• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • BlomAnna

    Är uttråkad på jobbet och gjorde därför en snabb uträkning på systembolagets hemsida vad vå alkohol skulle kosta och fick det till 10 334 kr, hade nog räknat med ca 10 000 kr så det var ju bra räknat av mig då Någon som har erfarneht av vad det skulle kunna kosta om vi istället köper det i typ Tyskland?


     

  • BlomAnna
    BlomAnna skrev 2011-10-20 11:01:11 följande:

    Är uttråkad på jobbet och gjorde därför en snabb uträkning på systembolagets hemsida vad vå alkohol skulle kosta och fick det till 10 334 kr, hade nog räknat med ca 10 000 kr så det var ju bra räknat av mig då Någon som har erfarneht av vad det skulle kunna kosta om vi istället köper det i typ Tyskland?


     


    Tar tillbaka mitt föregående inlägg Hittade en sajt där jag kunde räkna på vad det kostar i tyskland... fick samma mängd att kosta 5432 SEK där...Typ halva priset, så det känns väl som det kan vara värt en liten resa till Tyskland
  • vilja
    Imke1977 skrev 2011-10-20 10:20:14 följande:
    det skulle verkligen vara superskönt att kunna fixa hår och make själv. Men jag är totalt urkass på båda sakerna och vet ingenting om smink eller hur man gör för att det ska hålla en hel dag. Tiden för att träna och lära sig finns inte med tre barn, hus, rust och jobb mm.... Det får bli något jag måste investera i helt enkelt. Och hoppas innerligt det blir bra så man inte går missnöjd därifrån... :-/
    Jag tror absolut inte du blir missnöjd! Speciellt inte om du känner att du inte har tiden att lägga på att läsa på, träna osv. Hinner man inte så blir det ju ett oros moment istället - boka make-up och slappna av. Det är ju om inte annat en väldigt lyxig känsla när någon annan fixar till en
  • izredam
    BlomAnna skrev 2011-10-20 11:20:01 följande:
    Tar tillbaka mitt föregående inlägg Hittade en sajt där jag kunde räkna på vad det kostar i tyskland... fick samma mängd att kosta 5432 SEK där...Typ halva priset, så det känns väl som det kan vara värt en liten resa till Tyskland
    länk? :)
  • Fiaa

    På tal om kuvertavgift.. Vi ska på ett bröllop nu till vintern vart dom tar en kuvertagvift på 400kr/pers. Vilket vi inte ens höjt ögonbrynet för. Tycker inte alls det är fel med kuvertavgift. Men däremot kan jag tycka att just 400kr/pers kanske är "max" :)

    Vi ska själva ta en kuvertavgift. Vet inte riktigt om vi kom fram till det själva utan det var nog mest våra familjer som tyckte det.. "Vad ska ni med 10 brödrostar till?!" o.s.v

    Men men.. Det blir nog säkert bra :)

  • Hanna05
    Fiaa skrev 2011-10-20 12:53:04 följande:
    På tal om kuvertavgift.. Vi ska på ett bröllop nu till vintern vart dom tar en kuvertagvift på 400kr/pers. Vilket vi inte ens höjt ögonbrynet för. Tycker inte alls det är fel med kuvertavgift. Men däremot kan jag tycka att just 400kr/pers kanske är "max" :)

    Vi ska själva ta en kuvertavgift. Vet inte riktigt om vi kom fram till det själva utan det var nog mest våra familjer som tyckte det.. "Vad ska ni med 10 brödrostar till?!" o.s.v

    Men men.. Det blir nog säkert bra :)
    400 kr var ganska mycket. Vi tänkte ta 250 kr/pers i början men alla i släkten säger vi ska ta 300 så då gör vi det :P haha.

    Vi kom inte heller fram till kuvertavgift själva utan var familjerna som pressade oss till det, dom tyckte vi skulle göra det! :)
  • daniiel

    På tal om kuvertavgifter, vi hade det, på 350kr/person och det var inga sura miner alls. Tvärtom. Vi fick dessutom presenter, presentkort och pengar ändå av flera, trots att vi upprepade gånger undanbett oss alla former av presenter.

    Jag sminkade mig dessutom själv och min syster hjälpte mig med håret. Ångrar inte en sekund att jag valde att göra så, dels för att det besparade mig en hel del pengar, men också för att då kunde jag få det precis som jag ville ha det :) Slapp också stressen med att hinna till frisör före vigseln osv.

  • BlomAnna
    daniiel skrev 2011-10-20 13:32:57 följande:
    På tal om kuvertavgifter, vi hade det, på 350kr/person och det var inga sura miner alls. Tvärtom. Vi fick dessutom presenter, presentkort och pengar ändå av flera, trots att vi upprepade gånger undanbett oss alla former av presenter.

    Jag sminkade mig dessutom själv och min syster hjälpte mig med håret. Ångrar inte en sekund att jag valde att göra så, dels för att det besparade mig en hel del pengar, men också för att då kunde jag få det precis som jag ville ha det :) Slapp också stressen med att hinna till frisör före vigseln osv.

    Ja det måste verkligen vara ett + att slippa ta sig till frisören. Kan tänka mig att man är stressad ändå och att dssutom ha en tid att passa då kan jag tro blir glaet jobbigt. Jag hoppas som sagt att en vän kan hjälpa mig då kommer hon ju dit jag är så att säga.


     


    Att undersöka vad man har för förmågor i sin bekantskapskrets är ju ett bra spartips. Ofta kan man ju byta tjänster med varandra så att säga.

  • daniiel
    BlomAnna skrev 2011-10-20 13:38:36 följande:

    Ja det måste verkligen vara ett + att slippa ta sig till frisören. Kan tänka mig att man är stressad ändå och att dssutom ha en tid att passa då kan jag tro blir glaet jobbigt. Jag hoppas som sagt att en vän kan hjälpa mig då kommer hon ju dit jag är så att säga.


     


    Att undersöka vad man har för förmågor i sin bekantskapskrets är ju ett bra spartips. Ofta kan man ju byta tjänster med varandra så att säga.


    Precis. Min syster var dessutom min tärna, så det passade ju ypperligt att hon hjälpte mig :) Vi träffades på morgonen, jag, min två tärnor och min dotter som var brudnäbb och hjälpte varandra med hår och sådant. Mycket trevligare än att stressa iväg till frisören, tycker jag iaf :)

    Absolut, att höra sig för bland släkt, vänner, bekanta och vänners vänner och bekanta kan göra att man sparar många pengar :) Jag fick ju bland annat hjälp med håret av min syster, en vän till oss spelade gratis på vigseln, min systers sambos pappa hade en bil vi fick åka i gratis och min kusin fixade bra rabatt på bröllopstårtan osv.

    Man ska inte vara rädd för att be om hjälp och skicka ut förfrågningar. De värsta som kan hända är ju att man får ett nej, men rätt som det är får man ett ja och det är ju super :)
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)