• Goabullen

    Beställa fotobok?

    Hej brudar!
    Jag tänkte beställa en fotobok från vårt bröllop och ha och ge bort. Någon som har beställt och kan ge tips på varifrån man kan beställa? Kollar just nu på ev Photobox då de har 50% på vissa fotoböcker men vet inte hur fina de är.. Skulle helsta vilja ha en hård pärm och den som de har med hård pärm är på 100 sidor och det är lite mycket.. 50 skulle absolut räcka.

    Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Beställa fotobok?
  • Tokig
    kickanw skrev 2012-08-16 14:29:55 följande:
    Fujidirekt är nog bland det mest lågkvalitativa man kan välja, men då är det ju en smaksak också hur noga man är med det!
    En riktig fotograf har nog kontakter och kan beställa från duktiga personer, de levererar oftast bara till just fotografer också, så bäst är nog om du kan beställa genom din fotograf! :)

    Nu blir jag nyfiken. På vilket sätt tycker du att Fuji är lågkvalitativt?

    Jag tar väldigt mycket fotografier, absolut på amatörnivå, men väldigt mycket foton. Och jag framkallar varje månad och som sagt minst 2 fotoböcker/per år. Jag har testat flera olika företag för framkallning men fuji har, för mig, alltid levererat. En gång blev det fel men då fixade de det på ett väldigt smidigt sätt.

    Fotoböckerna jag beställt har alla hållt hög kvalitet. Tjocka härliga pärmar, bra tjocklek på bladen och framförallt väldigt fina bilder.


    Det är möjligt att företag som fotografer arbetar med har andra möjligheter men precis som du skrev så levererar många av dessa bara till just fotografer.

    Men vad är det som du reagerar på? Mest nyfiken, vill gärna ha ännu bättre kvalitet såklart om det finns.


     

  • Chicita
    kickanw skrev 2012-08-16 14:29:55 följande:
    Fujidirekt är nog bland det mest lågkvalitativa man kan välja, men då är det ju en smaksak också hur noga man är med det!
    En riktig fotograf har nog kontakter och kan beställa från duktiga personer, de levererar oftast bara till just fotografer också, så bäst är nog om du kan beställa genom din fotograf! :)
    Hur gör man om man inte hade en proffsfotograf då men ändå vill ha en fotobok?
    Eller om man vill pyssla ihop en själv?

    Det där lät lite snobberi i mina öron faktiskt.
    Om man inte är jättepassionerad när det gäller fotografier så duger Fuji bra. Vi har gett bort 6 fotoböcker och alla har varit jättenöjda med albumen och tyckt att dom sett jätteproffsiga ut.
    Om man inte är proffsfotograf själv så kan det vara svårt att se någon annan skillnad mellan dom olika albumen, annat än priset. 
  • snowstars

    Jag har också beställt flera från fuji och varit jättenöjd. Framkallar vanliga kort där också och de är alltid jättefina.

  • Bollan

    Photobox fotoböcker är kanonfina, har själv gjort 3 stycken därifrån, lätt och smidigt och snygga med fina bröllopsteman, hård pärm och omslag. bra papper med:) bra priser och väl värt det.

  • Bollan

    Photobox fotoböcker är kanonfina, har själv gjort 3 stycken därifrån, lätt och smidigt och snygga med fina bröllopsteman, hård pärm och omslag. bra papper med:) bra priser och väl värt det. Men tänk på att du måste ha stora filer/bilder för de ska bli bra i tryck och de ska vara i sRGB för bäst resultat med

  • wahlstrm
    niriel skrev 2012-08-16 11:08:25 följande:
    Vår fotograf fixade vår fotobok, så jag vet inte exakt varifrån, men det är en apple-produkt som är kanonsnygg, otroligt fina bilder och makalöst proffsigt. Jag fick min möhippe-bok från samma tryckställe, men den gjorde jag ju inte heller så jag vet inte..
    Då är den nog gjord i iPhoto på en Mac bara, man kan beställa böcker direkt i programmet på datorn.
    kickanw skrev 2012-08-16 14:29:55 följande:
    Fujidirekt är nog bland det mest lågkvalitativa man kan välja, men då är det ju en smaksak också hur noga man är med det!
    En riktig fotograf har nog kontakter och kan beställa från duktiga personer, de levererar oftast bara till just fotografer också, så bäst är nog om du kan beställa genom din fotograf! :)
    Visst finns det finare materialkänsla att köpa, skinomslag, kartong-tjocka-sidor osv.
    Men om man bara mäter på bildkvalité så tycker jag att det är en otroligt prisvärd bok.

    Har man råd så går man säkert via en fotograf, för det är ju inte bara vart man beställer boken som räknas.
    Det viktigaste är hur filerna som man skickar in är gjorda, mått, upplösning, färg, ljus osv. Skit in = skit ut.

    En bok för 10 000kr blir ju inte automatiskt bättre om man inte skickar in bra material. 
  • Five year engagement

    har gjort photoböcker hos Photobox och de är kanonfina!!! jag ska knåpa ihop våra bröllopsböcker där också, gillar dem överlag! 

     

  • Sjörå

    Jag har alltid beställt från Smartphoto men det var på den tiden de hette Extrafilm. Då blev böckerna jättefina men sedan de bytte till Smartphoto så är de så mycket sämre. Jag har nämligen beställt en bok därifrån under det nya namnet och blev väldigt besviken. Bilderna var mycket mindre på varje sida och inte alls lika många storlekar på bilder att välja mellan. Så de rekomenderas inte längre.

  • xanthine

    Jag är lite utav en amatörfotograf och har gjort ett antal fotoböcker från olika sidor.
    Här är lite för- och nackdelar om några av de sidor jag testat:

    Smartphoto
    Fördelar: Många olika designer att välja mellan, lättnavigerad hemsida och bra möjligheter att påverka layouten själv. Bra kvalité på bilderna och pappret.
    Nackdelar: Eftersom man gör boken direkt på deras sida blir det liiite jobbigt om man hållt på med en bok ett tag och sen kanske inte sparat arbetet. Mitt internet hängde sig = 2 timmar och 100 sidor rätt ner i sjön :-/

    FujiDirekt 
    Fördelar: Deras designer är stilrena och tilltalande.
    Nackdelar: Möjligheterna att göra riktigt personliga böcker saknas. Det är svårt att anpassa bilder till de fasta ramarna som är i böckerna och man kan inte anpassa bilden när den väl ligger i ramen. Det är nog en bra sida för de som vill hålla det enkelt, men om du vill göra det personligt blir det svårt. Som ovananstående så gör du boken direkt på deras hemsida, vilket kan vara en nackdel.

    JapanPhoto (CEWE)
    Fördelar: Massvis med redigeringsmöjligheter och man kan klippa, klistra och anpassa. Det finns till och med ramar och passpartou. Man laddar ner ett program till datorn och sparar arbetet där och sen laddar man upp det till deras hemsida och beställer.
    Nackdelar: Frakten är dyr och de tar till och med en avgift om man hämtar upp det i deras fysiska butik. 

    Slutligen skulle jag rekommender JapanPhotos CEWE även om frakten är dyr. Man vinner på det i längden  

  • Chicita
    wahlstrm skrev 2012-08-16 17:10:54 följande:
    En bok för 10 000kr blir ju inte automatiskt bättre om man inte skickar in bra material. 
Svar på tråden Beställa fotobok?