• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-06-12 11:06:52 följande:
    Pagnie,
    <du kommer inte tro mig hahahaha... Jag hade fan en dröm om de där byxorna och barn!!! Så himla söta. Fast i min dröm var de marinblåa med gråa muddar hahahaha... Förstå vad du gjort med min värld, när jag börjar drömma om barn och byxor du sytt!!!! hahaha...
    Ännu en gång, superduktigt!!! Älskade babyskyddet!! Så fint med stjärnor!!
    haha jag tänkte faktiskt göra dom marinblå MEN eftersom jag gör verkligen allt blått så behövde jag variera lite. har ett grått tyg jag tänkte ta tag i snart också.
    Har blivit besatt här känner jag.

    förlåt för att jag förstör din värld men det är fan på tiden att jag får någon mer som är besatt så det inte bara är jag. haha
    En kollega tyckte att nu när vi gifter oss så lär det ju komma barn så den 27:e mars säger hon att vi får barn. haha. får se hur rätt hon har i det då. R tror däremot på 3:e maj.
    syrran trodde slutet av maj början av juni. känns som att alla tror att vi ska bli gravida och få barn snart.

    ja jag älskar verkligen stjärnor. helt underbart är det. helt insnöad på det men det har ni kanske märkt. ;)
  • kitkät
    Lavelii,
    Mm, vi kände samma sak - att dom som ska stå vid vår sida på bröllopsdagen ska vara människor som kommer finnas vid vår sida resten av våra liv och när vi får barn etc. Vi vill att dom som står vid vår sida vid vigseln även ska stå gudföräldrar till våra barn vid dop. Och eftersom jag bara har en bror (inga systrar) och min fästman också bara har en bror (inga systrar), så ville vi båda ha våra bröder med i brudföljet och då valde jag mina två bästa vänner som brudtärnor! Så våra bröder är marskalkar och min bästa vänner är brudtärnor! Det kunde inte bli bättre för oss. 

    Dawol är trumman och zurna är muninstrumentet! Jag är inte heller så förtjust i muninstrumentet men jag hade gärna velat ha trumman, men som sagt, pappa bokstavligen bad mig  att skippa det, så jag gick med på det.
    Men nu börjar jag ångra det lite, det är verkligen en stämningshöjare speciellt när bruden ska gå hemifrån och när brudparet kommer in i lokalen - jag får rysningar när jag hör trumman medan min pappa får huvudvärk. Haha... Men så viktigt är det ju egentligen inte för mig. Äh, jag vet inte.  Det blir ju en extra kostnad också, så om jag ändå känner att det inte är så viktigt så är det lika bra att skippa det. 
    Vi ska ju ha både liveband och Dj (livebandet är syrianskt och Djn ska spela svensk/engelsk musik). Vi hittade en syriansk Dj som även spelar dawol (alltså enbart trumman) men han ville ha 7000 kr för att spela typ 45 min svensk/engelsk musik på festen samt spela lite dawol vid ingång till lokalen etc. Och det känns lite väl saftigt när vi istället kan boka en svensk grym Dj med fina referenser för typ 3-4000 kr! 
  • Viola
    Lavelli,

    Aaaaah!!!! Så fin din ring är Förvånad Gratttis grattis grattis!!! Verkligen superfin! jag kan tänka mig att den matchar fint med alliansringen...iiii!!  Ang försäkring, hör runt med olika bolag innan ni skaffar eran hemförsäkring (om ni inte redan har en) för att se vilka som har bäst "specialförsäkringar" för klockor och smycken, för alla bolag har inte det och de flesta täcker endast upp till ett angivet värde (finns på deras hemsidor). Jag ska försöka kolla upp det i dagarna, kan tipsa dig.  

    Jag förstår att du är rädd om den, många tror ofta att smycken är som pansarvagnar, att de tål allt. Tyvärr så gör de inte det, de måste hanteras varsamt, precis som andra ägodelar, dvs om man inte vill öka risken för att den ska tappa stenar, böjas, klor slits bort, allmänt slitage osv., men samtidigt ÄR de ju till för att bäras och slitas. Jag tycker du gör rätt i att ta av dig ringen du blev friad med hemma, det ger annars "onödigt" slitage. Speciellt när du sover!!! Bomull/papper är värsta slittjuven, tänk på det. Jag får rysningar av att tänka på att min mamma sover, gör trädgårdsarbete, bakar, diskar, gör ALLT med sin solitär, så jag försöker med jämna mellanrum rengöra den ordentligt och kolla så att stenen sitter, men hon sliter ju fortfarande ganska mkt på den. Hennes tanke är väl "äh, saker är till för att bäras", hon har ju en poäng. Lite tvåsidigt det där. haha.

