• Johannalun

    Hur ska ni gå in/gick ni in? Marskalkar och tärnor..

    Vi vill gärna att min m2b ska stå längst framme i kyrkan och att jag kommer in under brudmarschen tillsammans med min pappa.


    Dels för att m2b har skadad rygg och ska slippa gå så mycket, och dels för att vi tycker att de blir mer spännande att inte träffas förrän då de precis är dags. Sen så gillar vi de upplägget.


    Igår var vi i kyrkan på "information om vigsel" och efteråt när man fick ställa frågor så frågade jag hur de fungerade om man ville göra på de sättet och de kollade på oss som att vi inte riktigt var helt friska..! De är inte en svensk tradition..! Osv...


    Jag tycker att man ska gå in som man själv vill, tradition eller inte och när till och med vår kronprinsessa ville ha de så, så är de väl inge konsigt.


    Sedan frågade jag hur de är med tärnor och marskalker, var, när och hur ska de gå in? Likadant där..de var som om de aldrig hade hänt förr att någon haft tärnor och marskalkar, de hade ingen aning.....


     


    Jag tänker mig att m2b tår där framme, jag kommer in med min pappa och tärnor och marskalker går efter i ålders ordning. Prästen vet jag inte om han ska stå frmme med m2b eller gå framför mig..?


     


    Hur knäppa och ovanliga är vi? Hur gick ni in/ ska gå in i kyrkan? Hade/har ni tärnor och marskalker?

  • Svar på tråden Hur ska ni gå in/gick ni in? Marskalkar och tärnor..
  • Syrinx

    Vi går in på det traditionella sättet:

    Brudpar
    Tärna+marskalk
    Tärna+marskalk

    Prästen väntar framme vid altaret, vilket känns bra för oss. Det där med att prästen ska gå in först i brudföljet tycker jag känns lite märkligt - bröllopsgästerna vill ju ändå se brudparet, och inte en präst?

    Fästmön - jag tror att det är slöjan som symboliserar kyskhet/oskuld. Brudklänningen i Sverige har traditionellt varit "finklänningen", som var svart och även användes till begravningar. Sedan tror jag det var drottning Victoria av England som valde en vit brudklänning, och därefter spred sig det modet bland societeten och även till "folket" i stort. Så en vit brudklänning symboliserar egentligen rikedom - vilka förutom de rika kunde köpa en opraktisk, vit klänning som bara kunde användas vid ett tillfälle? 

    Vad gäller näbbet, så heter det brudnäbb om det är en flicka och bara näbb om det är en pojke. Vad jag har läst iallafall.  

  • Fästmön
    Syrinx skrev 2012-04-19 15:01:53 följande:
    Fästmön - jag tror att det är slöjan som symboliserar kyskhet/oskuld. Brudklänningen i Sverige har traditionellt varit "finklänningen", som var svart och även användes till begravningar. Sedan tror jag det var drottning Victoria av England som valde en vit brudklänning, och därefter spred sig det modet bland societeten och även till "folket" i stort. Så en vit brudklänning symboliserar egentligen rikedom - vilka förutom de rika kunde köpa en opraktisk, vit klänning som bara kunde användas vid ett tillfälle? 

    Vad gäller näbbet, så heter det brudnäbb om det är en flicka och bara näbb om det är en pojke. Vad jag har läst iallafall.  
    Tack Glad

    OK, men samma fråga fast om slöjan istället - varför är det OK att kvinnan har slöja och inte mannen? Det symboliserar ju också ojämlikhet... Som om kvinnan måste vara oskuld men mannen inte.
  • Lady Namárië
    Syrinx skrev 2012-04-19 15:01:53 följande:
    Vad gäller näbbet, så heter det brudnäbb om det är en flicka och bara näbb om det är en pojke. Vad jag har läst iallafall.  
    "Näbben" innebär väl egentligen själva näbben på följet, alltså alla barn som går i det tillsammans?
    Fästmön skrev 2012-04-19 15:13:27 följande:
    Tack Glad

    OK, men samma fråga fast om slöjan istället - varför är det OK att kvinnan har slöja och inte mannen? Det symboliserar ju också ojämlikhet... Som om kvinnan måste vara oskuld men mannen inte.
    När arvslagarna går på fädernessidan och det enda sättet att garantera faderskapet är att kontrollera kvinnans sexualitet (dvs utesluta möjligheten till andra fäder) blir det förstås viktigt att kvinnan är oskuld när hon går till sin första make. För att återgå till topic i tråden är det ju också något som ingår i konceptet brudöverlämning. Fadern garanterar att flickan är oskuld (dvs säkert inte väntar en annan mans barn) när han lämnar över henne till hennes nya förmyndare.  Trevligt och romantiskt, inte sant?
  • Sara 120707
    Fästmön skrev 2012-04-19 15:13:27 följande:
    Tack Glad

    OK, men samma fråga fast om slöjan istället - varför är det OK att kvinnan har slöja och inte mannen? Det symboliserar ju också ojämlikhet... Som om kvinnan måste vara oskuld men mannen inte.

