• goli

    Orientaliskt bröllop

    Hej!

    Tänkte att detta skulle bli en samlingsplats för alla med frågor samt erfarenheter av allt som har med orientaliska bröllop att göra: lokal, orientalisk buffé, sofreh aghd, vigsel mm mm.

    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-13 12:57
    Vi som planerar bröllop i denna tråd är:

    Pagnie (13 juli 2013)
    Kitkät (27 september 2013)
    TS (3 augusti 2013)

    Men vi välkomnar fler så joina oss gärna!

  • Svar på tråden Orientaliskt bröllop
  • kitkät

    Lavelii,

    Vad kul att ni kommit igång på riktigt  med planeringen nu. Så fort kyrka & lokal är bokade så flyter allt på! 

    Vi kommer att fotograferas efter vigseln. Vi ska vigas kl 16.30 i Mariefreds kyrka, så vi kommer att fotograferas i Mariefred - det är en underbart vacker stad med mycket vatten, natur och ett fint slott! :)
    Vi vill inte se varandra innan vigseln och därför så var det ingen diskussion om huruvida vi ska fotograferas före eller efter vigseln.
    Vi bor båda två i Örebro, men jag kommer att vara i Sthlm hos mina föräldrar och göra mig i ordning på bröllopsdagen och vi har tänkt att han & hans bestmans ska bo på hotell natten innan bröllopet, i Sthlm, så kan dom göra sig i ordning på hotellrummet innan vigseln! Kanske kan ni också göra något sånt? Så kan din man bo på hotell med sina bestmans i Sthlm och så kan ni mötas upp innan vigseln för fotografering!  

  • kitkät

    Mustikka, 
    Jättefin ring som du har hittat! Den ser ungefär ut som min, jag var faktiskt och lämnade in min förlovningsring hos guldsmeden idag för lite justeringar. Jag kan visa hur den ser ut när jag hämtat ut den :) 
    Men jag antar att du inte menar 55 carat! I så fall är det den största stenen jag har hört talas om. Du kanske menar 0,55? Det låter lite mer troligt Glad 

  • Mustikka
    kitkät skrev 2013-02-22 17:12:20 följande:
    Mustikka, 
    Jättefin ring som du har hittat! Den ser ungefär ut som min, jag var faktiskt och lämnade in min förlovningsring hos guldsmeden idag för lite justeringar. Jag kan visa hur den ser ut när jag hämtat ut den :) 
    Men jag antar att du inte menar 55 carat! I så fall är det den största stenen jag har hört talas om. Du kanske menar 0,55? Det låter lite mer troligt Glad 
    Hahah skäms lite av att vara en fd guldsmeds dotter hahaha! Jo jag menar 0.55 :P
    Den är super fin och precis det jag velat ha! Är dock lite osäker på den där skruven, har inte sett den utan såg den bara på nätet.Men blev ganska kär i den iaf.
    Ska bli roligt att få se din sen, vad gör du för justeringar? 
  • Mustikka
    goli skrev 2013-02-22 16:48:00 följande:
    Lavelii, grattis till att ha bokat kyrka men framförallt Hallunda-lokalen! Yeay!!! Måste kännas riktigt skönt att ha det fixat, va? Jag kände så efter att vi bokat vår lokal. Först då kändes allt "riktigt"!!! Och oroa dig inte för resten, så länge du har lokalen så löser sig allt annat också!

    Tjejer, tänkte frååga er en sak. Pagnie föreslog att jag skulle lägga till era datum i tilläggskommentarer till den här tråden. Som ni säkert redan sett så står Kitkäts, Pagnies och mitt redan där, men om ni vill kan jag gärna skriva in era datum oxå! Lite lättare att följa varandra då... Skrattande
    Tycker det låter som en rolig idé :D Jag gifter mig den 27/7 2013. Inte mycket kvar nuuuu woop woop
  • Lavelii
    goli skrev 2013-02-22 16:48:00 följande:
    Lavelii, grattis till att ha bokat kyrka men framförallt Hallunda-lokalen! Yeay!!! Måste kännas riktigt skönt att ha det fixat, va? Jag kände så efter att vi bokat vår lokal. Först då kändes allt "riktigt"!!! Och oroa dig inte för resten, så länge du har lokalen så löser sig allt annat också!

