• Goabullen

Beställa fotobok?

Hej brudar!
    Jag tänkte beställa en fotobok från vårt bröllop och ha och ge bort. Någon som har beställt och kan ge tips på varifrån man kan beställa? Kollar just nu på ev Photobox då de har 50% på vissa fotoböcker men vet inte hur fina de är.. Skulle helsta vilja ha en hård pärm och den som de har med hård pärm är på 100 sidor och det är lite mycket.. 50 skulle absolut räcka.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Beställa fotobok?
  • snowstars
    xanthine skrev 2012-08-16 17:53:17 följande:
    Jag är lite utav en amatörfotograf och har gjort ett antal fotoböcker från olika sidor.
    Här är lite för- och nackdelar om några av de sidor jag testat:

Smartphoto
    Fördelar: Många olika designer att välja mellan, lättnavigerad hemsida och bra möjligheter att påverka layouten själv. Bra kvalité på bilderna och pappret.
    Nackdelar: Eftersom man gör boken direkt på deras sida blir det liiite jobbigt om man hållt på med en bok ett tag och sen kanske inte sparat arbetet. Mitt internet hängde sig = 2 timmar och 100 sidor rätt ner i sjön :-/

FujiDirekt
    Fördelar: Deras designer är stilrena och tilltalande.
    Nackdelar: Möjligheterna att göra riktigt personliga böcker saknas. Det är svårt att anpassa bilder till de fasta ramarna som är i böckerna och man kan inte anpassa bilden när den väl ligger i ramen. Det är nog en bra sida för de som vill hålla det enkelt, men om du vill göra det personligt blir det svårt. Som ovananstående så gör du boken direkt på deras hemsida, vilket kan vara en nackdel.

JapanPhoto (CEWE)
    Fördelar: Massvis med redigeringsmöjligheter och man kan klippa, klistra och anpassa. Det finns till och med ramar och passpartou. Man laddar ner ett program till datorn och sparar arbetet där och sen laddar man upp det till deras hemsida och beställer.
    Nackdelar: Frakten är dyr och de tar till och med en avgift om man hämtar upp det i deras fysiska butik.

Slutligen skulle jag rekommender JapanPhotos CEWE även om frakten är dyr. Man vinner på det i längden
    Hos Fuji kan man också ladda ner ett program att göra boken i, det har jag alltid gjort. Bara som ett tillägg
  • Chicita
    xanthine skrev 2012-08-16 17:53:17 följande:
    FujiDirekt 
    Det är svårt att anpassa bilder till de fasta ramarna som är i böckerna och man kan inte anpassa bilden när den väl ligger i ramen. 
    Jag har inte haft några problem
    Du väljer "anpassa" längst ner i menyn för fotoboken.
    Markerar bilden och väljer "beskär" och då kan du dra ramen så den passar bilden.
    Och vill man flytta bilden i ramen bara så väljer du ju "redigera bild" i menyn som kommer upp när bilden är markerad.

Det finns ramar att välja på, clipart (en hel del) olika bakgrunder och man behöver inte välja en bok med färdiga bakgrunder även om det finns teman. Det finns även rätt ok med fonter att använda för text.
    När jag gjorde bröllopsboken så använde jag mig av clipart (sparsamt) och några ramar på enstaka bilder, samt en helt neutral bok från början.
  • xanthine
    Chicita skrev 2012-08-16 18:04:23 följande:
    Jag har inte haft några problem
    Du väljer "anpassa" längst ner i menyn för fotoboken.
    Markerar bilden och väljer "beskär" och då kan du dra ramen så den passar bilden.
    Och vill man flytta bilden i ramen bara så väljer du ju "redigera bild" i menyn som kommer upp när bilden är markerad.

Det finns ramar att välja på, clipart (en hel del) olika bakgrunder och man behöver inte välja en bok med färdiga bakgrunder även om det finns teman. Det finns även rätt ok med fonter att använda för text.
    När jag gjorde bröllopsboken så använde jag mig av clipart (sparsamt) och några ramar på enstaka bilder, samt en helt neutral bok från början.
    Ja det var bara min personliga åsikt... Alla har vi olika krav av vad vi vill få ut av fotoboken. Jag tycker inte att jag kunde redigera på det sättet jag önskade om jag jämför med andra sidor jag beställt ifrån.
  • Chicita
    xanthine skrev 2012-08-16 18:41:26 följande:
    Ja det var bara min personliga åsikt... Alla har vi olika krav av vad vi vill få ut av fotoboken. Jag tycker inte att jag kunde redigera på det sättet jag önskade om jag jämför med andra sidor jag beställt ifrån.
    Ok. det var mer en reflektion på vad du skrev, då jag tycker att man nog visst kan redigera eftersom man inte är "fast i ramarna" då dom går att ändra i princip hur man vill även i onlineversionen. 
    Och att du tog upp att ett annat program hade ramar och andra tillbehör, vilket fuji också har.