    Förr var det ju just det som gällde, att kvinnan skulle vara oskuld vid giftemålet. Vilket kanske inte var helt konstigt innan man hade preventinmedel.


    Ang. slöja så ser jag inget hinder mot att en man kan ha de om han tvunget vill Men det känns ju lite som att fråga varför män inte har klänning el.?


    Det här är ju min personliga uppfattning, men för mig handlar det om att vi redan har så mycket tråkig symbolik att det känns vansinnigt att importera fler traditioner som står för tråkiga saker.


    Vill man göra något speciellt och ses första gången i kyrkan så kan det ju vara trevligt att sätta en personlig twist på det som kanske även urvattnar symboliken i det hela.


    Som exempel, gå in med båda föräldrarna, gå in med bästa väninnan, gå in själv, bruden går in med sina föräldrar och brudgummen går in med sina. Bara att gå in med sin mor sitället för far gör ju genast att symboliken mattas av.


     


     

  • Fästmön

    Lady - ja precis. Men det är ju konstigt isf att kyrkan accepterar slöjan men inte accepterar överlämningen!

    Sara - tror jag skrev lite konstigt Glad jag menar inte att mannen inte FÅR ha slöja (det vet jag inget om) jag undrar bara varför kyrkan tycker att det är OK med brudpar där kvinnan har slöja och inte mannen har det... För det är en slags symbolik för att kvinnan är oskuld men man vet ju inte om mannen är det. Argumentet för att de inte vill att kvinnan överlämnas är ju för jämlikhetens skull. Att kvinnan har - precis som mannen - valt giftemålet själv. 

     

  • ElinFalk85

    Vår präst kommer att stå framme vid altaret.
    först går våra tärnor och marschalk.
    tärna
    marschalk
    tärna
    sen när dom har kommit fram till altaret så reser sig alla upp och vi kommer gåendes hand i hand thomas och jag =).

  • Sara 120707
    Fästmön skrev 2012-04-19 16:49:58 följande:
    Lady - ja precis. Men det är ju konstigt isf att kyrkan accepterar slöjan men inte accepterar överlämningen!

    Sara - tror jag skrev lite konstigt Glad jag menar inte att mannen inte FÅR ha slöja (det vet jag inget om) jag undrar bara varför kyrkan tycker att det är OK med brudpar där kvinnan har slöja och inte mannen har det... För det är en slags symbolik för att kvinnan är oskuld men man vet ju inte om mannen är det. Argumentet för att de inte vill att kvinnan överlämnas är ju för jämlikhetens skull. Att kvinnan har - precis som mannen - valt giftemålet själv.

    Det har snarare att göra med att traditionen i Sverige innehåller slöja men inte överlämning.


    Sen är symboliken med slöja att bruden är oskuld medans överlämning handlar mer om att kvinnan är omyndig och ses som en ägodel. Personligen tycker jag att symboliken är "värre" för överlämningen även om den inte är särskilt fräsch för slöjan heller.


    Dock tycker jag att oskuldsresonemanget kommer från ett mer vettigt ställe med tanke på att det förr faktiskt hade en poäng.


    Se det som att vi har ett antal ruttna äpplen, vi kastar bort ett så har vi ett antal kvar men känns det nödvändigt att hämta det vi kastade bort?

  • Fästmön
    Sara 120707 skrev 2012-04-19 16:58:36 följande:

    Det har snarare att göra med att traditionen i Sverige innehåller slöja men inte överlämning.


    Sen är symboliken med slöja att bruden är oskuld medans överlämning handlar mer om att kvinnan är omyndig och ses som en ägodel. Personligen tycker jag att symboliken är "värre" för överlämningen även om den inte är särskilt fräsch för slöjan heller.


    Dock tycker jag att oskuldsresonemanget kommer från ett mer vettigt ställe med tanke på att det förr faktiskt hade en poäng.


    Se det som att vi har ett antal ruttna äpplen, vi kastar bort ett så har vi ett antal kvar men känns det nödvändigt att hämta det vi kastade bort?


    Ahh, då fattar jag! Flört Fast jag tycker ändå att det är lite konstigt att kyrkan lägger sej i en sån sak. 
Svar på tråden Hur ska ni gå in/gick ni in? Marskalkar och tärnor..