• Sara1291

    Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)

    Hejsan alla bröllopsgalna planerare Den här tråden har jag tänkt mig ska vara avsedd för att skriva hur vi som inte äger en förmögenhet finansierar våra bröllop. Tankar, tips och idéer på mest ekonomiska möjligheter o lösningar är jättevälkommet Jag själv är 20 år och student på heltid, försöker extrajobba när ngt dyker upp. Min blivande jobbar heltid men har tyvärr ingen mångmiljonärs lön (än ;-p) Så vi sparar så gott vi kan för att totalt lägga ca 30 till 35 000 kr på vårt bröllop allt som allt. Ni som har erfarenhet av låg budget bröllop får gärna dela med sig av tips upplevelser osv. Min tanke är att göra så mkt som möjligt själv. Om ni har bilder på kreativa ideer får ni hemskt gärna lägga upp. Låt oss hjälpas åt för att göra vår stora dag så underbar som möjligt utan att behöva spendera stora summor

  • Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)
  • augusti2012

    Hittade en blogg där en tjej använde sig av ikeas istärningslådor i form av ett hjärta och hällde gips i. 
    Jätte söta.
    Så nu  står första laddningen på tork. Håll tummarna att det blir bra. Jag har en form och där är det plats för 9 hjärtan. 
    Nu är tanken att skriva gästens namn på dem. Och på baksidan sätta en bild på dem. Får se hur det blir i slutändan. Tanken finns där i alla fall. :)  

  • Just Me
    Jessikad skrev 2011-09-22 12:54:36 följande:
    Jag gifter mig den 11/11/11 och jag tror vårt bröllop kommer att gå på cirka 30 000. Senaste fyndet ser ni här!
    Vi ska ha silverljustakar i olika höjder och storlekar och Lagerhaus i Gbg sålde ut till 70% rabatt. Så det blev 15 ljusstakar i röd och grön metall, en burk sprejfärgi silver från Biltema. 176 kronor för de 15 stakarna och typ 60 kronor för färgen.

    Resultatet blev svinbra, om jag får säga det själv... ;)


    Men vilket fynd !!!! Sånt var jag ute efter, men fick ge upp, fanns ingenstans t vettiga priser. Så jag funderar på lite andra alternativ...
  • Cicci90
    Cicci90 skrev 2011-09-22 17:34:24 följande:
    Här kommer lite pysselbilder från mig!
    Jag tycker att det är ganska roligt att pyssla så jag har gjort det mesta till dukningen själv. :)
    Har gjort saker så att det räcker för 70 personer.

    Servetter:  IKEA:s TEKLA handdukar, jag har klippt bort de röda ränderna och sytt två servetter av varje handduk.
    Kostnad: Tillsammans med kostnaden för sytråden har de kostat max 3 kr/styck! (Kommer även spraya dem med StärkSpray för att få lite mer "spänst" i dem, räcker med en flaska som kostar ca 40 kr.)

    Placeringshållare: Ståltråd och silverspray från Biltema (köpte grön trädgårstråd eftersom den var mer formlig).
    Kostnad: 1,5 kr/styck

    Placeringskort: 3 A4 papper som jag har rivit itu.
    Kostnad: 0,25 kr/styck ;)

    Stenkulor: Köpte en burk med små kulor och en påse med stora på Ge-Kås.
    Kostnad: Tillsammans med sprayfärg från Biltema: 115 kr för alla. (Kommer att dela upp dessa på 17 "dekorationsplatser" med en stor och sju små på varje plats)

    De uppochnedvända glasen kommer jag ta från lokalen där vi ska vara. Blommorna är från en krukblomma och ståltråden i glasen är från biltema.
    Kostnad: ca 10 kr /glas (beroende på hur många krukväxer jag behöver köpa). (Kommer att dela upp dessa på 17 "dekorationsplatser")

    Sammanlagt har alla dekorationer för en fest på ca 70 personer kostat strax över 500-lappen.
    Kommer att köpa till två silverpennor för att skriva namnen med.
    Sen kommer jag göra om mina servettringar, kommer ha en slingrande ståltråd med ett par gröna och ett par silverfärgade pärlor på. Det kommer att gå på ca 1,50 kr/styck.



    Skrev visst fel om mina placeringslappar.
    Dom kostade inte 0.25 kr/styck utan 0.12 kr/styck ;)
  • Just Me
    augusti2012 skrev 2011-09-23 15:56:56 följande:
    Hittade en blogg där en tjej använde sig av ikeas istärningslådor i form av ett hjärta och hällde gips i. 
    Jätte söta.
    Så nu  står första laddningen på tork. Håll tummarna att det blir bra. Jag har en form och där är det plats för 9 hjärtan. 
    Nu är tanken att skriva gästens namn på dem. Och på baksidan sätta en bild på dem. Får se hur det blir i slutändan. Tanken finns där i alla fall. :)  
    Hur blev det?
  • augusti2012

    Just me: Åhh det blev jätte jätte bra. tar inte alls 2 timmar att torka som tjejen skrev i bloggen.
    Körde på 2 dl gips och 1 dl vatten. Blev lite lite över varje gång. Har gjort 54 stycken. Kommer behöva köpa lite mer gips för det jag hade tog slut. Gick jätte fort att göra. Målade det i rött. 
    Förresten när jag hade hällt i gipset så skakade jag det lite för att luftbubblor ska försvinna. *tipsa* 
    Ska skriva gästens namn på det med en penna. Har inte kommit fram till vilken. Så har någon nån ide så hojta till.  
    Får se om jag får in någon bild på mästerverket ikväll. :)
     

  • Sara1291

    alltså hjälp! börjar känna lite press.

    Har ännu inte hittat lokal. Har nu mailat typ 10 olika ställen, men de flesta begär att man betsäller hela paket av dem för att få hyra. Vi vill ju helst göra maten själva för att hålla budgeten låg.

    Jag har en fråga somjag hoppas ni kan svara på:

    Vad är lågt pris för en meny p/p? Vi planerar sällskap på ca 100 personer.

    Kan man hitta ngt ställe med ca 200 kr p/p utan drickat?

    Hoppas ni lågbudgetproffs kan hjälpa mig :)

    En sak att berätta.. Idag talade jag om för en nära vän att jaga planerar bröllop nästa år. Då brast hon ut! Åh vi måste planera, ska du ha det på PLAZA hotel eller?

    Känns som att många förväntar sig mkt av vårt bröllop o är rädd att göra alla besvikna.. :(

  • augusti2012


    Såhär blev mina hjärtan. Har tänkt ikväll. Och jag kommer köpa mig en guldpenna och skriva gästens namn.  I galej ljusstaken står en liten flagga som jag tänkte ha som med sand ifrån stranden där jag skriver vad som är på menyn på buffen. :) 

     

  • Kattpoet

    Tar du sand från stranden, skaka igenom den genom en sil så du får bort oönskade saker och sedan frys den , det brukar få  små spidlar och annat att  dö.

  • augusti2012

    Kattpoet: ska inte använda så stora mängder så jag tror inte det är några problem. Känns som om sambon har stor koll på detta då han har använt sand ifrån vätterstranden till sitt akvarium. 

Svar på tråden Vi med budget på under 40 000. Hur gör man? tips idéer bilder :-)