att det inte blev 6 meter, det hade nästan varit lite väl långt och tungt! Jag ska ju ha slöjan hela kvällen, vill inte ta av mig den!

    Ja, vad ska jag berätta? Allt är klart och under kontroll som sagt, hoppas det håller i sig. Idag ska jag prova brudklänningen en sista gång innan bröllopet för att kontrollera att den sitter som den ska, sedan ska den lämnas in och ångas i brudbutiken.

    Jag har beställt dessertservetter med våra namn och datum på och dom har kommit idag! Och festprogrammen är nästan klara, dom ska finslipas och sedan ska vi skriva ut dom och knyta band runt dom! Det kommer bli fint tror jag. Kan visa när det är klart!

    Det känns helt sjukt att det är så snart, det känns som en dröm. Jag kan knappt tro det!

    Och angående att folk visar sina rätta sidor nu, så kan jag bara hålla med! Jag har verkligen insett vilka som ansträngt sig och gjort allt för oss och vilka som knappt har velat komma till vigseln. Då pratar jag om personer som jag trott stått mig nära, mina kusiner! Vänner har verkligen gjort allt för oss. En av mina bästa kompisar har precis fått barn och hon bor i en annan stad, så hon kommer dra med sig sin svägerska och ta in henne på hotell i Södertälje så hon kan passa bebisen medan hon och hennes man är på vårt bröllop!
    Jag är så lyckligt lottad som har så bra vänner! Däremot har några av mina kusiner verkligen inte visat någon glädje eller gjort några som helst ansträngningar. Men nu vet jag och jag kommer behandla dom därefter!

    Ett problem som jag haft är att MUA inte riktigt har förstått mig när jag beskrivit hur jag vill ha mitt hår och inte ens efter andra hårkonsultationen blev det riktigt som jag tänkt mig med håret. Smink är hon jätteduktig på, men just hår gjorde hon jätteenkla knutar som jag själv skulle kunna göra.
    Efter många om och men så har jag nu bestämt att boka hos en frisör som heter Charbel från Södertälje istället (Lorens storebror). Min mamma ska göra sitt hår hos honom och hon ringde till han precis och frågade om han kunde tänka sig att göra mitt hår också? Så han kommer hem till oss på bröllopsdagen och tar sig an vårt hår, och sedan får Ulrika sminka oss! Jag har nu skickat sms till Ulrika precis och hoppas att det är ok för henne, hoppas hon inte avbokar alltihop bara för att jag avbokar henne för mitt hår!
    Det känns lite nervöst eftersom jag inte har gått på provuppsättning hos Charbel, men jag har gjort mitt hår hos honom tidigare, det var dock längesen, och han är duktig, så jag försöker ändå lugna mig med att oavsett så kommer han säkert förstå mig bättre än hon, eftersom han kan vårt hår! Och jag vill inte ha något avancerat!

  • Viola

    Hej girls!

    Gud, det var en evighet sen, men jag måste säga att jag tänkt på er ofta...Jag har haft sinnessjukt mycket att göra, känner mig lagom sliten och har ofta panikartade tankar om hur jag ska hinna med allt, men än lever jag. =)

    Kitkät,
    Jippie!! Det är ju nu i helgen, herregud vad tiden gått snabbt!! Hur känns allt? Måste säga att 6m på en slöja är otroligt långt speciellt om man ska ha den hela kvällen. Du är en champ som ska ha din slöja hela kvällen, jag tror jag kommer lata mig och vilja få bort den efter första timmen av festen.  

    Lavelli,
    Kul att höra att allt går så himla bra!! Hmm, det där med kran är verkligen en smaksak, jag har blandade känslor kring den. Den är ful och tar enormt mkt plats på dansgolvet och filmen kan lätt få en känsla av övervakningsfilm om den inte hanteras rätt. Så min fotograf (Elias Saado) ska ev skippa den. Vi får se. MEN jag misstänker att det även kan bero på hur mycket material du vill ha, jag vill ha 1-1,5tim redigerad film, så den kommer vara ganska kort mätt i våra mått...Vill man ha en lång (3-7tim) film, så kanske det behövs en kran, för han behöver mer användbart material. Nu gissar jag bara lite...

    Nu ska jag försöka gå tillbaks och läsa ikapp mig lite... 

  • kitkät

    Om exakt 24 timmar står jag och Oskar framme vid altaret! Jag är jättenervös och spänd! Puss på er och tack för all hjälp under planeringstiden. Ert stöd är ovärderligt.

  • Lavelii

    Kitkät!!

    Stort grattis till bröllopet!!!!! Berätta allt!!!! (När du får tid så klart!!!)
    Hoppas ni hade en underbar och oförglömlig dag!!

    Här håller man på att bli tokig. Strax under 4 veckor kvar och DÅ kommer min pappa på att JO han bryr sig VISST om vem som bjuds!! Och två familjer hade jag "glömt" som tydligen var väldigt viktiga. Så för att slippa hans sura miner så skickar jag väl iväg 2 kort till och hoppas att fler osar "nej!" haha... Har fått en del osande... men LÅNGT ifrån alla. Och osat gick ut idag. Men vi beställde extra kort och på de korten går osat ut 14 okt. Så två veckor till.
    Men det är väldigt får som fått de korten... bland annat de två som jag skickar till imorgon.

    Jaja, så trött i skallen nu... Får skriva mer imorgon eller något.

    Hur är det med er tjejer? Pagnie, Mustikka, Goli?! 

Svar på tråden Orientaliskt bröllop