• Js Fästmö

    Blivande fruar 2014

    Hej! Någon mer som ska gifta sig 2014? Tänkte det kunde vara kul att samlas på ett och samma ställe. :) Hur, när och var ska ni gifta er? Vi har inte riktigt bestämt plats än, men borgerligt blir det. Jag kommer köpa lite "då och då" för att hålla nere kostnaderna som annars lätt hamnar på de sista sex månaderna. Och det enda vi vet än är datumet, det blir ett junibröllop, och att vi skall åka på bröllopsresa så snart inpå vigseln vi bara kan. Så kör på, berätta allt. :) Och en sista sak... visst känns det som hundra år bort. ;)

  • Svar på tråden Blivande fruar 2014
  • HubbaBubba

    Skorna beställda, ett perfekt avslut på detta år :D
    Gott nytt år!!!

  • Pia88

    Gott nytt år från Svenskfinland Skål

    Snart tar planeringen full fart framåt.. Inom januari kommer festplatsen vara preliminärt bokad Oskyldig

  • Monja

    Roligt att du ska kolla med SMHI, jag gjorde samma sak för att undvika så mycket regn som möjligt och svaret var maj månad. Vilket datum i maj det regnar minst vet jag inte :P

  • Power of Love

    Gott nytt år och god fortsättning! 

    Vi firade nyår med min fästmans barndomskompisar som blev föräldrar för några månader sen.  Så vi hade en myckte lugn kväll och jag fick ta hand om bebis medan de andra lagade mat Hjärta. Perfekt arbetsfördelning, enligt jag Flört JAg måste erkänna att jag sedan innan varit barnsugen och detta minskade ju knappast på suget efter en egen, men allt har ju sin tid. 
     

    Hoppas att ni också hade ett härligt nyårs firande!

    Nu gifter vi oss nästa år! Skrattande

     

  • Pia88

    Nyåret firades med cider i sällskap av m2b och bästa vännen..

    Och idag beställdes placeringskort och organzapåsar Glad nu tar det fart.. Men har lovat sambon att jag ska ta det lite lugnare nu ett tag.. Får se hur det lyckas Flörthttp://www.decorahouse.com/

  • Power of Love

    Jag hade lite panik igår. Det är ju faktiskt (ganska precis) 1,5 år kvar så jag behöver ju inte ha nån form av panik ännu. Vi har nämligen hela tiden varit inställda på en borgerlig vigsel i ett kapell. För att få själva kyrksalen måste det vara kyrkligvigsel men det finns en sal till. Men vi har insett att vi vill bjuda in fler än vad det får plats. Kyrksalen skulle vi kunna få plats i och ev kan vi ha borgerlig vigsel där om vi får en präst att göra själva välsingelsen. Inte helt omöjligt det har tidigare skett. Men till saken hör att min fästman är helt otroende och jag tycker, även om jag är tvivlare, att gud har inget med vårt äktenskap att göra. Vilket är anledningen till att vi inte vill ha en kyrklig vigsel. Jag känner mig inte heller helt okej med en välsingelse. Min sambo däremot tycker att det är helt okej och kan även för enkelthetens skull ha hela vigseln kyrklig. Men det känns för mig inte äkta. Dessutom vill jag inte ha en vigselgudtjänst med psalmer (ogillar dessa skarpt).

    Därför började jag fundera på nya vigselplatser. Utomhus känns uteslutande eftersom det säkert skulle regna och så tycker jag att det kan vara svårare för gästerna att höra vad vigselförättaren säger eftersom det blir så många andra ljud runt omkring. Så det vi nu är inne på är att ha vigseln i samma lokal som festen. Den lokal vi funderar på är tillräckligt stor enligt våra vänner att ha först vigsel och sedan middag. Men känns det lite tråkigt?

    Lokalen har vi funderat mest på ligger i Kristinehamn och ägs av ett brödraskap som min far är med i, men han är med i Karlstads krets så ha har själv inte sett den och vet inte hur mycket det kommer att kosta för oss att hyra. Men igår började vi även fundera på om vi inte ska ta och gifta oss i Karlstad som faktiskt båda har anknyttningar till, då vi båda är födda på Karlstads BB. Även då funderar vi på att köra allt i samma lokal (vilket jag måste kolla med pappa om han tror är möjligt). Så nu står vi i ett läge där vi inte ens vet vilken stad vi ska gfta oss i. 

    Varför ska det vara så svårt att bestämma sig om lokal? Hur kör ni kyrkligt eller borgerligt?

  • snowstars

    Gott Nytt År allihop! Tänk att vi äntligen kan säga att vi gifter oss nästa år! :)


     


    power of love: Jag tycker också det där med borgerlig vigsellokal är knepigt. Vi ska gifta oss i min hemort där det typ finns Folkets Hus och jag tycker inte att det känns så klockrent.. Det optimala vore i alla fall en lokal med två salar, tycker jag, för jag vill inte vigas mellan middagsborden *typ*. Fast å andra sidan tror jag att jag har läst här på BT om par som har gift sig i festlokalen så det går ju


     


    Utomhus går helt bort för mig. Jag litar inte på vädret, vill ha musik och solosång i högtalare och så vill jag att alla ska höra ordentligt. Tror min döva morfar har nog svårt att höra inomhus, faktiskt. Så det är knepigt..

  • Pia88

    Power of love: När min farbror gifte sig för några år sedan så hade de vigslen och festern i samma lokal.. Kanske mest för att han var ca 60 år och hon ca 45 år.. Men vi gäster satt vid borden och gick sedan fram och gratulerade dem och sedan fortsatte vi med festen direkt.. Ett helt ok arrangemang då det handlade om en liten sal..

    Så det går att ha vigsel och fest i samma lokal, men det är smaksak. De hade en präst som vigde dem.

  • Plättis
    Power of Love skrev 2013-01-02 11:46:52 följande:
    Varför ska det vara så svårt att bestämma sig om lokal? Hur kör ni kyrkligt eller borgerligt?
    Det enda jag och  min karl varit säkra på från början är att vi inte ska gifta oss i kyrkan. Jag känner precis som du att det inte har något att göra med mitt bröllop, men samtidigt är jag rädd att min familj ska ta illa upp eftersom jag kommer från en troende familj. 

    Fast det är vi som gifter oss, så då får vi bestämma hur vi vill ha det. Hur det blir i slutänden är det ingen som vet. Borgerligt och i maj nästa år, det är allt vi vet i dagsläget. Resten debatterar vi fortfarande om :P Min karl vill ha stort bröllop med hela släkten (och det är många, särskilt min familj) medan jag hellre skulle ha ett litet bröllop med bara de allra närmaste.

    Tur att det är ett tag kvar, annars vete sjutton hur jag skulle klara det. Det var tillräckligt svårt att sova första natten efter vi kommit fram till datum när vi skulle gifta oss, 16 månader i förväg. Då låg jag och stirrade i taket och försökte lösa precis alla problem på en gång :D 
  • HubbaBubba

    Hehe nu har vi ändrat kyrka igen (märks att jag är våg) :P
    Det blir Bromma kyrka. Helt underbar!
    Dock står det att man inte kan boka vigseltid tidigare än ett år i förväg, men ska ringa imorn och höra ändå :)
    Och nu blir det den, inga mer ändringar. 3:e gången gillt ;)

Svar på tråden Blivande fruar 2014