• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • Tinzi
    Imke1977 skrev 2011-10-25 21:24:51 följande:

    JÄKLARS va ledsen jag är nu Idag kom tärnklänningen som vi beställde från en UK site. Tydligen sys dom upp i Kina. Den va superfin och välsydd. MEN, den va i TOTALT fel färg! Jag hade beställt en lilac/lavendel och hem kom en rosa klänning!   1500 kr åt helvete.... Känner mig så less. På sidan står saker som att dom inte accepterar att ta tillbaka klänningar om det är fel på färg eller storlek
    Ser ni nått som är lila i den här klänningen?



    FY vad trist! Jag skulle ändå prova att klaga då det inte är lila för FEM ÖRE! OM det inte lyckas, FÄRGA dem lila i TVÄTTMASKIN (ej för hand)

    Lycka till!
  • daniiel
    Imke1977 skrev 2011-10-25 21:24:51 följande:

    JÄKLARS va ledsen jag är nu Idag kom tärnklänningen som vi beställde från en UK site. Tydligen sys dom upp i Kina. Den va superfin och välsydd. MEN, den va i TOTALT fel färg! Jag hade beställt en lilac/lavendel och hem kom en rosa klänning!   1500 kr åt helvete.... Känner mig så less. På sidan står saker som att dom inte accepterar att ta tillbaka klänningar om det är fel på färg eller storlek
    Ser ni nått som är lila i den här klänningen?



    Jag kanske är färgblind eller har konstiga inställningar på datorn, men för mig ser den rosa-lila ut. Inte helt rosa, men långt ifrån helt lila... dock rosa med en ton av lila.. typ. Om du förstår? :P

    Nåja, det är ju hur som helst inte lila/lanvendel iallafall..
  • Daludd
    Styrka skrev 2011-10-25 22:05:27 följande:
    Min sambo är hopplös. Att vi behöver begränsa budgeten är han helt med på, men vid varje enskild post väljer han alltid det dyraste alternativet och så kommer det en lame ass motivering i stil med "Men hur många gånger har du tänkt gifta dig? Ska vi inte få det som vi drömt om? Speciellt?"

    Nja, lite överdriver jag. Vi valde en billigare lokal.
    Haha! Ja men då får ni väl helt enkelt punga ut pengarna då, om det är så viktigt för er! :) Men kanske kan ni göra en lista i värsta fall - vilka delar är verkligen viktiga, vilka mindre viktiga? Rangordna från klänning, lokal, skor, smycken, håruppsättning, sminkning, transportmedel, fotografer, underkläder osv osv osv och nåt måste hamna under och över något annat, tillslut ser man vad som är mest värt att lägga pengarna på? :)
  • Cattis77
    Future Mrs S skrev 2011-10-22 17:13:20 följande:
    jag vill gärna ha tips på enkla efterrätter som man serverar i glas+ dekorationer på det, och det ska inte vara chokladmousse eller annan choklad för tårtan är en chokladtårta.. :) 
    recept till 40-45 personer ungefär.. förslag?
    enkelt billigt gott 
    Kanske en härlig fruktsallad, med melon, ananas,kiwi,jordgubbar,mango,äpple,päron etc etc...och en kula med punchglass eller liknande på toppen...en liten citronmeliss på det... Fräsht och gott, och inte så mäktigt, om man nu ska äta en moussetårta senare :)
    Det är i alla fall enkelt , relativt billigt (man behöver inte ha jättemycket frukt i varje glas), och gott :)
    Fast det krävs ju att det finns någon där som kan hjälpa till med glassen, men frukten kan man ju förbereda innan och ha glasen i kyl bara.
    Mvh C 
  • BlomAnna
    Daludd skrev 2011-10-26 11:17:35 följande:
    Tänk på att frukten blir brun/grå och ser ganska trist ut bara!

    Här är en efterrät i glas som verkar SÅ GOD: citronmousse med lemon curd och granatäpple på toppen. Jättevackert också!

    www.ica.se/Recept/citronmousse-med-granatappl...
    Om man pressar över lite lime eller citronsaft håller sig frukten fin längre dessutom blir det en god frisk smak. Bara ett tips
  • Daludd
    BlomAnna skrev 2011-10-26 11:40:00 följande:
    Om man pressar över lite lime eller citronsaft håller sig frukten fin längre dessutom blir det en god frisk smak. Bara ett tips
    Ja, jo, men jag hade frukt i glas på ett event för några veckor sedan och trots mycket limejuice (med lite socker i) så blev frukten ändå ganska snabbt lite sunkig, den blev inte helt brun som den annars hade blivit, men den tappar lystern och ser lite tråkig ut ganska fort. Vindruvor och meloner håller sig dock, men just äpplen och päron gör inte det mer än en timme eller högst två.
  • BlomAnna
    Daludd skrev 2011-10-26 11:43:58 följande:
    Ja, jo, men jag hade frukt i glas på ett event för några veckor sedan och trots mycket limejuice (med lite socker i) så blev frukten ändå ganska snabbt lite sunkig, den blev inte helt brun som den annars hade blivit, men den tappar lystern och ser lite tråkig ut ganska fort. Vindruvor och meloner håller sig dock, men just äpplen och päron gör inte det mer än en timme eller högst två.

    Jag har inte varit med om det faktiskt...Visst den sjunker liksom ihop lite. Äpple päron och banan kan man ju låta bli då det oftast är de som blirt tråkigast.


    Jag skulle nog heller lägga i bär och frukt. Pysalis (stavning?) borde man ju kunna ha i också. de håller sig ju fina länge om man lägger i dem hela.

  • Cattis77

    Ja, som du säger BlomAnna...man kan ju välja frukt som håller sig bra, och toppa med bär blir ju tjusigt också :D 

  • Imke1977

    Hur gör jag nu i budgetsynpunkt tycker ni? 1500 kr åt helvete med klänningen i fel färg. Får jag den inte såld är jag 1500 kr back. Ska jag verkligen bjuda min tärna på en ny klänning igen?
    Det var min tärna som vägrade ha en enklare modell som jag tyckte. Nä hon skulle ha en lång chiffongmodell.
    Bökigt värre..... Det känns dyrt det här... Vad gör man? Vad skulle ni gjort? Sagt åt tärnan att köpa en klänning själv?

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)