    Tjejer, tänkte frååga er en sak. Pagnie föreslog att jag skulle lägga till era datum i tilläggskommentarer till den här tråden. Som ni säkert redan sett så står Kitkäts, Pagnies och mitt redan där, men om ni vill kan jag gärna skriva in era datum oxå! Lite lättare att följa varandra då... Skrattande
    Tack Goli!! Ja, det känns så bra!! Och jag håller med dig helt...det kändes helt plötsligt så verkligt och riktigt!
    Så nu kan jag faktiskt slappna av denna helg och bara njuta och fortsätta mitt sökande efter brudklänning!! Jag har fortf inte hittat nån Men ska ner till skåne och köpenhamn nästa helg...hoppas jag hittar något som fångar mig då kanske

    Ja gör så! Vad kul! 26 oktober
  • Lavelii
    kitkät skrev 2013-02-22 17:10:25 följande:
    Lavelii,

    Vad kul att ni kommit igång på riktigt  med planeringen nu. Så fort kyrka & lokal är bokade så flyter allt på! 

    Vi kommer att fotograferas efter vigseln. Vi ska vigas kl 16.30 i Mariefreds kyrka, så vi kommer att fotograferas i Mariefred - det är en underbart vacker stad med mycket vatten, natur och ett fint slott! :)
    Vi vill inte se varandra innan vigseln och därför så var det ingen diskussion om huruvida vi ska fotograferas före eller efter vigseln.
    Vi bor båda två i Örebro, men jag kommer att vara i Sthlm hos mina föräldrar och göra mig i ordning på bröllopsdagen och vi har tänkt att han & hans bestmans ska bo på hotell natten innan bröllopet, i Sthlm, så kan dom göra sig i ordning på hotellrummet innan vigseln! Kanske kan ni också göra något sånt? Så kan din man bo på hotell med sina bestmans i Sthlm och så kan ni mötas upp innan vigseln för fotografering!  
    Hej! 
    Tack! 

    Jag vill egentligen inte heller att vi ska se varandra innan vigseln men vår vigsel blir ganska sen... 6 el 7... (Afram rekommenderade 7, eftersom kyrkan och lokalen sitter ihop ju... Om vi har de 6 så är folk i lokalen redan strax innan 7...det kanske blir lite tidigt). 
    Så det ser ut som att vi kommer få ta bilder under dagen och sen efter åt också...kan bli fint och ha några foton när det är mörkt ute också (om vädret tillåter så klart! Jag misstänker att det kommer regna haha!). Äh, vi får se...Ska fundera lite på de med tiden.

    Jag tror att vi kommer göra så att jag kommer bo på hotell med min familj och delar av släkten från Malmö...det går dessvärre inte att sova hemma i mitt föräldrahem eftersom dem ju bor ända nere i malmö. Det är lite synd men så är det. Jag bor nu i Nyköping, så kanske att jag behåller lägenheten här en månad längre och på så sätt kan jag och familjen vara här dagen innan och sen åka tidigt på morgonen till sthlm direkt till hotellet där vi alla ska fixa oss, så möter frisör och sminkör oss där...
    Mannen kommer nog ta in på hotell dagen innan så som du sa. Dels också för att så många på hans sida bor i utlandet och alla som reser in hit kommer hålla sig på hotell i sthlmområdet och förmodligen inte åka till mannens; Linköping. 
    Aja, det ordnar sig alltid... är bara så glad att vi ska bli man och hustru!! )
  • goli

    vi kommer oxå fota oss innan den persiska vigseln. Men vi har ett annorlunda upplägg av dagen. Vi börjar klockan tolv med att viga oss borgerligt på Edsbergs slott. Då kommer jag alltså inte vara "uppiffad" utan mer enkel med en fin vit sommar-aktig klänning. Men den vigseln är ju inte lång. Efter det ska jag till frisören och sminkösen i några tummar o efter det kommer min fästman att hämta upp mig till fotograferingen. Var det ska vara har vi inte riktigt bestämt än, plus att det kommer att bero på vädret. Klockan sex ska vi vara i lokalen för den persiska vigselceremonin med bara de närmaste, sedan åker vi iväg för ytterligare lite fotografering och vid halv åtta ska alla gästerna vara i lokalen o då gör vi vår stora entré. Blir lite omständigt men vi kan inte ha med alla gäster vid den persiska vigseln, blir väldigt svårt att få till det rent praktiskt. Men den största anledningen är ändå att det ska vara en privat grej  och vi vill inte ha med alla gäster då. Så kommer det se ut för vår del iaf!

