• goli

Orientaliskt bröllop

Hej!

Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

Välkomna!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

• Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-06-06 21:11:48 följande:
    Hallo tjejer!!

Nu ska vi se här om jag kommer ihåg att svara på allt...
    Kan ju börja med det här med barn.
    Goli jag förstår precis vad du menar! Jag önskar också att jag hade sköt mig bättre i gymnasiet MEN med facit i handen så är jag glad över den väg jag ändå tagit. För min del så började jag plugga tidigt egentligen, men inte på psykologprogrammet förrän jag var nästan 23, flyttade till England, kom tillbaka och blev ju då klar förra terminen.
    Jag har alltid velat ha barn men jag har alltid velat ha en stabil grund och framförallt har det varit absolut otänkbart att skaffa barn utan att vara gift eller färdigutbildad! Jag har alltid velat vara klar med allt, och hur mkt jag än längtat efter att bilda familj och satsa på det, så har jag alltid tänkt på min utbildning. Hur viktigt det är för mig och min framtid och mina (God willing) barns framtid (!!!) att jag står stabilt (och min man också så klart). 
    Sen så träffade jag ju den personen jag vill leva resten av mitt liv med för ca 4 år sedan, men pga mina studier (och

Och igen Pagnie, du är grym ju! Jag kan knappt sy hål i en byxficka hahaha... (lite överdrivet men du förstår!)
    du har verkligen helt rätt. jag är så glad att jag tagit den väg jag gjort nu och det känns verkligen helt rätt. man ska inte ånga något man gjort det är bara dumt att älta. man ska vara glad för det man har och det man lyckats åstadkomma.

Tack så mycket, det är sjukt roligt i alla fall. :D pyssel is the shit. och mer blir det efter bröllopet.
  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-06-06 21:31:22 följande:
    Pagnie, visst har ni också träffat dekoratören? Vilken har ni? Är det en som "tillhör" er lokal eller?
    För han som vi var hos jobbar ju även med de andra festarrangörerna...eller en del av dem iaf. Bland annat Mona Lisa, Cleopatra och Syrianska lokalen i Geneta tror jag... 
    vi har träffat honom två gånger ja. och vi har också andra blommot som vi vill ha med men precis som ni så har vi inslag av dom och inte enbart dom.
    han håller till i södertälje. ligger brevid mona lisa.
    jättebra verkar han vara och jag tror verkligen på honom. dom ingår i vårt paketpris.
  • Pagnie

jaha tjejer då var vi hemma igen efter en hel helg i dalarna. på lördag morgon så satt man i mjukis på verandan och fram kommer alla mina tjejkompisar iklädda blått!!?
    Min tärna ska för det första vara i england där hon bor men ja det vart min möhippa i helgen. hur fan gick det till liksom? jag som trodde jag hade stenkoll men icke. Så chockad jag blev.

groteska kläder fick jag på mig, massa alkohol pumpades i mig och jag fick skämma ut mig totalt genom att köra lekar med folk, be om äktenskapsråd och klippa lappar ur kalsongerna på karlarna. Ja det var en jävligt roligt dag. fick sitta i endast underkläder och bada pool mitt i parken också.

Sen hade dom dessutom stått hela dagen innan och gjort i ordning tre rätters middag. och vet ni vad? dom hade gjort Persisk mat. hur fan otippat var det? ingen av dom är iranier.
    men sjuuuuukt kul hade vi. slutade på krogen sen.
    men kan säga att när jag kom hem så var jag sååååå trött. helt galet. var ju så länge sedan jag drack men det gick ju bra ändå.
    dock har jag bestämt mig för att det blir INGEN alkohol på bröllopet. kommer aldrig sluta bra.

• Lavelii

Halloj tjejer!!

Viola, jag tänkte/tänker lite som du. Har också sett det där med guldfärgade kvistar! Däremot har vi ju nästan bestämt oss för kandelabrar och då går ju inte det. Men det finns där i bakhuvudet ifall att vi skulle ångra oss. Det är superfint tycker jag och jag har funderat på att ha något sådant vid honnörsbordet också. Kan försöka förklara djupare imorgon. haha.. 
    Vet dock inte om jag kommer utnyttja så mkt mer "höstigt" än så... Kommer eventuellt ha bruna stolöverdrag istället för krämfärgat. Såg en bild på det som Afram visade. Såg jättefint ut och passar lokalen och kommer ju definitivt passa årstiden. Men får se när vi träffar dekoratören igen. Blommor kommer vara krämfärgade oavsett vilka de blir. Kommer nog vara en mix av orkidéer, stora rosor och kallor.
    Har ingen bild på kudden än, men kan försöka fixa och lägga upp. Den var jättesöt. Enkel men fin och inte bara "vanlig" kudde.

