• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Viola
    Kitkät,
    Haha!! Angående längtan att skaffa barn, jag förstår dig. Vi är väl i den åldern där den biologiska klockan börjar undra varför vi inte har befruktats...hahaha...Jag har alltid varit den som sagt att jag inte ska ha barn (eller gifta mig), och jag ville helt ärligt inte ha något av det, någonsin. Tills det att jag träffade min blivande, nu längtar jag så jag nästan spricker. Gissa om mina vänner har fått sig ett gott skratt...Skäms
  • Viola
    Goli och Pagnie,

    Haha! Så kul att era killar har sina svensexor samma helg. Hoppas de har grymt kul!!! Det är svårt att vara ifrån den man älskar, speciellt när man är van vid personens närvaro....SkrikandesJag är inne på tredje månaden utan att ha träffa min blivande, vi skypar visserligen ca 791 ggr per dag, men det är såklart inte samma sak som att ha honom här.

  • Pagnie

    viola - ja men verkligen. och varför klagar jag då på några dagar när du inte träffat honom på så länge. jag ska nu vara tyst om det för ny är han hemma och jag har fått krama honom massor. med andra ord jag är nöjd och han är hel.
    Och nu kan även jag säga att jag är hel igen. kändes verkligen som jag skulle gå mitt itu där ett tag. men som sagt nu ska jag inte gnälla mer.

    Och på tal om barnlängtan kanske ni har rätt vad det gäller åldern. Nu är jag inte helt med på hur gamla alla är men jag tror att jag är kanske yngst.
    Vet att goli är runt 30 och kitkät 27, men ni andra då?

    Men hur som så längtar jag i alla fall som en galning och för att stilla den längtan så kör jag på mitt pyssel. för att hamna lite off topic.

     


     


      


    Denna har jag målat under helgen. den var blodröd från början. nu är det bara en dyna kvar.



    Denna gjorde jag också i helgen. Ja jag hade lite tråkigt utan R. ;)


    Och jag lovar flickor att när ni alla ska ha barn så ska ni få ett babynest var ;) i valfri färg. Det blir min present till er.

  • kitkät

    Jag börjar fundera på om vi inte ska ha placeringskort ändå, vid varje plats - istället för bordsnummer bara?
    Dessa söta placeringskort har jag hittat: http://www.ebay.com/itm/50x-Heart-Shaped-Wedding-Place-name-card-Wedding-Bomboniere-Favors-/290897391829?pt=AU_WeddingSupplies&hash=item43bad5f0d5


    Men vi kommer ju ha över 200 gäster förmodligen (beroende på hur många som tackar nej) och då kanske det bara blir massa onödigt jobb? Jag vet inte..
    På syrianska bröllop har jag aldrig sett att man har placeringskort, bara en sån liten "skylt" på varje bord med bordsnummer! Vad tror ni, Viola, Mustikka och Lavelii (ni som är syrianer alltså) funkar det med placeringskort vid varje plats på syrianska bröllop? Det vore ju sött att ha alltså.


     


     

  • kitkät

    Pagnie,


    Vilken söt barnstol (heter det så?). Vart har du hittat den? Riktigt söt, ser lite gammaldags ut - älskar den stilen! :)

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-06-03 00:13:09 följande:

    Pagnie,


    Vilken söt barnstol (heter det så?). Vart har du hittat den? Riktigt söt, ser lite gammaldags ut - älskar den stilen! :)


    ja visst är den. yes den är gammal. hittade den på röda korset för 75 kr. slipda av gamal färg målade om och nu är den som ny. kan inte bli bättre. :D
    Eller jo när jag sytt en dyna till den då är den perfekt. :D
  • goli

    Pagnie, oj vad fina! Alltihop! Du e så duktig du! Jag kommer aldrig orka sitta o pyssla med sånt, har verkligen inte tålamodet. Men viktigast av allt, inte talangen heller för den delen. Skönt att R är tillbaka. Min hubby oxå, håller hårt i honom och ska se till att han inte åker någonstans utan mig igen! Skrattande

    Viola, vad jobbigt att vara utan din fästman så länge! Hittills varje sommar så har jag och fästmannen också spenderat nästan hela somrarna ifrån varandra och det har inte varit roligt. Så detta är första sommaren som vi kommer vara tillsammans på riktigt. Tur det eftersom vi flyttar ihop! Glad Hade vart konstigt annars... När kommer ni att träffas igen? Tycker du e jättestark som har lyckats vara ifrån honom så länge, så håll ut och tänk på att kärleken verkligen växer med avstånd!

