• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Viola

    Goli,

    iiiiiiiiiiiiiiiiiiiii! (mitt glädjetjut om du undrade)...Idag blev det klart att han kommer någon gång nästa vecka!!!! Jag hoppas bara att fedex och guldsmeden inte klantar sig nu och att min ring hinner nå honom innan dess, annars måste han vänta på den. Gråter ...Den har inte skickats än. Håll tummarna! 


    Så sant det du säger, jag är så otroligt glad och tacksam över det vi har, jag har lärt mig mycket om mig själv, men framförallt om oss och hans outtröttliga stöd och kärlek för mig, min uppskattning för honom är verkligen oändlig efter detta. Med det sagt så är jag sååå redo för att lägga den här distansskiten bakom oss. 

    Kan tillägga att det är de första 2 veckorna som är absolut svårast, ett helvete, sen kommer man in i en vardagslunk utan personen och det blir faktiskt lättare. Men det har inte stoppat mig från att stundvis känna mig nedbruten, förvirrad och vilsen, OCH jag har fått massa gråa hårstrån på köpet...Undrar om jag ska fakturera honom för varje hårstrå Oskyldig.
  • Viola

    Lavelli,

    Hahaha...jag sa det med glimten i ögat...

    Men shit! Du har rätt! Tänk om folk sätter sig där de vill?!! det hade jag inte alls tänkt på. Men jag håller med dig att pilla med det för 400 pers, och det sen visar sig att folk sätter sig var de vill, skule vara surt. Jag håller dock fast vid att jag tror det skulle vara lyckat på ditt bröllop Kitkät, det är verkligen lagom antal gäster för det. tror jag? Säger jag som om jag gör placerignskort varje dag. 

  • Lavelii

    Förstår hur du menar Viola, med "oinbjudna" gäster... Eller för min del, gäster som kanske glömmer osa eller säger att de inte kan komma men sedan kan och då dyker upp. För det är större sannolikhet än att någon dyker upp oinbjuden. Men iaf, så har jag också tänkt på det och därför känns personliga placeringskort inte optimalt för min del.

    Däremot har jag hur bra erfarenheter som helst av värdar som tar hand om gästerna. Däremot har de INTE varit någon som samtidigt varit gäst på bröllopen utan 2 pers som anlitats i just det syftet och då har det gått bra. Att använda sina syskon eller familjemedlemmar till sånt tycker jag är synd då de har en massa annat att tänka på denna dag och då blir det ju kaosartat om de samtidigt ska hänvisa folk till platser.

    Och på tal om ålder och bebislängtan... 30 år nästa år... och bebislängtan har funnits så länge jag kan minnas! FAST, nu den senaste tiden så är mina bebistankar inte lika "desperata"... jag tror det beror på allt bröllopsplanerande, bostadsletande, nytt jobb, ny stad, nytt nytt nytt!! Så jag tänker inte lika mkt på det nu...det finns massa annat som upptar min tid. Men gud för bara några månader sedan kunde jag gråta mig själv till sömns för att jag längtade så efter att få bli mamma och gör det fortfarande. Har bara "lugnat" ner mig lite... men min ålder gör ju att jag får mina negativa tankar ibland. "tänk om jag är för gammal!" haha... Det vet jag ju att jag inte är. Men man behöver inte heller hymla med att vill man ha barn så är det nog dags med tanke på att man inte är 20 och har massa år på sig. Eller vad säger vår läkare Goli??  

  • Lavelii

    Sen kan jag väl meddela innan jag kastar in handduken för kvällen att mina ringar har lämnat amerikansk mark och landat här!!! De är för tillfället hos min svärmor, så när jag åker dit så får jag se dem (fått bilder på mms) och herregud hur ska jag hålla mig från att inte ha dem på mig?!?!?!?!
    Såååå fina är dem!!! Ska se om jag kan ordna någon bild när jag får ringarna så ni får se )) Ska ta dem till en juvelerare så de kan gravera inuti dem också Så glad!!!

    Och på torsdag åker vi till södertälje för att träffa dekoratören och tid för konsultation (hår och make up) är bokad. I augusti förvisso haha men bokad never-the-less.

    Påbörjar ändringar på min klänning slutet på månaden (behåller spetsen och det på toppen, men ska fixa till midjan, så den markeras mer) Sen se till att fästmannen provar ut sin kostym och våra bröder måste prova ut smokings...

    Det var lite mina updates...

    Tjejer, hur gör ni med den borgliga vigseln? Vi måste ju gifta oss borgligt också, för att det ska "räknas" ju haha... Antar att alla måste det, som inte gifter sig inom svenska kyrkan eller? 

  • Viola

    AAAAh! Vad kul att de är framme!!!! Du måste lägga upp bilder!!! SoligSolig

    Angående borgerlig vigsel, jag funderade påd et häromdagen, kan man inte be en vigselförrättare komma till kyrkan så man kan skriva på papprena i samband med den kyrkliga vigseln? Stax efteråt kanske. Känns som det lättaste. Men jag vet inte om de gör så.