För mig är det ju viktigt att ge en verklighetsbaserad bild. Och det låter ju på din beskrivning som att man inte kan göra något alls och att det inte finns några funktioner på fuji.
    Möjligtvis har du kanske inte använt alla funktioner eller inte hittat dom.
    Men när dom finns så ska man ju inte säga att dom inte finns, eller utelämna att möjligheten finns där också. Oavsett vad man tycker om programmet i sig...
    (tycker ju jag)

Jag har inte använt något annat än fuji när jag gjort fotoböcker så jag kan inte säga att det är bättre än något annat.
    Men jag uppfattar det som användarvänligt, flexibelt och helt ok kvalité till ett bra pris i alla fall Glad 
  • iSusanna

Jag har beställt fotoböcker från bröllopet (och annat) från två ställen. 

Till våra föräldrar köpte vi dem från CeWe (JapanPhoto). Här rekommenderar jag verkligen att ta fotopappret. Superstor skillnad; snyggare färger plus att det blir s.k. lay-flat-bindning. Det betyder att man kan lägga en bild över skarven på ett uppslag utan att någon del av fotot böjs in i bokens rygg eller tappar färginformation i skarven. Dessutom är CeWe mycket prisvärda tycker jag! Programvaran för bokdesignen är enkel och intuitiv.
    Betyg 3.5

Till oss själva beställde vi en mer exklusiv fotobok från Sim2000 (www.sim2000imaging.com). Kreativt designprogram, härligt tjocka blad och omslag och snygg lay-flat-bindning. Riktigt fin färgåtergivning här också. Enda minuset är att det är dyrt och om man t ex inte är bekväm med engelska så kan det kanske vara klurigt. 
    Betyg 4.5 

Det här var ju kul - känner mig som en Expressenrecencent som delar ut getingar!

• Principisessan

photobox fotoböcker är verkligen fina. har köpt med hårda pärmar och den är verkligen fantastiskt vacker 

• xanthine
    Chicita skrev 2012-08-16 19:02:05 följande:
    Ok. det var mer en reflektion på vad du skrev, då jag tycker att man nog visst kan redigera eftersom man inte är "fast i ramarna" då dom går att ändra i princip hur man vill även i onlineversionen. 
    Och att du tog upp att ett annat program hade ramar och andra tillbehör, vilket fuji också har.

För mig är det ju viktigt att ge en verklighetsbaserad bild. Och det låter ju på din beskrivning som att man inte kan göra något alls och att det inte finns några funktioner på fuji.
    Möjligtvis har du kanske inte använt alla funktioner eller inte hittat dom.
    Men när dom finns så ska man ju inte säga att dom inte finns, eller utelämna att möjligheten finns där också. Oavsett vad man tycker om programmet i sig...
    (tycker ju jag)

Jag har inte använt något annat än fuji när jag gjort fotoböcker så jag kan inte säga att det är bättre än något annat.
    Men jag uppfattar det som användarvänligt, flexibelt och helt ok kvalité till ett bra pris i alla fall Glad
    Man får nog testa sig fram tills man hittar sin favorit, alla gillar ju olika som med det mesta här i livet.
  • xanthine
    iSusanna skrev 2012-08-16 19:27:13 följande:
    Jag har beställt fotoböcker från bröllopet (och annat) från två ställen. 

Till våra föräldrar köpte vi dem från CeWe (JapanPhoto). Här rekommenderar jag verkligen att ta fotopappret. Superstor skillnad; snyggare färger plus att det blir s.k. lay-flat-bindning. Det betyder att man kan lägga en bild över skarven på ett uppslag utan att någon del av fotot böjs in i bokens rygg eller tappar färginformation i skarven. Dessutom är CeWe mycket prisvärda tycker jag! Programvaran för bokdesignen är enkel och intuitiv.
    Betyg 3.5

Till oss själva beställde vi en mer exklusiv fotobok från Sim2000 (www.sim2000imaging.com). Kreativt designprogram, härligt tjocka blad och omslag och snygg lay-flat-bindning. Riktigt fin färgåtergivning här också. Enda minuset är att det är dyrt och om man t ex inte är bekväm med engelska så kan det kanske vara klurigt. 
    Betyg 4.5 

Det här var ju kul - känner mig som en Expressenrecencent som delar ut getingar!
    Den andra sidan där kände jag inte till. Den ska jag genast titta in! Tack för tipset!
  • Chicita
    xanthine skrev 2012-08-16 22:28:23 följande:
    Man får nog testa sig fram tills man hittar sin favorit, alla gillar ju olika som med det mesta här i livet.
    Precis Glad
Svar på tråden Beställa fotobok?