• JustMeAndMyLove

    Billiga, nyttiga maträtter?

    Nu när jag går utan arbete måste vi dra in på allt som kostar. Men mat måste man ju ha.


    Jag är lite kräsen, hatar blodpudding tyvärr, vilket ju vore superbilligt men det måste ju finnas andra maträtter osm är billig men cokså hyffsat nyttig?


    Vi sparar en hel del på att ha slutat köpa bröd! Vi bakar det själv om vi vill ha.


    Och så gröt till frukost istället för svindyra flingor, mussli osv.


     


    Så kom med tipps till lunch och middagar som är god, billig och nyttig ;) Gärna  recept då jag inte är så bra på att laga mat!

  • Svar på tråden Billiga, nyttiga maträtter?
  • Kattpoet

    Staffordshire oatcakes.


     


    120 gram fint havremjöl( mixa havregryn till fint mjöl)


    120 gram vetemjöl


    7 gram torr jäst


     


    2½ dl mjölk


    2½ dl vatten.


    1 tsk salt


    1 tsk socker


    1 msk olja


    ½ dl vatten eller mjölk.


     


     


    Blanda  havre, mjöl, salt,socker, jäst i en bunke. 


    Värm mjölken och vattnet fingervarmt, vispa ner i bunken. 


    Ställ bunken när ett element eller någonstans varmt, täck med en handduk 


    jäs i en timme. Blanda nu i den sista  vattnet, det måste vara ljummet och olja,.


     


    Hetta upp en stekpanna med lite olja eller smör i och stek som pankakor.


     


    Dessa passar bäst med smält ost eller med stekt bacon eller något annat "salt". De är kanon bra på att fyllas som en tortilla.


  • JustMeAndMyLove
    Kattpoet skrev 2010-11-21 15:20:58 följande:
    Staffordshire oatcakes.   120 gram fint havremjöl( mixa havregryn till fint mjöl) 120 gram vetemjöl 7 gram torr jäst   2½ dl mjölk 2½ dl vatten. 1 tsk salt 1 tsk socker 1 msk olja ½ dl vatten eller mjölk.     Blanda  havre, mjöl, salt,socker, jäst i en bunke.  Värm mjölken och vattnet fingervarmt, vispa ner i bunken.  Ställ bunken när ett element eller någonstans varmt, täck med en handduk  jäs i en timme. Blanda nu i den sista  vattnet, det måste vara ljummet och olja,.   Hetta upp en stekpanna med lite olja eller smör i och stek som pankakor.   Dessa passar bäst med smält ost eller med stekt bacon eller något annat "salt". De är kanon bra på att fyllas som en tortilla.
    Ah, det där lät spännande! Ska man kanske unna isg att köpa ett paket bacon och testa+ :)
  • Kattpoet

    363, en pizza ska ha en tunn botten och hur nyttig den är beror helt på vad du har på den.


    Om jag nu skulle ta en en tunn deg med 100% fiber och sedan lägger på två nävar ost blir den inte nyttigare än en normal kall jäst pizza  deg med lite ost och en massa grönsaker på sig.

  • Piiiip

    Några studenttips som vi allt som oftast tillämpar, men några tips har jag sett att du har fått tidigare.

    Matsedel och storhandla. Ha minst en soppdag, en grötdag och en vegetarisk dag per vecka. 

    Vi blandar alltid ut köttfärs med fint rivna morötter när vi kör köttfärsås, lasagne, köttgryta, tacos osv. Då går det åt mindre dyrt kött (nyttigt också).

    Nu i höst är rotsaker billigt. Kålrötter, mörötter, palsternacka, rödbetor, vitkål.

    Kålpudding är toppen. Dels drygar man ut köttfärsen med ris, sedan blandar man det med kål och dessutom kan man äta potatis och brunsås till det. Och det är gott!

    Kålsoppa är också gott. Bara att bryna kål och steka köttfärs, blanda med buljong o vatten och vitpeppar. Mums!

