• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • goli

    Kitkät, vad tråkigt att höra! Är hemskt ledsen över det som har hänt! Men håller med Pagnie, att det är bara att hålla modet uppe! När den dagen väl kommer så kommer du bara strunta i allt och stornjuta! Vet att det känns jobbigt just nu men man får setbacks ibland och du får inte tappa fokus nu. Huvudsaken är att du får en fantastisk dag och blir gift med mannen som du älskar. Helt seriöst, om du skulle ha en slöja med 3 m istället för 6 är det ingen som kommer att bry sig om, inte du heller när du om bara några månader sitter och tänker på den största dagen i ditt liv. Det du däremot kommer att tänka på är tiden före ocg efter bröllopet och själva dagen, hur du mådde och hur du kände. Vet att det kasnke inte är någon tröst men det kommer att bli bra! Det blir vad man gör det till!

    Och förresten hade det kunnat vara värre, eller hur? Tänk om du 2 månader innan bröllopet fått veta att det var dubbelbokat! Eller att du två dagar innan bröllopet fått veta att du inte har någon hårstylist! Eller att du under bröllopet fått veta att ni inte har någon tårta! Flört du får förlåta mina smaklösa skämt, men det jag försöker säga är att om jag överlevde allt det där så kommer det definitivt att lösa sig för dig! Och ta det från någon som vet nu i efterhand, jag och mannen sitter bara och längtar tillbaka till den perioden och jag önskar verkligen att jag hade slappnat av mer och njutit av allt mer än jag gjorde. Precis som Pagnie vill vi bara uppleva den igen och att det aldrig ska vara slut!

    Skriv snart igen och berätta hur det går, håller tummarna för dig! Men stressa inte så mycket att du förstör den här upplevelsen för dig själv. All skit som händer hör bara till, man spenderar så mycket tid till att planera allt att det bara är naturligt att sådant här händer. Huvudsaken är hur man hanterar det. Passa på att skriva av dig här. Vi som har haft så mycket upp- och nedgångar tillsammans, detta är bara en i mängden!Glad kramar till dig!

  • Mustikka

    Hej tjejer. Jag lovar har inte övergett er har bara haft sååååå otroligt mycket att göra efter bröllopet och smekmånaden. Livet började med fulla rullen och nu går man i skolan igen. Var med om ett och annat. Allt från att ha haft världens hemskaste andra hands hyrare som lämna vår bostad helt i äckelhetens namn till skolan och uppgifter man får ta igen efter en 2 terminers paus =) Jag klagar dock inte, det är sååå skönt att börja i skolan igen minus är att man glömt datorn i sverige och mobilen som pajja. Nu tar jag möjligheten hos min mans dator när han kan låna ut den.

    ANYWAYS NOG OM MIG... MY GOSH efter en massa planering så har vi ju kvar några tjejer som ska snart bli fruar ;D måste medge att jag saknar den känslan, är lite avis. Har inte följt med så mycket nu men försöker läsa lite och ta igen så jag vet vad jag missat. 

    Till er som ska gifta sig så har jag lite tipps.
    Var nogranna med att serveringspersonalen vet vad som är på gång och hur saker ska se ut. Våra var helt oproffesionella och stressade våra gäster. De kom inte ut med ansietter till sallader och dem berättade inte vad det fanns för drickor. Min lokal över huvudtaget var rena mardrömmen, berättar mer senare om det. Kan bara säga att ha inga bröllopdär. Det enda vi var nöjda med var floristen faktiskt.

    Ett annat tipps är som stör mig fortfarande är videoteamet! Se till att dem har musik på samtidigt som ALLA tärnor och blomflickor går in genom kyrkan. Våra ville jag på riktigt slå ihjäl för dem såg till att de gick in typ 5 min innan mig utan musik, sen satte dem på musiken när jag gick in helt ensam med min bror, ville att min man skulle redan stå i kyrkan med sin bestman. De gick in utan musik och utan känsla :( bara för att filmteamet skulle fånga när jag kom in i kyrkan. Det är lite sånt man inte tänker på som är viktigt.

    Ni som ska gifta er i stockholm/södertälje och väljer Taxinge slått har jag tipps till också =) Det är jätte vackert men kolla upp så att det inte är auktion på den dagen, vi kom dit och det var auktion som inte var så fint om man ville ha bilder vid den stora byggnaden. Och det var svårt att gå där pga alla trappor och nedförsbackar. Dessutom fick man trampa på en del gäss skit på alla gräsmattor haha. Annars är ju taxinge jättefint men nu i eftertanke så hade jag valt något annat ställe.