Pagnie, vad roligt med möhippa!!! Och sådan överraskning!!! Är också en sådan som tror att jag har stenkoll på allt. Och ofta har jag det så det är omöjligt att överraska mig!! Roligt att de hade lagat persisk mat )
    Btw, tror vi har samma dekoratör då... han sitter bredvid en möbelbutik i Södertälje va?

Sen måste jag bara berätta att jag (Som jag skrev här över) så sällan blir överraskad. Jag har koll på allt och sen är jag inte direkt lätt imponerad (det är sjukt jobbigt ibland. Hur glad jag än är över något så har jag inte alltid den känslan med i min reaktion haha). Men iaf, min älskade älskade fästman lyckades med konsten (igen! Han är den enda som ändå lyckas få mig mållös!) denna helg!
    Bokade bord på en jättefin restaurang och där sitter vi...babblar på, planerar bröllop, diskuterar lägenheter och allt vad det var och jag är så inne i mitt att jag inte ens lägger märke till hur distraherad han är emellanåt. Han gör liksom allt för att få mig att sluta babbla och gå på toa eller något. Men jag babblar på och till slut så bara POOOFF från ingenstans så är min FIIIIIIINNNNAAAAAA ring där i hans hand!!! Och trots att jag visste att den var hos min svärmor så blev jag helt stum och chockad och tårögd!!! Svärmor bor inte i samma stad och han har ju inte varit där så jag tänkte inte alls på att han kan ha den. Den är så fantastiskt fin!!! MYCKET finare än jag någonsin önskat eller drömt om. Vågar inte ha den på mig!!!! Men vill aldrig ta den av mig!!! Gud så ambivalent!! Och bäst av allt var att se hans lycka när han gav mig den, det slår allt!! Han såg så lycklig och stolt ut!!! Min fina!! Och efter chocken lagt sig då kommer hans kommentar "Du som alltid går på toa så fort du dricker en droppe vatten! Här har du hinkat i dig vatten, cola och vin och ändå kunde du inte bara gå på toa så att jag kunde få göra överraskningen så som jag tänkt i huvudet!! Med champagne och dessert!!" hahaha... bäst är han!!! Hollywood filmer javisst. Hjärta
    Så nu sitter jag och tittar på den hela tiden...som ett fån. Och trycker upp den i ansiktet på honom varje chans jag får "seee som den bläääänker!!" haha... Fått min bästa kompis att gråta av min lilla historia också. Den sitter så perfekt med vigselringen... men den får ligga kvar i boxen fint till den 26 okt

Så nu ska jag lägga mig och tacka Gud ännu en gång för mitt liv!! Och be att lägenheten vi kollade på idag blir vår!!! Kram på er. 

• Mustikka

Hej tjejer. Blir tokig på internet här hemma, den funkar lite när den själv vill. Märker att en del har samma florist som jag :) han är verkligen duktig men ska bestämma tid med honom angående rosetter på stol osv. Och ska till mona lisa o ta ett snack med honom igen. Blir bokstavlihen tokig när han säger att allt är klart. Ska be honom om en lista över vad ALLT är. Fick ni smaka på maten och tårta? Jag är så osäker över vilken sås som är god till kyckling. Hahaha mitt i lands problem. Dessutom börjar det vara nära bordsplacering. Ska ha nummer ist för namn. Ville ha det innan med kommer dö av stress då. Ni har väl inte glömt att vaccinera er? Ska dit idag och ta mina sprutor.

• Mustikka

Kitkät! Din bukett låter underbar, och det var ett bra val att låta dem få lite fria händer tror resultatet blir bäst då. Det där mes borgerligt är svårt vi vill gifta oss borgerligt också. Då är man gift på "riktigt" men vi vill inte träffa varandra innan. Utan han ska stå i kyrkan och vänta på mig, så den borgerliga får vi ta efter. Hoppas vi kan det samma dag.