    Jag kommer ha min släta ring 24/7, men inser att den kommer också slitas med tiden och bli smalare genom åren och kanske böjd speciellt för att den inte kommer vara så bred till att börja med, det är något jag får accepteraGråter...Men diamantringen kommer nog åka av när jag är hemma...trooor jag...Obestämdäh, vi får se.

    Angående er smekmånad, kul och kanske lite tråkigt att den blir uppsjkuten. Kul för att herregud!!! Ni har något att se framemot efter bröllopet, tråkigt för att då får du vänta ett par mån längre. Men samtidigt hinner ni göra er hemastadda i ert nya boende, fixa allt, få bröllopet överstökat, samla er, och åka på semester i lugn och ro. Se det från den positiva sidan Skrattande...Jag vet inte riktigt hur vi kommer göra, vi har inte pratat om smekmånaden så, förutom resmål, men jag trooor att vi kommer åka direkt efter, eller ett par dagar efter.

    Hmm..vittnen, ja, alltså min blivandes familj har en gudfamilj, som jag förövrigt bara har träffat 1 gång. Jag tycker att vigas är så himla intimt och bland det största vi kommer göra här i livet att det skulle kännas konstigt att bara ta någon enbart för att de tillhör gudfamiljen. Och han kan inte tänka sig ha någon vän+fru som vittnen...hursomhelst, vi är väldigt nära med hans syskon, så det blir förmodligen någon av dem, även fast man enligt kyrkan inte ska ha syskon. Sen kommer min syster (ev hans syster också) vara min tärna. Så jag får lite av båda världar, min syster komma vara min högra hand. Nu var jag inte till någon hjälp här, men jag håller med dig, man vill ha ett par som kommer vara "här" och närvarande i ens liv. Jag tycker att ni borde följa era hjärtan, bara för att ni väljer det ena paret betyder itne det att ni gillar de andra mindre, det är av praktiska skäl, och jag tror att omgivningen kommer förstå det. 
  • Viola
    Kitkät,
    Det är ändå inget du behöver bestämma nu nu nu, du kan ju vänta med det till närmre inpå bröllopet och känna efter om du just då tycker att det är viktigt att ha dawoul o zurna. Inte så att bröllopet är beroende av det. Men jag instämmer att det är en stämningshöjare. Man blir vekrligen laddad av den.

    Vilken bra mix ni fick av tärnor/marskalkar, jag har lite problem med det, vi kommer ha två vittnen som är ett par, sen är min syster min tärna, men jag tycker att det kommer se ensamt ut om hon ska gå där alldeles själv framför oss, så jag spånar lite på om jag ska ha min blivandes syster som tärna då hon har varit ett bra stöd, så de två får gå bredvid varandra. Sedan ska min lilla kusin vara blomflicka och min blivandes lilla killkusin ska vara ringpojke. Jag har bara inte berättat det för dem än, hehe. Alt 2 är att skippa följet i kyrkan helt och hållet, att alla sitter/står på sina platser, medans blomflickan går framför mig och min blivande. Vad tror du?
  • kitkät
    Viola,
    Jag förstår fortfarande inte varför du och Lavelii skiljer på "vittnen" och "brudtärna/marskalk", det är ju samma sak! Jag blir förvirrad när du säger att ni ska ha ett par som vittnen och ev. en eller två brudtärnor! Vad är skillnaden menar du? 
    Vi ska ha två brudtärnor och två marskalkar, alla fyra ska stå framme med oss vid altaret! 
    Kanske är det en skillnad mellan syrianska och svenska kyrkor?
    Men jag har varit på flera syrianska bröllop där dom haft fler en brudtärna/marskalk och det har inte varit någon skillnad oavsett vilka som stått närmast brudparet i kyrkan, förutom att dom som står närmast får hålla i korsen! Är det det ni menar när ni säger vittnen och brudtärna/marskalk. Att dom som står närmast är vittnen och dom som står bredvid vittnena är brudtärna/marskalk? 

     
  • Viola
    Pagnie,
    Grattis till möhippan!!! Lät superlyckad!! JAg är lagom nervös inför min kan jag säga...Som vanligt är du superduktig med allt pyssel!! Go girl säger jag bara!! Verkligen genomtänkta grejer...