    Ujjujj det finns massor att säga undrar ni något så fråga på. EN SAK TILL haha se till att frisören har MASSA spray i håret, mitt hår föll ner helt och hållet på utebilderna just pga att frisören snålade med hårspray.  

  • Lavelii

    Tjejer!!

    Först Kitkät!! Åhhh!! Jag känner med dig!!! Man blir så frustrerad när man beställer en sak och får en annan. Min ilska och irritation var nog densamma när jag kom ut från min provupps/smink.
    MEN... 3 meter är bra ändå Kitkät. Den kommer vara längre än ditt släp ändå eller?? Din klänning har ju inte så långt släp om jag minns rätt?
    Men hursomhelst så förstår jag din irritation.

    Du skriver dock att du inte orkar med fler motgångar? Vad tänker du på då? Har de hänt något mer?

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

    Vi har varit i skåne i helgen. Lastat bilen full med sprit. Blev ca 60 vodkaflaskor, 45 var av whisky och arak och sedan 5-6 flaskor av bourbon, annan whisky och några likörer osv för att mixa drinkar med.
    Sedan 30 flaskor var av vitt, rött och rosé vin. Känns lite men alla säger att det räcker mer än väl. Så får väl hoppas det! Sen köpte vi Dom Pérignon till brudskålen. Den kartongen och flaskan fraktades hela vägen upp hit i mitt knä som ett barn hahaha... Små löjligheter som vi skrattat gott åt hela den regniga resan! Cool
    Sen köper vi öl och redbull här. Min svåger åker dock till Tyskland snart igen och sa att han tycker de ska vara mer whisky och arak så han kommer väl köpa lite till.

    Iaf... jag känner mig otroligt trött och lite sviken av folk runt omkring mig i nuläget. Men känner att jag inte vill ta det i diskussioner med någon då jag inte riktigt kommit underfund med om det är min stress som spelar ut mina känslor ännu mer eller om jag har helt adekvata känslor just nu.
    Och sen blir jag irriterad på folk som tar för sig på ett oförskämt sätt. T ex bläddra igenom mina bilder i mobilen och därmed se min klänning när det var min mammas klänning som de skulle se. Helt oförskämt fortsätter de blädra. Så jag är lite ledsen att några personer som jag INTE ville skulle se den har sett den.

    Och andra irriterar mig för att de tycker att jag borde gå till Lorens och göra en provuppsättning och ifrågasätter hur jag kan vara lugn att de kommer bli bra annars!
    Men faktum är att efter min erfarenhet med hon andre stylisten så är jag COOL LUGN att Lorens kommer göra ett 10 ggr bättre jobb och jag har sett tillräckligt med bilder av uppsättningar han gjort för att veta att han absolut kommer kunna tillgodose mina krav och önskningar. Det kan inte på långa vägar bli så katastrofalt som de blev med Sandra!
    Inte för att låta mallig på något sätt men syrianer kan hår. Eller mellanöstern folk överlag. De vet vad som förväntas och de vet hur de ska hantera vårt hår. Så jag tycker att folk kan droppa sin jäkla hets om provuppsättning. Jag har knappt tid att andas dessa dagar och har inte tid att boka in ytterligare en sak!

    Sen irriterarar folk mig för att jag kan få idiot frågor som; ni ska väl ha Baileys på bröllopet?! eller annan form utav sprit som om vi har ett helt jäkla spritlager som bara väntas att få användas?! Hur ofta har man Baileys eller annan typ av likörer som standard på syrianska bröllop?! Och vi kommer ha det...i baren. Mest för mix av drinkar...och så klart om någon vill ha lite baileys enbart. Men tycker det är så fräckt att ställa frågan som om det är en självklarthet!!
    Och frågan kommer från en person som knappt hade vodka på sitt eget bröllop typ... GAAAAH!!!!!

    Usch, mkt negativt nu!!

    Hursomhelst, Goli...jag la upp bild på inbjudningskorten. Kan lägga upp senare igen Har fått beställa extra. De 120 vi beställde räckte inte. :-/

    Och de med hotellrum... jag kommer behålla det jag bokat från första början. Onödigt att lägga pengar på en svit för att fixa sig. Däremot kommer jag boka ett hotellrum bredvid mitt för att de andra ska kunna fixa sig i det rummet ist. För som du säger så behöver man plats!! Tur att det är slutet på oktober... det bör kyla ner en något iaf. haha...
    Och som tur är vet jag att de personer som kommer vara med mig kommer se till att jag först oh främst fixas och de i andra hand. Men helt klart vet jag att folk i regel glömmer sånt och blir mer fixerade vid sitt egna. Så man vet aldrig det kanske blir så för mig med... haha... Men då rytter jag ifrån. Det skäms jag inte över att göra heller. haha...

