• knyttan

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Sara1291 skrev 2011-09-26 18:10:16 följande:
    ANGÅENDE BILLIG LOKAL Har varit inne på www.bygdegardarna.se/ och kikat på de gårdar inom stockholm som verkar passande för oss. Har mailat tre ställen o hoppas på positiva svar :) Känns som att man kan ta mkt fina bilder om man är i naturen och gärna vid vatten :) Hur har det gått för er andra med lokal, har ni lagt ner mkt pengar på det?

    Vi har precis fixat vår lokal, vi får den i 4 dagar HELT GRATIS :) Det är via en bekant som kan fixa detta via sitt jobb, och vi är supernöjda!!! Till er som letar efter billiga lokaler så vill jag bara tipsa om att försöka hitta en skola att vara på, speciellt om ni ska gifta er på sommaren (= massa tomma lokaler som man kan få låna utan att störa ngn). Den skolan som vi ska vara på är ett privat gymnasium, nästan helt nybyggd, superfräscha lokaler, en innergård med träd och en stor damm, pentry och bar. Nackdelen är endast att entren är riktigt ful o tråkig, och att det står elevskåp lite här o där, men det hoppas jag vi kan fixa med lite dekorationer...
  • knyttan
    Sara1291 skrev 2011-09-19 16:01:11 följande:
    Nu har jag bestämt mig för färgtema! Ljusrosa (pudorosa) och mörkrött (vinrött). Med rätt typ av respektive färg kan man få en jättefin kombination Har äntligen bestämt mig!!
    Kul! Jag har tänkt mig gammeldags rosa och vinrött! Och ivory. Om man kommer bort från alla de grisskära varianterna av rosa så tycker jag att det är såå vackert att matcha med rött!
  • knyttan

    Vi har suttit och räknat på detta nu, och vi räknar inte med att lägga så mycket mer än ca 6000:- på alkohol till 50 gäster, då räknar vi med cava till brudskålen, argentinskt malbec till buffén, alt öl för dem som vill och likör (evt bailys) till kaffet, plus fri bar efteråt (boxvin, öl och någon sorts sprit).
    Vi har räknat med dessa priser:
    www.puttgarden.border-shop.se/
    Antar att det blir lite billigare ändå om man handlar på ngt annat ställe än i bordershopen?

    För oss så skulle inte bensinen gå på mcket mer än nån femhundring, plus säg fem hundra till för färja (vet ej vad det kostar??) så låt säga 7000:- inkl allt...

    Med systemet-priser skulle det nog bli ca 10 000 (fast då höftar jag ganska mycket) så lite sparar man nog allt.

  • knyttan
    baby freeze skrev 2011-10-06 14:42:23 följande:

    Jag tror att man lurar sig själv lite grann när man shoppar efter fynd. Det bästa sättet att komma ner i pris är att låta bli att handla.


    Precis! Panduro och liknande ställen är riktiga slukhål som man ska springa förbi så fort som möjligt...

    Jag hade i första hand tänkt spara in en massa pengar till vårat bröllop genom att stryka en massa poster som tärna, marshalk och vidhängande utgifter, favours och toakorgar till gästerna, diverse extra "pysselmaterial" och rosetter, stolsöverdrag och fluff....

    Det jag tänkte använda för att dekorera lokalen är väl i princip ett antal lakan och kanske fiberväv, ett tiotal vaser, några stora krukor murgröna (att klippas upp och användas som bordsdekoration) massvis med blommor köpta på torget dagen innan, och ett par ljusslingor i trädet utanför som jag tänkte plocka upp på mellandagsrean Tomte.
  • knyttan
    Nudax skrev 2011-10-14 16:29:00 följande:
    Hmm jo men vi skulle gärna vilja att allt var enhetligt och samma... Fast det är klart, man skulle ju ex. kunna hålla sig till vitt porslin och sen att det inte gör nått att det är lite olika =)
    Om man har catering så kan man oftast via dem även hyra porslin, dukar, ljusstakar och allt annat möjligt som kanske behövs. Vi är i samma sits, men vi har hittat en cateringfirma som hyr ut hela kuvert (tallrik+bestik+glas) för 15 kr/pers tror jag det var. Man kan inte hitta billigare att köpa ens på loppis tror jag... Och att försöka hitta 60 "neutrala" vita tallrikar på loppis, det kommer att ta dig ganska lång tid... Jag är van loppisräv så jag vet vad man kan hitta och inte  Glad

    Men om man vill ha lite "missmatch" bohemchickt bröllop så kan man säkert få ihop porslin o bestick på några loppisrundor. Men man får som sagt inte vara så kräsen då.
  • knyttan

    "hehe precis... hmm jo vi vet inte hur vi ska göra med catering heller dock =S Det blir så dyrt, vi har funderingar på att göra egen bufé men då förlorar vi ju möjligheten att kunna köpa med porslin så som du beskriver... värt att fundera kring... vad kostar er catering då?"

    @ Nudax: Vi har inte bestämt oss 100% än, men den catering som vi kollat mest på har buffé för mellan 150-250 kr per person, en grej som vi funderade på var att ta den billigaste varianten som är väldigt enkel, typ potatisgratäng, en sallad, kycklingklubbor o bröd och något mer, och ha den som en bas att utgå ifrån, men sedan lägga till lite lyxigare grejer, till exempel så kan vi ev få renstek till bra pris av släktingar etc....
    Jag vet inte om vi skulle kunna tjäna så mycket på det dock, jag tänker mest på det praktiska där. Vi har varken tid eller möjlighet att stå och laga mat i flera dagar innan bröllopet, så att göra en hel buffé är inget altenativ för oss, tyvärr.