• Mustikka

Lavelii Ååååååh vad romantiskt. Man böir så glad av att läsa ditt inlägg. Kan förstå att det var härligt och känslosamt. När vi köpte min ring så grät jag nästan av lycka. Kvinnan bakom disken blev jätteglad för att jag var helt skruttig haha. Det är en känsla man seny glömmer. Lite som att bli friad till igen haha. Pagnie! Din möhippa lät preciiiis så rolig som en möhippa ska vara. :) vad roligt ni haft det och vilka gulliga vänner du har som fixat allt. Jag är livrädd för min. Min syster ska hålla den och jag vet att hon är extrem :O vet inte ens när den blir av. Haha man blir lite små galen av det.

• kitkät

Pagnie,
    Vilken skojig möhippa du har haft! Och vilken trevlig överraskning med din brudtärna som tog sig till Sverige!
    Det ska bli spännande att se vad mina brudtärnor planerar för mig. Min ena brudtärna frågade mig häromdagen om det finns något jag absolut inte vill vara med om? Och då svarade jag att jag absolut inte vill skämma ut mig eller springa på olika uppdrag på stan! Jag hoppas att dom lyssnar på mig :) 

Lavelii,
    Åååå, vad nyfiken jag blir på din ring nu. Det är precis så man ska känna när man har ringen med det stora R:et på fingret! Kan du inte visa oss bilder på den?
    Du kan väl mejla oss bilder på ringen privat? :) Snälla, snälla..

Mustikka,
    Vad är det du känner att ni inte har fått klart ännu?
    Vi har smakat tårtan (cupcakes), men då har vi ju inte anlitat konditori via Panorama utan ett konditori som vi själva valt ut. 
    Och maten behöver jag inte smaka känner jag, eftersom jag vet att maten smakar fantastiskt på Panorama! Jag har varit på bröllop där förut och jag har vänner och bekanta som varit på bröllop där nyligen som lovprisat maten! 

• kitkät

Föresten, vad har ni tänkt att era brudtärnor ska ha för klänningar? Kan inte ni snälla visa mig bilder?
    Jag har fastnat vid detta med tärnklänningar, jag har bestämt att jag ska beställa dom från edressit.com, eftersom alla klänningar går att beställa i varfri färg och aprikos är annars inte en enkel färg att hitta!
    Men det är så svårt när man har två brudtärnor - jag vill inte att dom ska ha exakt likadana klänningar, men dom ska ändå matcha varann och inte vara alldeles för olika i modell etc. Man ska ändå se att dom "hör ihop"!
    Men antingen så känns klänningarna som jag för enkla, eller (kanske?) för mycket, eller har en ful detalj etc. Jag blir knäpp!
    Hjälp mig! Lägg upp bilder på klänningar som ni tycker skulle kunna funka som brudtärneklänningar så att jag får se vad som funkar. Jag vill ju inte att dom ska vara för enkelt klädda, eftersom alla andra gäster som bekant klär upp sig väldigt mycket! 

• Lavelii

Ja, det var total lycka att se hans ansikte lysa upp!! Och ringen på det! Jag hade ju en aning om hur den skulle kunna se ut, men jag försökte att inte lägga mig i så mkt utan låta honom bestämma tillsammans med sin svåger/syster som fixade den. De visste att jag tycker om prinsesslipade stenar typ, och att ringarna helst ska matcha (fast det var fästmannen som sa de själv). Så när jag väl såg den så blev jag ju helt paff och hänförd. Så otroligt vacker den är och tillsammans med alliansringen. Det är bara spot on!! Fått så himla mkt beröm för den... och jag lägger upp en bild här. Har ändå inte kunnat hålla mig från att visa den för alla ändå (lite svårt också att hålla den hemlig med tanke på att jag ju faktiskt använder den i vardagen!).
    Så här får ni en bild (utan alliansring då) på min vackra ring!! Hjärta 

Dock lär jag inte bära den dag in och dag ut. Jag vågar faktiskt inte och det är synd. Men jag skulle bli totalt knäckt om något hände den!!! Fast oftast kommer jag ändå bära den  
    Förresten, är det någon av er som försäkrat era ringar? Jag måste göra det med mina känner jag. Hur gå till väga? :-/

Svar på tråden Orientaliskt bröllop