• mahj26

    Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???

    Hej!

    Har så svårt för att komma på en meny till vårt bröllop (30 juli 2011)
    Har pratat med några företag ang. catering, men de ville att vi själva skulle komma med lite idéer på ungefär vad vi vill ha först...
    Ska ju gärna vara något som passar med årstid och så...

    Vi gillar fisk, men då det är flera av gästerna som inte är så glada i det så tänkte vi ändå ha någon typ av kött till varmrätt... Helst inte alltför dyrt...

    Förrätt skulle ju kanske kunna vara något med skaldjur/fisk...

    Hur ser era menyer ut?? Behöver inspiration!! Flört

  • Svar på tråden Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???
  • brobba

    Ni som ska ha buffé.
    Ska ni ha så era gäster ska ta både förrätten och varmrätten samtidigt eller har ni ett förrättsbord och sedan  ett med varmrätt så dom börjar med förrätten?
    så dom får gå två gånger ?

  • Emblas Mamma
    brobba skrev 2011-01-01 15:14:40 följande:
    Ni som ska ha buffé.
    Ska ni ha så era gäster ska ta både förrätten och varmrätten samtidigt eller har ni ett förrättsbord och sedan  ett med varmrätt så dom börjar med förrätten?
    så dom får gå två gånger ?
    Man behöver inte ha förrätt!
    Vi ska INTE ha någon förrätt utan bara varmrätt.
    Möjligen att dom får lite snittar till minglet innan vi kommer på plats!

    Efterrätten kommer vi se till att den står på plats efter middagen då vi kommer be gästerna sträcka på benen lite för rökpaus och annat.
    Alltså har dom bara behövt gå EN gång till huvudrätten.

    Tårtan kommer ju flera timmar efter huvudrätten så jag tror inte dom kommer klaga över att få gå en gång till den också..
  • Etheleglin
    Emblas Mamma skrev 2010-12-29 07:06:07 följande:
    Jag var på ett bröllop i somras med 70 gäster och buffé!
    Gick KANONBRA utan ett enda problem.
    Har folk bara lite vett och etikett som dom faktiskt har i min familj så sitter man och väntar på sin tur och tar sen..
    Toasmadamen behövde endast säga till att "först går bord 1" "sen bord 2" osv..

    så jag ser absolut inget fel i buffé.. tycker det är rörigare med att serveringspersonal ska springa runt med mat till alla - då krävs ju riktigt många människor = dyrt, eller om det är för få så får ju gästerna vänta på varandra och då kallnar maten.
    Buffé är en jättebra lösning !
    Det har väldigt lite att göra med "vett och etikett" att buffé för mig ger en känsla av rörighet. Att gäster ska behöva gå ifrån bordet, vänta på sin tur, ta själva osv är för mig inte okej vid ett bröllop. Det i sig bryter snarare mot flertalet etikettsregler om att damer inte får lämna bordet förrän efter huvudrätten, herrarna efter efterrätten osv.

    Både jag och min blivande make är studenter och har sålunda varit på vår beskärda del av sittningar, och det finns faktiskt en anledning till att dessa delas in i ful-sitsar och fin-sitsar. Och enligt dessa kriterier bör ett bröllop verkligen klassas som en fin-sits där servering ingår.

    Och att servering skulle behöva bli dyrt stämmer inte alls, det krävs oftast bara en servitör per tio gäster om han/hon har någorlunda vana. Och att hitta några vänner som kan ställa upp behöver inte kosta mer än tacksamhet. Och även om det skulle kosta lite extra, är det inte värt det? Man gifter sig bara en gång (förhoppningsvis).