    Tjejer,
    Jag har ÄNTLIGEN hittat klänning!!!!! Jag är så otroligt glad att jag hade is i magen och väntade på den här kollektionen!!! Det var nästan som ödet, just DEN klänningen jag hade fastnat för på hemsidan fanns inne som prov ex. Hon hade tagit in 6 klänningar av över 50 skulle jag tro. Så jag hade itne så många alternativ, men DEN var där, och jag kände mig verkligen så speciell i den. Så jag beställden den inkl slöja. Betalade handpenning. Kom hem. Fick en panikattack över att jag begått ett misstag och valt fel. Tog en paus till idag, tittade inte på bilder eller videoupptag från när jag prövade den, till imorse, och den kändes SÅ sjukt rätt. Den är jag. Sara var verkligen underbar, hon tog sin tid, hon och min mamma hade verkligen fastnat för denna och lobbyade för den, hehe. Iallafall, då var det överstökat. Den kommer första veckan i oktober. Tack för att ni varit ett stöd...Skäms
     
  • Viola
    Kitkät,
    Hmm..kan vara förvirrande det där. Inom vår kyrka (armeniska) finns det något som heter bestman och bestmans fru. Direkt översatt. sen har man tärnor...och marskalkar...tror jag. Så tänker jag. Tärnorna har ingen roll i vigseln i sig, de är följet och hjälper till. Nära vänner, systrar, osv. Bestman och bestmans fru är vittnena. Anledningen till att man kallar det för bestman och bestmans fru är för att frun i sig är inte den "viktiga" utan det är bestmannen som är huvudpersonen av de två vittnena och är en person som står brudgummen nära. De blir precis som i syrianska kyrkan din gudfamilj. 
  • Viola

    Tärnorna kan fortfarande stå vid altaret...men de har ingen "andlig" betydelse i vigseln.

  • kitkät

    Nä, jag förstår fortfarande inte skillnaden mellan vittnen och brudtärna/bestman! Kanske jag som är trög, men jag behöver inte förstå. Vi kan låta det vara oförstått. Haha. 
    För mig har hela vårt brudfölje en andlig innebörd i och med att dom står framme vid altaret med oss, inför prästen och inför Guds välsignelsen av vårt äktenskap.  Vem har då bestämt att det enbart är två av dom som får kallas för "riktiga" vittnen och resten för bihang som inte har någon andlig betydelse? Inte är det Gud eller Jesus i alla fall! 
    Jag blir bara fundersam när ni säger att ni bara ska ha vittnen men inte brudtärna/marskalk. Men det är ju samma sak. Era vittnen är ju demsamma som er brudtärna och marskalk. Det är bara olika benämningar! Direkt översatt till arabiska så säger man "vittnen" istället för "brudtärna och marskalk".
    När jag säger brudtärna/marskalk så syftar jag just på dom personer som är vittnen, som står framme vid altaret med brudparet. Och sen att dom är fyra istället för två förändrar ju ingenting. 
    Nä, som sagt, jag förstår inte! 

    Men nu till något annat! Vad kul att du äntligen har hittat din drömklänning! Kan inte du visa upp den för oss eller åtminstone säga vilken det blev? 
    Vad blev det för slöja? 

    Jag ska beställa slöja när jag åker tillbaka till White Birds om två veckor. Hppas inte det är lång leveranstid på slöjor, det har jag inte tid med! 

     

  • Pagnie
    Viola skrev 2013-06-12 14:40:12 följande:
    Pagnie,
    Grattis till möhippan!!! Lät superlyckad!! JAg är lagom nervös inför min kan jag säga...Som vanligt är du superduktig med allt pyssel!! Go girl säger jag bara!! Verkligen genomtänkta grejer...

    Tjejer,
    Jag har ÄNTLIGEN hittat klänning!!!!! Jag är så otroligt glad att jag hade is i magen och väntade på den här kollektionen!!! Det var nästan som ödet, just DEN klänningen jag hade fastnat för på hemsidan fanns inne som prov ex. Hon hade tagit in 6 klänningar av över 50 skulle jag tro. Så jag hade itne så många alternativ, men DEN var där, och jag kände mig verkligen så speciell i den. Så jag beställden den inkl slöja. Betalade handpenning. Kom hem. Fick en panikattack över att jag begått ett misstag och valt fel. Tog en paus till idag, tittade inte på bilder eller videoupptag från när jag prövade den, till imorse, och den kändes SÅ sjukt rätt. Den är jag. Sara var verkligen underbar, hon tog sin tid, hon och min mamma hade verkligen fastnat för denna och lobbyade för den, hehe. Iallafall, då var det överstökat. Den kommer första veckan i oktober. Tack för att ni varit ett stöd...Skäms
    ja den var helt underbar så jag är mer än nöjd men nu är det faktiskt skönt att ha det överstökat också. En mindre sak att oroa sig över.
    Hihi! tack! känns roligt att göra något annat än att bara planera bröllop. planera lite annat också.

    åååh va roligt. grattis till klänningen. är såååå glad för din skulle. Kommer ju bli helt underbart. och man förstår verkligen känslan av att se sin klänning och känna att den är rätt. det här kommer bli såååå bra.
Svar på tråden Orientaliskt bröllop