  • Pagnie

    Goli -
    haha ja äntligen är han hemma. som jag har saknat honom. jag kramade verkligen sönder honom och jag praktiskt taget låg på honom hela natten när vi skulle sova. myyyys!!
    Ja men det är ju såååå roligt att pyssla. nu blir det en amningskudde näst så får vi se hur det går. har inte sytt en dragkedja på länge så vi får se hur det går. återkommer om det. haha.

    Viola -
    hihi vad bra. men nu är han hemma så nu är jag lugn. ja jag älskar också barnstolen. den är helt underbar. såg fördjävlig ut först men nu när den är vit så är den helt underbar. när jag sytt dynan till kommer den bli ännu bättre. så väntar på mitt tyg.

    haha klart du kan få en i beige. har inget beiget tyg men det fixar jag. klickar hem från ebay vet du ;)

    jag är nog minst i gruppen här har jag kommit på. jag är "bara" 23 år. jag har faktiskt pysslat en längre tid. har även köpt barnkläder i typ 1,5 år. nu vill jag inte avslöja för mycket även fast det är er tjejer. MEN barnplanerna är INTE speciellt långt fram i tiden. räknar bokstavligt talat ner. men så fort jag plusar ska ni vara de första som får veta.

    Lavelii -
    Tack så mycket. :D ja det är skönt att ha han hemma nu. men han hade jätte roligt. Dock trodde jag dom skulle göra mer saker. men som sagt dom hade roligt. dom sköt sönder hans t-shirt med pistoler och gevär som dom sköt. satte upp den på måltavlan så han såg väldigt skitig och trasig ut min man när jag hämtade honom.
    ja men jag tror nog han vill ha sin svensexa när han väl är där. då kommer dom säkert få jätte roligt.

    Kitkät-
    Jag har fått hem paraplyet nu och det skyddar tyvärr inte mot regn. Det är hål i det och helt i tyg. så du vet om du tänkte köpa ett. Och det här inlägget gjorde jag för din skull. svar till ALLA i samma inlägg. hihi

  • Lavelii
    Viola,

    Ja, jag är superexcited!!! Får se hur jag gör med bilder på ringarna. Kan man liksom lägga upp dem någonstans där de inte är synliga för allmänheten?? Vill inte att någon jag känner ska se dem förrän dagen D! Skäms
    Kanska får maila runt dem haha...

    Ang, borglig vigsel. Jag vet faktiskt inte om det går att göra så. Tror inte att våra präster skulle uppskatta det, av någon anledning.
    Först tänkte vi att vi skulle göra det i efterhand. Någon dag efter eller så. Men sen så spånade jag lite för mig själv och tänkte; att eftersom hans systrar (plus familjer) befinner sig i USA och inte kommer hit innan bröllopet. Så ville jag samla ihop våra syskon och föräldrar 3 dagar innan bröllopet (för då bör de ha kommit från USA) och äta en fin middag tillsammans. Och då sa jag till fästmannen att då kan vi väl be en vigselförrättare komma dit eller att vi går till en och gifter oss innan. Så blir det lite en privat fest sinsemellan familjerna.
    Han tyckte det lät hur bra som helst. Visst 3 dagar innan bröllopet så stressar man nog med massa annat, men så känner jag att planerar man det så här så ser man till att det sker också. Plus att vi alla behöver äta oavsett hur stressade vi är, så varför inte göra det tillsammans på något fint ställe haha... Skulle vara skönt att umgås lite tillsammans innan bröllopet, och inte bara mötas i kyrkan (eftersom dem inte bor här och man inte kan ses regelbundet)!!
    Dessutom känner mina föräldrar att de gärna vill göra detta också, då jag inte "tillät" dem göra en förlovningsfest (haha ja, de tolkar det som att jag inte tillät dem, när jag sa att jag inte har tid!), och varken jag eller festmannen vill ha någon hennofest några dagar innan bröllopet heller.

    Ja, så detta är mina tankar. Vad tror ni tjejer om detta?
  • Pagnie
    Lavelii skrev 2013-06-04 09:16:10 följande:
    Viola,

    Ja, jag är superexcited!!! Får se hur jag gör med bilder på ringarna. Kan man liksom lägga upp dem någonstans där de inte är synliga för allmänheten?? Vill inte att någon jag känner ska se dem förrän dagen D! Skäms
    Kanska får maila runt dem haha...

