• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • knyttan
    Sara1291 skrev 2011-09-19 16:01:11 följande:
    Nu har jag bestämt mig för färgtema! Ljusrosa (pudorosa) och mörkrött (vinrött). Med rätt typ av respektive färg kan man få en jättefin kombination Har äntligen bestämt mig!!
    Kul! Jag har tänkt mig gammeldags rosa och vinrött! Och ivory. Om man kommer bort från alla de grisskära varianterna av rosa så tycker jag att det är såå vackert att matcha med rött!
  • Hanna05
    Sara1291 skrev 2011-09-26 20:02:20 följande:
    vart vart vart ?? :D
    Det är i Piteå :D
  • Just Me

    Någon som tänkt laga maten själv?
    Tips & idéer mottages....

  • ElinFalk85
    augusti2012 skrev 2011-09-18 15:22:03 följande:
    Sitter med en tår i ögat.. Jag blir så himla ledsen på mina föräldrar. 
    Min syster gifte sig när jag var 11 år. Hon var då 22 år. Hon fick ett bröllop med hyrd klänning, blommor, limousine och tre rätters middag på en restaurang och bröllopsnatt på hotell av mina föräldrar. 
    mamma hade då fått ett rätt stort arv. Jag fick mitt rum renoverat. Med skrivbord, säng, tapeter etc. 
    Nu står jag här som 28 år och ett bröllop nästa år. Frågade snällt mamma hur dem hade tänkt sig. Och dem skulle hjälpa mig med klänningen. Blev chockad.. Men tänkte i mitt stilla sinne.  Klänning gentemot ett helt bröllop.
    Och här sitter jag och letar fynd.
    Så ringer jag mamma och pappa och berättar om mitt fynd. Och sa då att ni kanske kan betala 1600 för lokalens hyra. När jag fyndade klänningen så billigt. Så sa mamma att det var klänningen vi sa och inget annat. 
    Blev så ledsen att jag sa: ni gör mig så ledsen och så la jag på. Ringde upp efter några minuter. Pappa svarar och berättar varför jag blev ledsen. Sa var glada över att jag fyndade och att ni har lärt mig att behandla alla lika. Och det gör ni verkligen inte mellan mig och syrran. Att var det bara 400 kr dem skulle hjälpa oss med så kan jag  betala dem också. Frågade pappa om dem trodde jag skulle vara ungmö hela livet!??? Hade uppskattat ett slitet rum och att dem hade betalat bröllopet. Varför ska föräldrar vara sådana här!??? 
    min mamma har kört lika regler med vad man får för alla hennes 3 barn. dina föräldrar borde göra det samma!!!
  • augusti2012

    ElinFalk85: jag sitter här nu med lite distans till det hela. Jag känner att jag är stolt över mig själv över att jag har sagt att jag är besviken på hur dem har handskat med hela situationen. 
    Jag kommer nog få lite pengar men dem  har inte samma möjligheter idag tyvärr. Syrran gifte sig för 18 år sen så kronan är helt annat idag. Pappa är pensionär och dem har egentligen aldrig haft gott om pengar. 
    Men å andra sidan. Det har jag och min m2b som har valt att gifta oss och inte mina föräldrar. Så då tycker jag att det är vi som ska betala. Sen är självklart hjälp tacksamt. Inte alltid pengar. Är glad om dem passar min son så jag kan pyssla till bröllopet istället. 
    Men jag bryr mig egentligen inte så mycket om jag lägger 200 000 än om jag lägger 30 000 kr. För det är ett lyckligt äktenskap i framtiden som betyder så mycket mer för mig. 

     

  • Hanna05
    augusti2012 skrev 2011-09-28 14:24:55 följande:
    ElinFalk85: jag sitter här nu med lite distans till det hela. Jag känner att jag är stolt över mig själv över att jag har sagt att jag är besviken på hur dem har handskat med hela situationen. 
    Jag kommer nog få lite pengar men dem  har inte samma möjligheter idag tyvärr. Syrran gifte sig för 18 år sen så kronan är helt annat idag. Pappa är pensionär och dem har egentligen aldrig haft gott om pengar. 
    Men å andra sidan. Det har jag och min m2b som har valt att gifta oss och inte mina föräldrar. Så då tycker jag att det är vi som ska betala. Sen är självklart hjälp tacksamt. Inte alltid pengar. Är glad om dem passar min son så jag kan pyssla till bröllopet istället. 
    Men jag bryr mig egentligen inte så mycket om jag lägger 200 000 än om jag lägger 30 000 kr. För det är ett lyckligt äktenskap i framtiden som betyder så mycket mer för mig. 

     
    Även om de hade pengar då och inte nu så borde de tänkt på det innan.
    De kunde antingen ha lagt av pengar så det hade funnits till ditt bröllop också, eller så inte betalat HELA din systers bröllop...

    Tycker att föräldrar ska behandla alla barn lika.

    Men pengar är inte allt, var glad om de vill hjälpa till.
  • baby freeze

    Jag har inte läst alla inlägg, utan tänkte bara komma med ett tips för att hålla en stram budget:

    Skriv från början en prioriteringslista och håll den så gott det går!

    Det är himla lätt att man trillar dit på små detaljer, och kronorna blir hundralappar blir tusenlappar. Men om man från början bestämt att man inte ska lägga massor av pengar på blommor och fotograf, utan istället fokusera på tex tackkort och kläder så blir det lättare att säga nej till sig själv när man snubblar på en dyr men duktig bröllopsfotograf som även gör blomsterarrangemang.

  • Kattpoet

    baby Freeze, helt rätt och även svårare när man hänger på forum eftersom man får så många ideer.

  • augusti2012

    Hanna05: 
    Självklart borde dem har tänkt på det innan. Men man kan inte vrida tillbaka klockan tyvärr.
    Men som syrran säger till mig. Var glad över att betala allt själv. Så blir det som ni själva vill. Och föräldrarna lägger sig inte i. :) Så hon hade hellre haft det som jag. :)
    Vi vet hur vi vill ha det och har det mesta planerat. Det kommer bli bra. Personligt och lättsamt som vi vill.
    Vi vill inte ha tre rättersmiddag. Jag vill nog inte heller ha limousine. Jag vill åka i en veteranbil. 
    Vi får så mycket hjälp ändå av nära och kära runt om. 
    Vi har fått röd plast till borden av mina föräldrar, vänner sparar euroshoppers feta ost burkar till ljus, även ljus så vi kan gjuta egna. (sambons ide). Fotograferar gör min m2b bror som är jätte duktig. Min kusins tjej gör blommorna till självkostnadspris. Sambons kusin gör bordsdekorationerna. 
    Vi har min mormors ring till mig som jag har fått som gåva. Min m2b har fått manschettknappar av sina föräldrar. 

     

  • baby freeze
    Kattpoet skrev 2011-09-28 15:28:29 följande:
    baby Freeze, helt rätt och även svårare när man hänger på forum eftersom man får så många ideer.
    Fast jag kan ändå ärligt säga att jag blivit lite mätt på ganska många saker efter att ha hängt här ett tag...  Så BT har nog gjort det enklare för mig att hålla mig till listan!
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)