• Kit73

    Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!

    Nu är det dags att en gång för alla ändra på myten att borgerliga bröllop måste vara över på två minuter i rådhuset, utan bröllopsgäster, ingen musik och utan bröllopsklänning.

    Här kan vi samlas vi som har eller ska gifta oss borgerligt. Eller som kanske funderar i dom banorna!

    Vi byter idéer och ger tips, inspiration och råd til varandra, som hjälper oss till ett riktigt fint och pampigt bröllop!

    I sommar gifter jag mig på ett slott;  utomhusvigsel med levande musik!
    Hur ser ditt bröllop ut?
    Hur har ni lagt upp er ceremoni?
    Berätta!

    Ser fram emot att spräcka en del fördomar som vissa av våra gäster, har om vad ett borgerligt bröllop innebär!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-03-08 13:35
    Vill bara tydliggöra att jag med pampigt inte nödvändigtvis menar dyrt!

  • Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!
  • Kattpoet

    Om du tillhör kyrkan så kan ni gifta er  i kyrkan, bara en part av förhållandet måste vara med i kyrkan för att få gifta sig.

    Men jag förstår varför du väljer borgligt, jag har också gift mig borgligt. 

  • Aniara4
    Lommila skrev 2011-08-23 08:29:46 följande:
    Senaste bröllopet jag var på var mer av det religiösa slaget o där pratade prästen om i den personliga delen av vigseln om hur dom skall tacka gud för att han sammanfört varandra o att de skall tacka honnom för allt i livet osv.. då kände jag krftig avsmak, m jag skulle stått vid altaret då skulle jag gått ut. Mitt äktenskap är ju trots allt mellan mig o min man, ingen tredje part är där inblandad.
    Känner man så ska man absolut välja borgerlig vigsel! En kyrklig vigsel är en vigselGUDSTJÄNST som man ber kyrkan hålla för en, och, ja, det är svårt att ta bort "gud" ur "gudstjänst".
  • Lommila
    Kattpoet skrev 2011-08-23 09:00:13 följande:
    Om du tillhör kyrkan så kan ni gifta er  i kyrkan, bara en part av förhållandet måste vara med i kyrkan för att få gifta sig.

    Men jag förstår varför du väljer borgligt, jag har också gift mig borgligt. 
    jo tack jag vet, men i vårt fall skulle det snarare bli att jag skulle släpa min M2B dit, för att jag vill gifta mig kyrkligt. Han har bokstavligen tagit avstånd till kyrkan, o i såna fall skulle det kännas som allt var på mina villkor.
    Men jag är så inrotad i gamma seder att beslutet med borgerlig vigsel inte var lätt att ta
  • Lommila
    Aniara4 skrev 2011-08-23 09:08:26 följande:
    Känner man så ska man absolut välja borgerlig vigsel! En kyrklig vigsel är en vigselGUDSTJÄNST som man ber kyrkan hålla för en, och, ja, det är svårt att ta bort "gud" ur "gudstjänst".
    mmm men det finns olika varianter på hur "helig" man gör vigseln. det finns även den kyrkliga varianten på 15 min. då hinner man inte mycket mer än in o ut:P
  • Styrka
    Lommila skrev 2011-08-23 13:44:11 följande:
    jo tack jag vet, men i vårt fall skulle det snarare bli att jag skulle släpa min M2B dit, för att jag vill gifta mig kyrkligt. Han har bokstavligen tagit avstånd till kyrkan, o i såna fall skulle det kännas som allt var på mina villkor.
    Men jag är så inrotad i gamma seder att beslutet med borgerlig vigsel inte var lätt att ta
    Ja, nya insikter är inte alltid lätt, men de är oftast sköna när man väl landat! kan du förlika dig med tanken på borgerlig vigsel vore det nog den bästa lösningen för dig och din blivande. Sett från en utomstående utan tillgång till all information då.
  • JNT

    Vi ska gifta oss borgerligt i juli nästa år och ingen av oss har varit på ett borgerligt bröllop tidigare, vilket gör mig lite orolig. Känns lite som att "köpa grisen i säcken" när vi inte riktigt vet hur det går till. Rent teoretiskt vet vi väl, men det är skillnad mot att se det live så att säga. Jag googllade runt lite nu för att kolla hur det kan bli, hittade några filmade ceremonier och tyckte att de kändes ganska "B" om jag får uttrycka mig så. Ni som har gift er, eller varit på en borgerlig vigsel, hur upplevde ni det?


     


    Jag ska väl säga att kyrklig vigsel inte är något alternativ för oss, det känns bara helt fel och passar inte oss alls.

  • Kattpoet

    JNT,   ni utformar vigseln som ni vill så den blir lika B som er.     Om du och din man vill dansa in nakna  i morgon dimman och vigas framför en flock med  gäss så kan ni göra det.

    Det ör helt upp till er ur cermonin blir. 

  • Styrka
    Kattpoet skrev 2011-08-26 21:42:10 följande:
    JNT,   ni utformar vigseln som ni vill så den blir lika B som er.     Om du och din man vill dansa in nakna  i morgon dimman och vigas framför en flock med  gäss så kan ni göra det.

    Det ör helt upp till er ur cermonin blir. 
    Har inte de borgerliga vigselförättarna egna åsikter och synpunter? Alla går väl inte med på vad som helst? Gryningsceremonier tex? Eller att tilltala någon som är biologiskt kvinna som "han" och "make"? En ceremoni som blir väldigt lång? Det är väl inte ens alla borgerliga vigselförättare som vill vigas långt från stan/kommunhuset/bostadsorten?
  • Kattpoet

    Man får fråga vigselförrättaren, vad de går med på, det finns öppna och det finns mindre öppna,  det finns vissa som inte borde få vara vigselförättare eftersom de tror på rullbandstaktiken.

    Men jag har mött vigselförättare som går med på gryningscermoni och även  midnatt, det helt upp till personen. 

  • Amejuli
    JNT skrev 2011-08-26 19:38:28 följande:

    Vi ska gifta oss borgerligt i juli nästa år och ingen av oss har varit på ett borgerligt bröllop tidigare, vilket gör mig lite orolig. Känns lite som att "köpa grisen i säcken" när vi inte riktigt vet hur det går till. Rent teoretiskt vet vi väl, men det är skillnad mot att se det live så att säga. Jag googllade runt lite nu för att kolla hur det kan bli, hittade några filmade ceremonier och tyckte att de kändes ganska "B" om jag får uttrycka mig så. Ni som har gift er, eller varit på en borgerlig vigsel, hur upplevde ni det?


     


    Jag ska väl säga att kyrklig vigsel inte är något alternativ för oss, det känns bara helt fel och passar inte oss alls.


    Det går att göra riktigt fint. Jag upplevde min egen vigsel riktigt högtidlig men med mycket värme. En del kommuner har också kåpor som vigselförrättaren kan bära vilket jag tycker bidrar till en mer högtidlig känsla, val av plats kan också göra mycket.
    Har tyvärr inte fått filmen från vår ännu annars hade jag gärna skickat den. Men om du skickar ett meddelande med din mailadress så kan jag skicka vår cermoni  och berätta lite mer om du vill.
Svar på tråden Vi som vill ha ett pampigt borgeligt bröllop!!