    Ang, borglig vigsel. Jag vet faktiskt inte om det går att göra så. Tror inte att våra präster skulle uppskatta det, av någon anledning.
    Först tänkte vi att vi skulle göra det i efterhand. Någon dag efter eller så. Men sen så spånade jag lite för mig själv och tänkte; att eftersom hans systrar (plus familjer) befinner sig i USA och inte kommer hit innan bröllopet. Så ville jag samla ihop våra syskon och föräldrar 3 dagar innan bröllopet (för då bör de ha kommit från USA) och äta en fin middag tillsammans. Och då sa jag till fästmannen att då kan vi väl be en vigselförrättare komma dit eller att vi går till en och gifter oss innan. Så blir det lite en privat fest sinsemellan familjerna.
    Han tyckte det lät hur bra som helst. Visst 3 dagar innan bröllopet så stressar man nog med massa annat, men så känner jag att planerar man det så här så ser man till att det sker också. Plus att vi alla behöver äta oavsett hur stressade vi är, så varför inte göra det tillsammans på något fint ställe haha... Skulle vara skönt att umgås lite tillsammans innan bröllopet, och inte bara mötas i kyrkan (eftersom dem inte bor här och man inte kan ses regelbundet)!!
    Dessutom känner mina föräldrar att de gärna vill göra detta också, då jag inte "tillät" dem göra en förlovningsfest (haha ja, de tolkar det som att jag inte tillät dem, när jag sa att jag inte har tid!), och varken jag eller festmannen vill ha någon hennofest några dagar innan bröllopet heller.

    Ja, så detta är mina tankar. Vad tror ni tjejer om detta?
    ja men varför inte. det låter ju som en jättebra idé och är ni båda nöjda med det så ser jag absolut ingen anledning till varför ni inte skulle göra så.
  • goli
    Viola, vad kul att din fästman kommer nästa vecka! Här kommer ett glädjetjut från mig till dig: iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiihhhhhhh!!!!!!!!!! Hahaha! Förstår din lycka och jag kan känna den nästan hela vägen hit till Polen! Håller tummarna för att ringarna kommer i tid så du får träffa din hubby snart!

    Lavelii, själv är jag 31 år gammal så jag förstår verkligen din oro. Har förebrått mig själv så många ggr för att jag har varit så seg med att ta mig själv i kragen och sätta igång med utbildningen tidigare. Har inte velat skaffa barn innan vi hunnit gifta oss och har inte velat gifta mig förrän jag har blivit färdig med utbildningen. Men å andra sidan så finns det folk yngre än mig som inte kunnat få barn och folk äldre än mig har lyckats. Sen om jag hade skött mig på gymnasiet och kommit in på läkarutbildningen i Sverige så hade jag aldrig träffat min underbare fästman. Så jag håller tummarna och efter bröllopet ska vi inte spilla en minut till!!! Så det är mitt råd, känner ni er redo och har möjlighet att skaffa barn så gör det! Sen kommer man nog aldrig känna sig redo till 100 procent...
    När det gäller den borgerliga vigseln så kommer vi att ha det på morgonen samma dag som bröllopet, mer som en privat ceremoni. Efter det kommer jag fixa hår och smink mm. Och vi ska viga oss utanför Edsbergs slott som ligger precis där vi bor så vi kommer kunna promenera dit och tillbaka allihop. Mysigt! Håller tummarna bara för att det ska bli vackert väder! Ja, jag tycker att det låter som en jättebra idé. Det ger er möjlighet till att stressa av lite inför bröllopet oxå och att ha lite quality time med familjen!

    Ja, tjejer. Jag såg verkligen fram emot att få tillbringa vår första natt i vår gemensamma lägenhet nu på fredag. Jag har längtat sönder mig! Men idag fick vi samtal från Ikea om att det blir en dags fördröjning med deras leverans. Fast det är inte en dag egentligen, utan det blir först på måndag. Och då ska vi börja jobba! Och vi har INGENTING i lägenheten om inte Ikea kan leverera den dagen. Vi gjorde beställningen i god tid för att alla varos skulle beställas och hinna komma till lagret. Men så ringer de 3 dagar innan vi ska åka dit. Så vad sjutton ska vi ta oss till nu? Jag ringde till Ikea och gav dem en utskällning, efter att vi gjorde beställningen och betalat så ringde jag två gånger vid olika tillfällen för att försäkra mig om att vi skulle få allt på fredag och det sa de att vi skulle. Iaf, fick prata med en av cheferna och hon sa att de kan kompensera genom att betala för hotell de tre nätterna OM det är rimliga kostnader. Hallå! Det är Sollefteå vi snackar om! Hotellen växer inte på träd direkt. Vi hittade ett ställe som ligger inom bra avstånd till sjukhuset, de andra två ligger lååååångt åt helvete. Och det är inte så lätt med tanke på att vi inte har bil heller. Vi kommer verkligen börja om på helt ny kula. Så iaf, ringde till det hotellet och visar sig att de bara har ledigt på fredag och söndag... Så jag vet verkligen inte vad vi ska hitta på härnäst... Är ganska trött i huvudet just nu och vi har vår sista tenta om två dagar...

    Ledsen för det långa inlägget, hoppas inte jag tråkar ut er!
  • Pagnie

    förlåt tjejer om jag hamnar lite off topic nu men jag var tvungen att visa hur det blev när jag sydde dynan. tyget kom idag å detta har jag nu åstadkommit. är sååå stolt över mig själv. ;)


Svar på tråden Orientaliskt bröllop