    Kitkät, det var jättesöta placeringskort! Har jag lyckats förvirra dig ang korten? Inte meningen... Skäms

  • Viola

    Pagnie,

    Såklart du fick klaga, din saknad betydde inte mindre bara för att jag itne träffat min blivande på 3 mån =)...Herregud vad händig du verkar vara, allt är jättefint, men jag gillar VERKLIGEN barnstolen, jag tycker att mycket av det som tillverkas nuförtiden ser ut som rymdfarkost. haha. allt ska vara så high-tech, när de mest klassiska modellerna på det mesta är oftast finast.

    Så gullig du är, jag skulle vilja lägga en beställning på ett baby nest i beige om det går bra.

    Jag är förresten 27...=) Hur gammal är du? Och planerar ni att skaffa barn nu? Med tanke på att du pysslar med förberedelser. 

  • Viola

    Kitkät,

    Jag gillar din idé, tycker det är mer personligt och genomtänkt. Absolut. Men det är självklart en smaksak. Jag tror att det skulle vara jättelyckat på ditt bröllop, det är ju inte det typiska syrianbröllopet, i den positiva benämningen. Jag föredrar det framför en lista, de flesta bröllop jag varit på har varit med lista och några värdar (familjemedlemmar) som tagit emot gästerna vid dörren och skött placeringarna, nu var dessa bröllop relativt stora (350-700gäster), men jag ansåg inte det systemet som optimalt, det var lite kaos-artat.

    Jag har inte tänkt ut hur jag ska göra, är rädd för att det skulle bli en flopp med placeringskort på mitt bröllop, mest med tanke på att jag är rädd för "oinbjudna" gäster, vad gör man med dem liksom?? Och lista+värd vid dörren har itne heller varit lyckat på de större bröllopen jag varit på, men å andra sidan känns det systemet som mer flexibelt. Vi får nog känna efter när det närmar sig. Jag röstar iaf för placeringskort. =)

  • Lavelii
    Kitkät och Mustikka,

    Precis som Kitkät säger så är det en upphöjning längst med väggarna i lokalen i Hallunda... Sedan är där ytterligare upphöjning vid scenen och honnörsbordet. Där bredvid honnörsbordet är det tänkt att man placerar de allra närmsta i släkten (morbror/farbror/faster osv). 

    Kitkät,

    Det finns ju inget som säger det egentligen. Och jag håller med dig i hur du tänker. Jag vet att ingen blir sur direkt. Men jag vet att vissa gärna vill sitta med varandra eller nära varandra. Jag märker ju ibland när man går på bröllop och folk placerat en "långt" ifrån varandra (t ex mina mostrar inkl familjer separerat från varandra), då blir det gärna en liten kommentar "wiii...sitter ni däääär. Men va synd. Detta är inte roligt ju att vi inte sitter tillsammans"... SOM OM DE SITTER NER PÅ SINA RUMPOR HELA KVÄLLEN!! På mitt bröllop så VET jag att den kommentaren inte kommer dyka upp eftersom dem vet vart de står med mig, och de vet att placeringen inte har något med min "kärlek" för dem att göra (förutom den där morbroderns fru och barn! hahaha!).
    Det är bara jobbigt att "välja" ut vilka som ska placeras var. Helst hade jag enbart velat ha mina föräldrar och bror vid sidan om honnörsbordet och fästmannens föräldrar och syskon...men det hade sätt märkligt ut med tanke på lokalens utformning. Aja, det ordnar sig! 
    Ska få ut inbjudningskort först haha...

    Viola,

    haha sorry!! Inte meningen att stressa upp dig... Men jag vill ha ut korten i juli, därför har det blivit mkt gästlista planering nu och därmed också tanker på bordsplacering osv... Men egentligen är det verkligen ingen stress med det. Är väl typiskt mig. När jag är lugn så måste jag hitta något att grubbla över. Denna gång fick det bli gästlistan hahaha... 

    Kitkät,

    du frågade något om placeringskort om inte jag minns fel... Jag har aldrig sett på våra bröllop individuella placeringskort. Det betyder dock inte att man inte kan ha det. Jag har funderat på det. MEN hålla på med det till 400 pers? Där en hel del kommer skita blanka fan i dem placeringskorten och sätta sig där de vill? Känns onödigt. Jag kommer ha bordsnummering och sedan en eller två i serveringspersonalen som hänvisar dem till bordet. Det får räcka. Men det går att ha det och jag tycker det är en fin liten detalj. 

    Pagnie,

    Säger det igen, du är så himla kreativ och duktig!! Jättefina saker!!! Och hoppas din fästman hade en bra svensexa... Min fästman är inte alls hype på att ha en. Får han välja så vill han INTE ha en. Tror att det är lite så för att hans bästa vänner inte bor här, faktiskt. Lyckligtvis kommer de till bröllopet men att komma till en svensexa blir svårt för dem. Vet dock att de vänner han umgås med här, plus min bror och några av mina kusiner här som han umgås med planerar en så han får gilla läget haha...  
Svar på tråden Orientaliskt bröllop