    Välkommen tillbaka Mustikka!!!! Berätta om smekmånaden!!! Tråkigt att höra om hur de var på mona lisa... Varför var lokalen en mardröm? Vem var eran florist? Andi?

  • goli

    Mustikka, tråkigt med lokalen! Men det verkar som att ni hade riktigt kul ändå! Håller med Lavelii, langa upp bilder från smekmånaden, vetja!

    Kitkät, hur går det med slöjan? Fick du tag på butikschefen till slut? Hoppas att det känns lite bättre nu!

    Lavelii, det är klart att hormonsvallningarna är överdrivna hos blivande brudar, detta kommer då från tjejen som lackade på sin dåvarande fästman för att han helt oskyldigt föreslog cykeltaxi, hahaha! Men samtidigt när det blir många grejer samtidigt så är det naturligt att lacka rejält. Talar oxå av erfarenhet där! Men håller med dig, just brudkänningen vill man INTE att folk ska se innan bröllopet och det är jävligt fräckt att göra så. Och tyvärr har folk oftast väldigt höga förväntningar och tror att man bara kan knäppa med fingrarna och så gör man precis som de vill... Hoppas du lyckas avreagera dig här iaf! Men glöm inte att de här människorna inte är värda din frustration, speciellt inte  som du har så mycket roligt och spännande att se fram emot!

  • kitkät

    Tack för era uppmuntrande ord tjejer! Det känns bättre nu. Det löste sig med slöjan, det blir en 4,5 meter slöja istället och det blir jag jättenöjd med. Tydligen så hade det skett ett missförstånd, det finns ingen 6 meter lång slöja i den modellen som jag valt. Men 4,5 blir perfekt, så länge jag slipper ha 3 meter! :)
    Inget fel på 3 meter, men jag vill ha en lååååååång slöja.

    Mustikka, välkommen hem igen! Berätta om er smekmånad, hur var det?

    Hur har ni det Pagnie och goli? Allt bra?

    Igår satt vi och gjorde klart bordsplaceringen, så den ska vi mejla över till festlokalen idag.
    Det som är kvar är att boka tid för mina naglar, hitta två vita korgar till såpbubblorna, göra klart festprogrammet och sedan är jag redo att gifta mig! Nu är det väldigt nära. Nästa vecka gifter jag mig! Och det ska bli SÅ skönt!  

  • kitkät

    Och jag glömde skriva att jag fick min möhippa i lördags! Den var verkligen välbehövd! Mina kompisar överraskade mig hemma i Örebro. Det var kompisar både från Örebro och Stockholm som kom, mina allra närmaste! Jag fick klä mig i en rosa klänning, rosa benvärmare, tiara med slöja och en banderoll där det stod "Bride to be". 

    Först så åkte vi och åt frukost på Clarion hotel, sedan fick jag gå på fisk-spa-behandling och få fotmassage. Under tiden så tvingade tjejerna i mig massor med alkohol och sa att jag skulle behöva det inför en senare utmaning. Därefter så fick jag gå runt på stan och fråga folk om äktenskapsråd och skriva ner i en fin bok som jag hade fått på morgonen. Det blev en hel del fina råd, bland annat från två alkisar. Haha!

    Och efter det väntade nästa utmaning. Då var jag väldigt full efter att ha fått shotat massor med jägermeister och sköljt ner det med Bacardi typ. Och det behövdes när jag upptäckte vad nästa utmaning gick ut på!
    Vi kom fram till ett hus och jag frågade vad det var för något? Jo, det var en studio där jag skulle få spela in min favoritlåt till min fästman! Och jag som verkligen inte har en bra röst! Jag fick gå in i båset och ställa mig framför micen med hörlurar i öronen! Och framför båset så var det ett fönster ut så jag kunde se mina kompisar och dom kunde se mig. 
    Det blev väldigt känsligt, eftersom den låten betyder så mycket för mig, så det kom en eller två tårar medan jag sjöng. Och när jag tittade ut genom rutan så ser jag att alla mina kompisar gråter med mig. 
    Jag fick höra i efterhand att dom hade tänkt att dom skulle gapskratta åt mig medan jag sjöng, men att jag överraskade dom och sjöng bättre än dom trodde jag skulle göra och det blev så känsligt eftersom låten betyder så mycket för mig så då grät dom istället. Haha!  