    Tack, tjejer! ska skriva in det så fort jag kommer på hur sjutton man nu ska göra för att skriva en tilläggskommentar. Har gjort det förr men har totalt hjärnsläpp nu! Någon som vet?

    Juventina, har inte hört från dig på ett tag! Är du kvar? Och ska jag skriva in ert bröllopsdatum oxå? Gör jag gärna, om du vill, men då behöver jag ett datum! Skrattande

    Det där med morgongåva är ett riktigt huvudbryderi... Har ingen aning! Tips, någon?

  • goli

    Mustikka, det var en riktigt vacker ring du har hittat! Får man fråga hur mycket den kostar ungefär. Våra ringar kostade inte alls mycket, slutade på runt 14 000 kr för båda men när vi köpte dem tänkte vi att det skulle bli fästmannens förlovnings- och vigselring och min förlovningsring. Hade tänkt ha en separat vigselring. Men är så fäst vid min ring nu och jag är allmänt inte mycket för smycken så en passar så bra just nu. Ska pimpa upp/uppgradera den jag har nu ist!

  • Mustikka
    goli skrev 2013-02-22 22:04:11 följande:
    vi kommer oxå fota oss innan den persiska vigseln. Men vi har ett annorlunda upplägg av dagen. Vi börjar klockan tolv med att viga oss borgerligt på Edsbergs slott. Då kommer jag alltså inte vara "uppiffad" utan mer enkel med en fin vit sommar-aktig klänning. Men den vigseln är ju inte lång. Efter det ska jag till frisören och sminkösen i några tummar o efter det kommer min fästman att hämta upp mig till fotograferingen. Var det ska vara har vi inte riktigt bestämt än, plus att det kommer att bero på vädret. Klockan sex ska vi vara i lokalen för den persiska vigselceremonin med bara de närmaste, sedan åker vi iväg för ytterligare lite fotografering och vid halv åtta ska alla gästerna vara i lokalen o då gör vi vår stora entré. Blir lite omständigt men vi kan inte ha med alla gäster vid den persiska vigseln, blir väldigt svårt att få till det rent praktiskt. Men den största anledningen är ändå att det ska vara en privat grej  och vi vill inte ha med alla gäster då. Så kommer det se ut för vår del iaf!

    Tack, tjejer! ska skriva in det så fort jag kommer på hur sjutton man nu ska göra för att skriva en tilläggskommentar. Har gjort det förr men har totalt hjärnsläpp nu! Någon som vet?

    Juventina, har inte hört från dig på ett tag! Är du kvar? Och ska jag skriva in ert bröllopsdatum oxå? Gör jag gärna, om du vill, men då behöver jag ett datum! Skrattande

    Det där med morgongåva är ett riktigt huvudbryderi... Har ingen aning! Tips, någon?
    Om killen gillar smycken eller klockor så kanske en med datum då ni blev ett par, då ni förlovade er och sen giftemålet. Min är ju musiker och älskar elgitarrer. Kollade upp och dem han tycker om kostadde inte skjortan som jag trott innan. Så en sån kanske jag köper och graverar in datum på baksidan. =) Vad tycker din fästman om? 
  • goli

    Shit, tjejer! Det var inte längesen man tänkte: nu är det ett år kvar tills jag ska gifta mig. Nu har halva den tiden gått! Ser verkligen fram emot det och framförallt att kunna kalla min älskling för min man! Känns så vuxet trots att jag bara är 31 år ung... Flört men det är väldigt kul och en ära att få dela alla dessa upplevelser med er, både vägen dit samt den stora dagen!

Svar på tråden Orientaliskt bröllop