    Tomtegröt är gott och billigt. Likaså mannagrynsgröt. Billigast är dock havregrynsgröt och den går att variera med att ha saker när du kokar den, t.ex. frusna blåbär eller kanel och kardemumma.

    Drick bara vatten till maten. Inte juice, saft, måltidstryck, mjölk etc. Vanligt kranvatten fungerar utmärkt.

    Plocka gärna nya recept och fundera hela tiden på hur du kan göra dem billigare. Byta ut köttet mot billigare alternativ? Utesluta färdig kryddad cremefraise och krydda själv, tänk ekonomiskt helt enkelt.

  • Kattpoet

    Jag gör kanon goda panbiffar som har   1 dl råriven palsternack, 1 dl rå riven morot, 1 dl rå riven  rotselleri och ½ riven liten lök , sedan 1 tsk timjan eller rosmarin , 1 tsk salt, ½ tsk peppar , 1 litet ägg och 300 gram köttfärs. bara blanda ihop allt och sedan göra till panbiffar och steka.

  • Tiger Lou

    Alla sorters soppor är mitt tips. Man kan variera hur mycket som helst, det är mättande och supergott och lätt att ha med sig som lunch till jobbet. Blir inte äckligt heller när man värmer det dagen efter. Tex köttfärssoppa med linser, potatissoppa, kycklingsoppa, thaisoppa... osv osv..

  • 363

    Kattpoet:


    Hon mende nog nyttig ur kalori synpunkt och jo i ett tunt tortilla majsbröd är det mindre kolhydrater och fett än i vanlig traditionell pizzabotten. Sen visst ska pizza bottnar vara tunna men de flesta färdigköpta degarna+ de flesta vanliga recepten har inte pizzabottnar lika tunna som ett tortillabröd.


    Sen blir det ju inte nyttigare om man heller på massa onyttigt lika lite som en mörk brödskiva blir nyttig om man lägger på massa onyttigt.

  • Kattpoet

    Tortilla bröd som är gjorda av vete, innehåller oftas mer socker än en  hemgjord kall jäst pizza, pita deg.

  • JustMeAndMyLove

    Tack tack igen!


    Vi ska sätta os idag och planera matlista :) 
    Vi bakade bröd i mängder igår så det behöver vi inte köpa nått av det närmaste!


    Jag är så himla trött på pulversoppor :/ Har nog aldrig gjort en soppa från grunden. Vet ärligt inte hur man gör, haha. Men jag ska googla fram lite sopp-recept för det låter som en bra ide!


    Linser och bönor och rotfrukter får det bli mycket av. Bara bra för jag behöver mycket vattenlösninga fibrer och vitaminer! 


    Sambon fick föresten veta att hon har järnbrist, vist är det mest järnrika broccolli och vitkål?

  • passionsblomman

    Apropå att riva morötter i köttfärsen så vill jag bara säga att jag river i alla möjliga rotsaker i köttfärsen jämt. Det gör både mycket, mycket godare smak, och det drygar ut som en extra positiv effekt.
    Kålrot, palsternacka, rotselleri och morötter är helt klart underskattat. De är perfekta som bas i vilken kött-eller fiskgryta som helst dessutom.
    Ett tips från mig är att göra ett storkok på grundkryddad köttfärs med rotfrukter och salt och peppar etc.

    Sedan fryser du in i lagom stora pytsar för att sedan enklelt kunna ta fram och göra lasange, chili eller köttfärspaj eller köttfärssås.

    När du sedan väl gör just den rätten du valt, så gör du två Lansanger, två pajer eller rejält med chili , så att du återigen får en middag till frysen utan något egentligt extrajobb.

    På det sättet kommer du undan med att bara göra skalandet och rivandet och hackandet EN gång för att få ihop till mängder av middagar.

Svar på tråden Billiga, nyttiga maträtter?