• Sara1291

Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

• Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • CorneliaApplehoff
    Future Mrs S skrev 2011-10-22 17:13:20 följande:
    jag vill gärna ha tips på enkla efterrätter som man serverar i glas+ dekorationer på det, och det ska inte vara chokladmousse eller annan choklad för tårtan är en chokladtårta.. :) 
    recept till 40-45 personer ungefär.. förslag?
    enkelt billigt gott 
    Vi tänkte pannacotta.. Men vet inte helt om det är en bra ide då tårtan kommer att vara vitchokladmousse och hallon.. (om det funkar som jag tänkt)... Vet inte annars vad vi skulle kunna göra... Kanske ha vanilj/choklad pannacotta...
  • BlomAnna
    Future Mrs S skrev 2011-10-22 17:13:20 följande:
    jag vill gärna ha tips på enkla efterrätter som man serverar i glas+ dekorationer på det, och det ska inte vara chokladmousse eller annan choklad för tårtan är en chokladtårta.. :) 
    recept till 40-45 personer ungefär.. förslag?
    enkelt billigt gott 

Tänker ju direkt pannacotta men om tårtan är en mäktig chokladtårta kan nog pannacotta bli lite kaka på kaka så att säga  Vaniljpannacotta med fruktsalsa på hallon kiwi och lime är galet gott. Den syrliga frukten och lena pannacottan gifter sig för jälva fint

Har ni serveringspersonal som kan lägga upp tex. glass eller sorbe kanske det skulle vara trevligt. En god lycig fruktsallad med lite vaniljvisp eller liknande till är och en underskattat god efterrätt.

När man googlar efterrätt i glas får man fram många recept på cheescake i glas. Det kanske kan vara nåt?

Om man tänker servera tårtan lite senare på kvällen kanske några goda praliner räcker till kaffet efter maten?

Eee ja jag är en efterrätts och bak människa

• BlomAnna
    http://martenssonskok.blogspot.com/2011/03/efterratt-pa-temat-mango.html
    http://www.pickipicki.se/2011/05/fryst-cheesecake-i-glas/

http://www.efterratten.se/dessert-med-lemoncurd/ Jag är en sucker för lemon och limecurd och det här var ju galet enkelt särkskilt om man använder sig av köpt curd.

http://vardagssysslor.blogspot.com/2011/06/citronpannacotta-med-laritsgele.html

http://www.matklubben.se/recept/rabarbermousse_66604.html
  • BlomAnna

Det finns en tråd som heter "skall vi byta med varandra?" där man kan byta tjänster med varandra. Tex. kan jag som är gammal servitris hjälpa till att servera på ett bröllop mot att den bruden kommer och agerar barnvakt på mitt. Hajar ni? Kan detta vara av intresse för oss om vi bor hyffsat nära varandra vill säga.

Jag kan tänka mig att hjälpa till i Göteborgstrakten med bakning (har en sjuk förkärlek till tårtor ) barnpassning och servering.

• Tinzi
    BlomAnna skrev 2011-10-24 08:10:09 följande:

Det finns en tråd som heter "skall vi byta med varandra?" där man kan byta tjänster med varandra. Tex. kan jag som är gammal servitris hjälpa till att servera på ett bröllop mot att den bruden kommer och agerar barnvakt på mitt. Hajar ni? Kan detta vara av intresse för oss om vi bor hyffsat nära varandra vill säga.

Jag kan tänka mig att hjälpa till i Göteborgstrakten med bakning (har en sjuk förkärlek till tårtor ) barnpassning och servering.

Jag inboxar dig ang. detta :)

Ett tips för er som vill slippa betala flera hundra för vägskyltar är att be någon såga upp en pil på en bredare planka och sen måla vit bakgrund (om man nu vill ha det) och skriva själva på med svart färg sen. Bästa är ju om man som jag redan hade svart & vit lackfärg hemma :)

Skall spikas upp på pinnar sen och tryckas i marken så gästerna hittar :)
  • Fiaa

Någon här som vet vart man kan få tag på små tvålar till gästgåvor? Så billig peng som möjligt då ;)

• Imke1977
    Fiaa skrev 2011-10-24 12:19:19 följande:
    Någon här som vet vart man kan få tag på små tvålar till gästgåvor? Så billig peng som möjligt då ;)
    Yepp. Jag har faktiskt köpt från ebay i form av rosor. Väldigt billigt. Jag köpte 60 st för typ 200 kr eller nått Men det finns ju lite olika. Kan skicka länken.
  • BlomAnna
    Fiaa skrev 2011-10-24 12:19:19 följande:

Det finns ju sånna kit som man gör själv. Vet inte hur många det blir men man kan säkert göra dem små och fina

• Charlie13

Måste bara tipsa er om att Guldfynd har jättebra rabatt på ringar just nu! 100 kr rabatt för varje 500 kr du handlar för eller nåt sånt! Min ring blev plötsligt 1200 kr billigare!! Helt klart värt det ur budgetsynpunkt!

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)