    Därefter så åkte vi hem till min fästman (han hade lagat tacos till oss och lämnat lägenheten). Vi åt, drack, dansade och hade en liten lek som gick ut på att testa hur väl jag känner min fästman. Då hade han vid ett tidigare tillfälle fått svara på några riktigt svåra frågor och så skulle jag nu få svara på samma frågor för att se om våra svar matchade varann! Det var frågor som t ex "Vem gillar Oskar bäst av dina föräldrar?" "Vilka egenskaper gillar Oskar mest hos dig?" etc. Min fästman hade svarat så fint på alla frågor och dom läste upp dom för mig efter varje svar som jag svarade! 

    Natten avslutade vi på ett uteställe i Örebro som jag jämt hängde på tillsammans med mina kompisar under studietiden. Jag fick gå ut i dom kläder som jag hade haft hela dagen (rosa klänning etc) och jättemånga kom fram till mig på utestället och gratulerade mig. Alltså folk som jag inte känner eller aldrig har träffat i hela mitt liv. 

    Det var en av dom bästa dagarna i mitt liv, tillsammans med mina bästa kompisar! Det hade inte kunnat bli bättre!  

  • S100

    Jag varnar alla brudar från lokalen white palace i Spånga F.d santa Maria . Jag gifte mig där och det blev en mardröm. Han som äger och driver stället pressade oss på pengar dagar innan bröllopet trots att en liten summa enligt kontrakt skulle betalas efter bröllopet. Han begår kontrakts brott kors och tvärs och bryr sig inte! Han hotade med att ställa in festen. Ljudet fungerade inte då lokalens högtalare har jätte dålig kvalité. Under 1 h på festen hade vi inget ljud. Han kommer lova dig allt och även skriva kontrakt men det skiter han i sen. Allt var fel och det enda som fungerade var servicen från de anställda. Han var otrevlig, elak och hotfull och hur fin lokalen än är så låt er inte luras. Det var en mardröm på riktigt! Man fick rabatt om man skrev bra saker om lokalen på FB då tro inte det ni läser!! Det är par som fått rabatt! Vår film och våra bilder har vi inte fått ännu Trots att det gått 8 månader!! Video killen vill ha 12.000 fastän vi har ett kontrakt ifrån arrangören där det står att det ska ingå i vårt paket! Han tog våra pengar och lovade fixa med bandet och allt men 2 veckor innan får vi veta att han inte gjort det. Jag grät när han hotade att ställa in mitt bröllop, jag grät när bagaren sa att han inte tänker leverera tårtan (5dgr innan) jag grät mig igenom planering och allt . Förstör inte era viktigaste dag i livet genom att gå till white palace.

  • S100

    Jag varnar alla brudar från lokalen white palace i Spånga F.d santa Maria . Jag gifte mig där och det blev en mardröm. Han som äger och driver stället pressade oss på pengar dagar innan bröllopet trots att en liten summa enligt kontrakt skulle betalas efter bröllopet. Han begår kontrakts brott kors och tvärs och bryr sig inte! Han hotade med att ställa in festen. Ljudet fungerade inte då lokalens högtalare har jätte dålig kvalité. Under 1 h på festen hade vi inget ljud. Han kommer lova dig allt och även skriva kontrakt men det skiter han i sen. Allt var fel och det enda som fungerade var servicen från de anställda. Han var otrevlig, elak och hotfull och hur fin lokalen än är så låt er inte luras. Det var en mardröm på riktigt! Man fick rabatt om man skrev bra saker om lokalen på FB då tro inte det ni läser!! Det är par som fått rabatt! Vår film och våra bilder har vi inte fått ännu Trots att det gått 8 månader!! Video killen vill ha 12.000 fastän vi har ett kontrakt ifrån arrangören där det står att det ska ingå i vårt paket! Han tog våra pengar och lovade fixa med bandet och allt men 2 veckor innan får vi veta att han inte gjort det. Jag grät när han hotade att ställa in mitt bröllop, jag grät när bagaren sa att han inte tänker leverera tårtan (5dgr innan) jag grät mig igenom planering och allt . Förstör inte era viktigaste dag i livet genom att gå till white palace.

  • S100

    Jag varnar alla för lokalen white palace, de förstörde mitt bröllop totalt! Inget ljud, Ingen DJ ingen tårta nästan. Jag grät och det var hemskt! Dåligt att liva saker man inte kan hålla eller ens leverera!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop