• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • Pagnie
    goli skrev 2013-04-11 19:36:02 följande:
    Pagnie, hoppas det känns bättre med jobbet! Blev själv lite förbannad idag. Ringde till Resecentrumgruppen idag för att fixa så att jag och fästmannen ska få sitta bredvid varandra på planet under resorna, eftersom vi bokade separat. Först ringde fästmannen och började prata med en kille med lite brytning. Han var väldigt otrevlig! Sa att det kostade totalt 100 kr för att fixa platser och att vi skulle fixa det själva osv. 100 kr är inget att bråka om men det var allmänt hans otrevliga ton.

    Senare ringde jag för jag kunde inte komma åt min e-ticket, har bokningskod, reservationsnummer och referensnummer, visste inte vad som är vad. Iaf, så fick jag tydligen prata med samma kille som fästmannen pratade med. Och han var jävligt nedlåtande, typ som att "lilla gumman, kan du inte detta?". Så innan jag hann se min e-biljett så frågade jag om maxvikten på bagaget vi ska ha med oss. Och då säger han: Ja, men om du hade haft lite mer tålamod och kunnat logga in på din e-biljett så hade du sett att allt står där. WTF???!!! Blev så sjukt förbannad men försökte hålla mig lugn iaf. Jag sa till honom direkt att han behöver inte vara otrevlig för det utan kan bara svara på en enkel fråga med ett enkelt svar. Och att det var riktigt dåligt kundbemötande, att sånt är dålig reklam för deras företag osv OCH SÅ LÄGGER HAN BARA PÅ LUREN I ÖRAT PÅ MIG! Blev helt paff, bara satt där och fattade ingenting.

    Fästmannen blev också riktigt arg och ringde upp dem igen. Han fick prata med en annan kille som var jättegullig, han hjälpte oss med platserna, fixade det gratis och bad om ursäkt. Skönt att veta att det faktiskt finns trevliga, gulliga och hjälpsamma människor också!
    både ja och nej. ska prata med min chef nästa vecka. hon är världens bästa och är också min mentor. Vi ska ha lite reflektion och det är väldigt skönt att ha med henne. Så efter det så kommer det nog kännas bättre.

    fan jag har såna problem. jag har kommit på att jag verkligen vill åka överallt på smekmånad och jag vill även stanna kvar hemma och köpa massa onödiga saker för pengarna istället. haha. gud vad jobbigt jag är. skulle dock vara skönt att åka på smekmånad och bara vara kvar på samma ställe hela tiden har jag kommit på. bara vara på samma hotell och inte åka runt.
  • goli

    Pagnie, tycker absolut ni ska passa på att åka på smekmånad! Speciellt om ni ska försöka bli med barn snart så kanske ni kommer ångra det senare. Plus att det inte är ofta man får åka på smekmånad! Flört

    Hur länge hade ni tänkt vara borta? För om det är minst två veckor så kan det kanske bli lite trist i längden att vara på samma ställe hela tiden. Och det är ju lite synd att man åker så långt och bara kan uppleva en plats? Samtidigt så behöver man ju inte åka runt alltför mycket heller, man måste ändå ge det lite tid till att njuta av allt också.

    Vad skönt att du har en bra mentor iallafall! Hoppas det blir bättre efter att ha pratat med henne!

  • Pagnie
    goli skrev 2013-04-11 20:47:01 följande:
    Pagnie, tycker absolut ni ska passa på att åka på smekmånad! Speciellt om ni ska försöka bli med barn snart så kanske ni kommer ångra det senare. Plus att det inte är ofta man får åka på smekmånad! Flört

    Hur länge hade ni tänkt vara borta? För om det är minst två veckor så kan det kanske bli lite trist i längden att vara på samma ställe hela tiden. Och det är ju lite synd att man åker så långt och bara kan uppleva en plats? Samtidigt så behöver man ju inte åka runt alltför mycket heller, man måste ändå ge det lite tid till att njuta av allt också.

    Vad skönt att du har en bra mentor iallafall! Hoppas det blir bättre efter att ha pratat med henne!
    haha ja åka ska vi. men jag bara säger att det skulle ju vara bra att spara pengarna ;)
    Men åka ska vi göra. Frågan är bara hur länge man stannar på en plats och hur mycket man åker runt sen. jag vill ju se så mycket.
  • kitkät

    goli & Pagnie,


    Jag är också orolig för det där med OSA. Jag är verkligen ett kontrollfreak och vill helst att tillomed min mamma och pappa ska svara om dom kommer eller inte! Haha. Typ så stort kontrollbehov har jag.
    Vi angav fästmannens mobilnummer, mitt mobilnummer samt mina föräldrars hemnummer på inbjudningskorten. Varför jag valde att ange mina föräldrars hemnummer är för att jag lider av en skvätt telefonskräck och jag svarar aldrig på nummer jag inte känner igen. Då är det bättre om mina föräldrar tar samtalen från släkten. Och vänner etc hör ju såklart av sig till mig ändå.


    Vilken otrevlig kille ni råkade ut för goli. Om jag var ni så hade jag ringt till chefen och påtalat detta. Jag skulle faktiskt bli lite orolig, vill ni verkligen åka med detta bolag? Det verkar ju som att ni har haft väldigt mycket krångel ända sedan bokningen!


    Jag förstår din tanke Pagnie, detta med om man ska åka runt mycket under smekmånaden eller inte. Både jag och min fästman vill ha en lugn men ändå aktivitetsfylld smekmånad. Och Mauritius känns perfekt för vår del, för ön är rätt så liten och då kan man resa runt hela ön på tre veckor utan att behöva jäkta. Det är därför som vi valde bort Filippinerna, det är alldeles för stort och det skulle innebära att vi måste resa mycket inom landet, med flyg eller båt. Och för mig är det ett stressmoment - bara tanken av att jag behöver resa längre sträckor inom resemålet! Jag tycker det är kul med "upptäcksresor" och backpacking, det vill jag absolut göra någongång, men inte just på en smekmånad! Då vill jag ha romantik, sol och bad, utflykter, titta på sevärdheter etc.
    Har ni bokat till Japan ännu? Hur länge har ni tänkt vara borta? Ni kanske inte behöver resa runt jättemycket, men kanske välja två hotell i alla fall och se lite fler delar av landet än en!
    Vi har ännu inte bokat någon resa, men vi tänker att vi ska vara borta tre veckor och då vill vi bo på tre olika hotell, på tre olika delar av ön!

  • Pagnie
    kitkät skrev 2013-04-11 22:56:37 följande:

    goli & Pagnie,


    Jag är också orolig för det där med OSA. Jag är verkligen ett kontrollfreak och vill helst att tillomed min mamma och pappa ska svara om dom kommer eller inte! Haha. Typ så stort kontrollbehov har jag.
    Vi angav fästmannens mobilnummer, mitt mobilnummer samt mina föräldrars hemnummer på inbjudningskorten. Varför jag valde att ange mina föräldrars hemnummer är för att jag lider av en skvätt telefonskräck och jag svarar aldrig på nummer jag inte känner igen. Då är det bättre om mina föräldrar tar samtalen från släkten. Och vänner etc hör ju såklart av sig till mig ändå.


    Vilken otrevlig kille ni råkade ut för goli. Om jag var ni så hade jag ringt till chefen och påtalat detta. Jag skulle faktiskt bli lite orolig, vill ni verkligen åka med detta bolag? Det verkar ju som att ni har haft väldigt mycket krångel ända sedan bokningen!


    Jag förstår din tanke Pagnie, detta med om man ska åka runt mycket under smekmånaden eller inte. Både jag och min fästman vill ha en lugn men ändå aktivitetsfylld smekmånad. Och Mauritius känns perfekt för vår del, för ön är rätt så liten och då kan man resa runt hela ön på tre veckor utan att behöva jäkta. Det är därför som vi valde bort Filippinerna, det är alldeles för stort och det skulle innebära att vi måste resa mycket inom landet, med flyg eller båt. Och för mig är det ett stressmoment - bara tanken av att jag behöver resa längre sträckor inom resemålet! Jag tycker det är kul med "upptäcksresor" och backpacking, det vill jag absolut göra någongång, men inte just på en smekmånad! Då vill jag ha romantik, sol och bad, utflykter, titta på sevärdheter etc.
    Har ni bokat till Japan ännu? Hur länge har ni tänkt vara borta? Ni kanske inte behöver resa runt jättemycket, men kanske välja två hotell i alla fall och se lite fler delar av landet än en!
    Vi har ännu inte bokat någon resa, men vi tänker att vi ska vara borta tre veckor och då vill vi bo på tre olika hotell, på tre olika delar av ön!


    haha ja jag är lika. Mina föräldrar har OSA:t faktiskt. Så det är sagt liksom. Så jag vet vad du menar. Men vi har bara angett våra nummer och mejl men många kommer ringa till svärföräldrarna ändå. Eller många har ringt till dom redan.
    ja alltså bara för att det är ett stort land så behöver man ju inte resa runt i hela. Så är det ju. Vi kommer ju inte resa till översta delarna av japan. alltså norr om tokyo. Utan mer under där. typ kyoto och vad de andra stället nu heter. Men jag ska kolla lite närmare på det.
    Grejen är ju att ska vi backpacka så är det ju NU vi ska göra det. för om vi får som vi vill så är jag ju endera gravid under smekmånaden eller så kommer jag bli kort därefter. Så det är ju lite nu eller aldrig. därför jag har ansökt om semester i höst för att åka till filippinerna också. Detta är liksom vårt sista år. vår sista chans att göra detta. visst det går ju med barn sen också men det blir krångligare. blir nog mest bara planerade resor på lugna ställen. Visst vi kan fortfarande resa långa resor men kanske inte så bra att resa runt då.

    Men näst sommar till exempel ska vi med mina syskon till mallis. Det är ju typiskt svensson semester.

    Nope vi har inte bokat än. vi tänker avvakta. finns ingen anledning att göra det än eftersom vi bara ska ha en flygstol ner och sen boka hotell separat.
  • Mustikka

    Ni ska bara veta vad jag stressar öcer Osa. Glömde dessutom korten i svea. Min pappa ville inte ge dem tidigare han är tokig. Jag blir tokug och alla kort är inte färdiga. Han vill ge dem en månad tidigare dwn mannen är såååå envis blir snart galen. Pappa påstår att folk glömmer om de får kortet för tidigt. Och väärst är att jag inte kan göra något för korten är i svea

  • Mustikka

    Haha kitkät låter som en bea idé vi skår ihop smekmånaden. Undrar vad våra fästmän skulle tycka om saken heheh ; p men tog faktiskt upp Mauritius. Vad kostar en resa dit? Och gillar er idé om att utforska ön. Det är precis vad vi vill göra ha en härlig semester med lite äventyr. Tror man tröttnar om man ser och gör samma sak i 3 veckor. Vad är det för pris skillnad mellan resebyrå och boka hotell själv? :) Förresten tror ni jag hinner laga 200 kort och skicka dem innan sista juni? Det är vår Osa tid och jag kommer hem 2 juni :/

  • Pagnie
    Mustikka skrev 2013-04-12 12:26:13 följande:
    Haha kitkät låter som en bea idé vi skår ihop smekmånaden. Undrar vad våra fästmän skulle tycka om saken heheh ; p men tog faktiskt upp Mauritius. Vad kostar en resa dit? Och gillar er idé om att utforska ön. Det är precis vad vi vill göra ha en härlig semester med lite äventyr. Tror man tröttnar om man ser och gör samma sak i 3 veckor. Vad är det för pris skillnad mellan resebyrå och boka hotell själv? :) Förresten tror ni jag hinner laga 200 kort och skicka dem innan sista juni? Det är vår Osa tid och jag kommer hem 2 juni :/
    hoppas alla vet att ni gifter er för att skicka ut dom i juni och gifta sig i juli ger inte mycket utrymme åt planering för gästerna. om dom har semestrar och så tänkte jag. jag hade liksom panik att vi inte hade skickat ut dom i februari och vi har osa sista maj.
    men vad det gäller tid och få ut dom innan sista det tror jag absolut att du hinner.
  • Mustikka

    Pagnie när man har en pappa som tror att han vet allt är inte lätt. Eftersom jag själv inte kan ge dem så måste ju dem göra det. Funderar på att åka hem igen. Fixa dem i slutet av april och ge ut dem. Vad nu än farsan tror att han vet så har gubben fel haha. Det är ju trots allt semester dagar

  • Mustikka

    Pagnie min fästman kommer bli sååå avundsjuk när jag kommer berätta om er japan resa. Han älskar allt som har med japan att göra haha. :p

Svar på tråden Orientaliskt bröllop