    Min åsikt är att buffé är en nödlösning; en icke eftersträvansvärd sådan. 
  • Fossing77

    Tja, smaken är ju som bekant olika så jag tror att vilket som kan funka bara man planerar det ordentligt. Vi ska ha vår fest på First Hotel Grand och då ingår personal i priset för maten, så det blev smidigt för oss och inte jättedyrt heller. Menyerna kostar 3-400 kr/kuvert exkl alkohol och då slipper vi tänka på allt, dukning, disk, påfyllningar, allt... Så festen fick kosta lite mer just för att vi vill slippa tänka på allt det där praktiska under middagen. Annars är det alltid vi som står där och plockar i faten och lagar maten. Ska man slippa det nån gång så är det väl den dagen tänkte vi. :)

    Lite off-topic, förlåt. Men jag tror att man kan få alla varianter att funka bara man tänker ut det hela innan. Det är ju trots allt man själv som ska få det som man vill på sin stora dag. :)

    Vi kommer ha förrätt, varmrätt och kaffe m tårta. Lutar åt något skaldjursalternativ till förrät och kött till varmrätt, dock har vi lite allergier att ta hänsyn till så de får ju andra alternativ. :) Tårtan lutar åt passionsfruktsmousse och choklad... Mumma!

  • MrsT2011

    Etheleglin och Fossing77: Vad skönt att vi är några stycken som resonerar likadant!! Jag är helt på samma linje som ni! Verkar vara meningslöst att diskutera fördelarna med trerätters klassisk middag på bröllopstorget nu för tiden...

  • MrsT2011

    Och till TS kan jag rekommendera carpaccio på vilt eller nöt till förrätt, lamm eller helstekt rostbiff till huvudrätt och chokladbakelse eller vit chokladmousse till efterrätt! =)

    Rostbiff är ett kanonbra budgetalternativ till oxfilé.

  • Bröllop201187

    Men det är juh tur att alla inte tycker likadant.... Gud så tråkigt det skulle bli såfall!

  • Emelie 87

    Vi tänkte köra med en grekisk buffé, så att alla kan plocka lite hur dom vill och känner. Alla blir nöjda och glada då nämligen. :)

    Redan nu kan jag säga att den kommer att innehålla följande:

    Moussaka gjord på ris, zucchini och aubergine.
    Souvlaki gjord på lamm, kyckling och scampi.
    Sallader gjorda på lite alla möjliga grönsaker, men primärt fetaost.
    Baklavakakor.

    Tårtan diskuterar vi ännu, men vi ska ha en gräddtårta definitivt. Den ska vara dekorerad med det klassiska brudparet så klart. Tanken är också att vi ska ha en ring med AIK-loggor som pekar in mot brudparet.
    Vi gifter oss den 18 juni, så vi har tid på oss. :D

    Tanken är väl att vi ska hitta en cateringfirma, så snart som möjligt, som kan genomföra alla våra grekiska önskemål. :p

  • Emblas Mamma

    Etheleglin : vad synd att du är en för fin person för vårt bröllop då! Synd att du ser med förakt på vårt och andras bröllop med buffé.. Verkligen synd! För även om Vi har det så kan vårat bröllop bli lika fantastiskt! Och VI har iallafall vett och etikett att BETALA ordentligt till dom som ska servera, eftersom dom hör ett stressat och slitit jobb. Dessutom är alla våra vänner bjudna - och var det inte du som skrev att ETA gäster är där för att slappa av och inte jobba? Våra vänner ska inte servera i alla fall;) serveringspersonal för alla våra gäster skulle säkert gå på 10000 och det lägger jag hellre på vår fantastiska resa eller vår fantastiska dotter. Sen är det upp till dig vad du gör på ditt bröllop - men kom inte och säg att vi har ett ofint bröllop utan vett och etikett för det vet eu inget om :) dessutom har många av våra gäster resan nu blivit tacksamma över buffé, då dom får välja vad dom själva vill och hur mycket dom vill ha, min svärmor tex skulle nog kräkas om hon tvingade äta upp hälften av maten på tallriken så liten i maten som hon är - men enligt henne måste man ändå äts upp. Jag har ett till antal gäster som är av samma typ så jag tycker vi har en bra lösning! Synd att du tycker vi är dåliga bara!!!!


Svar på tråden Hur ser er bröllopsmeny ut?? Tips???