  • knyttan
    Nudax skrev 2011-10-15 12:13:18 följande:
    Låter mycket som i de banor vi funderar. Tycker också det blir så himla dyrt med catering så vi hade väl i så fall tänkt ta ett av de billigare alternativen. Men då är det ju jättesmart att som du tänker lägga till lite saker själv till buffén... tåls att tänka på!

    Om vi väljer att göra allt själv har vi tänkt kallrättsbuffé, så då kan man göra mycket i förväg och frysa in och sen bara färska sallader etc dagen innan. Men det är ju som du säger, nu kanske man tycker det låter rimligt men då man väl står där dagen innan kanske man är sjukt stressad över allt annat... nå får fundera vidare. N'är är ert brölloP?
    Vi gifter oss 7/7 -12. Problemet är att vi ska gifta oss i den staden där mina föräldrar bor, 30 mil fån där vi bor... både de och vi bor i små lägenheter med ännu mindre kök, och inte så jätte mycket förvaringsutrymmen (frys etc). Det är ju helt klart en annan grej om man bor i hus eller har möjligheter att liksom "bunkra upp".
    Jag älskar annars att laga mat och fixa stora fester, men jag har helt enkelt fått inse de praktiska begränsningarna i detta fallet Gråter Det som vi funderar på att lägga till blir isf lite kallskuret, några olika sallader och kanske några enkla snittar till fördrinken. Satt och funderade på att göra tårtan själv, men det kommer nog inte gå det heller...

    Sen så får man ju lite se det som att det man kanske "sparar" på att ta billiga alternativ, det får man ju ofta "betala igen" med sitt eget arbete. Så jag tänker lite som så att det kanske är bättre att betala lite mer för att inte behöva vara helt sönderstressad på Dagen D!

    När gifter ni er?
  • knyttan
    Hanna05 skrev 2011-10-31 19:27:46 följande:
    Fast jag kan tycka att save the date är som en inbjudan så tycker det blir lite "kaka på kaka" :)
    Skickar man inbjudningarna runt Januari så borde väl de flesta ändå veta och meddela direkt? Sen kan man sätta ett tidigare OSA kanske runt april månad och de som inte svarat , ringer man upp och kollar med :)

    Jag tycker inte det är lika kul att skicka ut en inbjudan då alla redan vet att vi ska gifta oss då ? Det blir lite fel i mina ögon :P Men det är ju vad jag tycker :)

    Vi kommer gifta oss i Aug och skickar våra inbjudningar i Januari.
    Tänk på att om du skickar ut inbjudningarna så tidigt och inte har OSA förrän 4månader senare så kommer garanterat hälften ha glömt bort att de ska svara öht. Man ska nog inte ha mer än en månads OSA-period om man vill att folk ska komma ihåg det. Sen kan man ju gärna vilja att folk "meddelar direkt", som etiketten bjuder, men ska man vara lite realist så tänker nog de flesta "ah ok OSA i april, ska kolla så det inte krockar med nått annat" och så lägger man det i en byrålåda/sätter det på kylen eller så hamnar det underst i nån av de där lapp/brev/viktiga pappershögarna vi alla har hemma, och ser det aldrig mer igen.

    I mina ögon så blir det också lite skevt att skicka inbjudan till en fest åtta månader fram, det ställer lite konstiga krav på ens gäster att de ska kunna veta så långt i förväg om de kan eller inte....
    Vi skickar save the date nu, och väntar med inbjudan till i mars, OSA i april och bröllop i juli.
  • knyttan
    saraolsson86 skrev 2011-11-01 11:15:02 följande:
    Skriv ett privat mail till författaren på Bröllop Catering hon har hjälpt till flera gånger och är VÄLDIGT duktig på det här med bröllop och att hålla en låg budget
    VÄLDIGT mycket vad den sidan blir omnämd här då, (ehum "smyg"reklam, någon?)
  • knyttan
    annapanna88 skrev 2011-11-02 11:20:30 följande:
    Är det någon som har koll på det här med priser när man gör om gamla guldsmycken till nya?
    Jag har lämnat in en gammal guldring i 24 karats guld till en guldsmed för att ha ska göra om den till en vigselring som passar min förlovningsring.
    Det ska alltså ändras bredd och storlek, de ska graveras in mönster på utsidan, likadant som på förlovningsringen, och det ska sättas in tre små diamanter, det ska även graveras på insidan naturligtvis.
    Igår var vi hos guldsmeden för att få en pisuppgift, 6800:- skulle han ha för det!
    Är det bara jag som tycker det är dyrt? Vi ska ju inte betala för något nytt guld utan bara de tre diamanterna och arbetet... Är detta ett rimligt pris?
    Nej det tyckte jag lät som ett överpris! Nu vet jag inte vad det är för mönster som ska graveras in, om det är väldigt mycket arbete med det då kanske? Och om du ska bredda smycket mycket så att det går åt mycket mer guld?
    Det vi har hört är att det går på ca 1500 kr för att tex smälta ner gamla guldsmycken till en ny ring, det är hos en välkänd guldsmed i Malmö. Nu har jag bara hört det och inte varit där o frågat själv, så det kan ju vara så att det priset gällde för ett par år sedan, och att det kostar mer idag, men det är ju ändå lite skillnad...
Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)