• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Kjell Präst

    Jag brukar rekommendera att de kommer en stund före gästerna, problemet kan väl där vara att det alltid är några gäster som står på kyrktrappan 1,5 timmar innan vigseln börjar... Kommer brudparet efter gästerna står det alltid gäster utanför och röker eller ringer. Jag skulle alltså säga dem första varianten, före gästerna.

  • Carina10

    Hejsan!

    Läste igenom lite frågor o då kom det upp någon fråga om ett par som ville hoppa över psalmer och då
    blev jag själv fundersam.

    Vi hade tänkt gifta oss på ett ställe som inte är i kyrkan, ex vid havet och ändå  ha kyrklig vigsel.
    Hur gör man då med psalmer? Tar prästen med sig nån som spelar?

  • Kjell Präst

    Hej! Man kan göra på flera sätt: Hade jag haft vigseln, så hade jag tagit med gitarren. Det kanske inte alla präster gör . Kanske finns någon annan i sällskapet som spelar något icke-elektriskt instrument? Eller så sjunger man psalmerna utan musik.

  • Carina10
    Kjell Präst skrev 2013-02-12 04:15:26 följande:
    Hej! Man kan göra på flera sätt: Hade jag haft vigseln, så hade jag tagit med gitarren. Det kanske inte alla präster gör . Kanske finns någon annan i sällskapet som spelar något icke-elektriskt instrument? Eller så sjunger man psalmerna utan musik.
    Hmm...tack för svaret. Jag kan spela tvärflöjt o brudgummen trumpet men det känns uteslutet om vi ska börja tuta i det på stranden :))
    Får snoka lite om nån kan plinka på gitarr...bra förslag :))
  • Kjell Präst
    Carina10 skrev 2013-02-15 12:20:40 följande:
    Hmm...tack för svaret. Jag kan spela tvärflöjt o brudgummen trumpet men det känns uteslutet om vi ska börja tuta i det på stranden :))
    Får snoka lite om nån kan plinka på gitarr...bra förslag :))
    Hehehe... fast det vore minnesvärt, medge det
  • Mrs Lindahl 2014

    Hej!
    Jag har lite funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Jag är troende och kyrkan har varit en del av mitt liv alltid. Jag och min m2b ska då givetvis gifta oss i en kyrka men då vi ska ha bröllopsfesten 1,5h från var vi bor så kommer vi inte gifta oss i vår "hemkyrka". För mig så är det här med homosexuallitet, och allas möjlighet att få gifta sig, en hjärtefråga och jag blir på riktigt ledsen när inte alla får gifta sig i kyrkan och inför Gud ,som jag för övrigt är övertygad, älskar alla människor.
    Det jag undrar är om man kan fråga kyrkoherden när man bokar kyrkan om deras präster viger homosexuella par även om jag som kvinna ska gifta mig med en man? Är detta okej eller är det ett övertramp?
    För oss är det nämligen viktigt att prästen som viger oss delar våra värderingar.  

    Tacksam för svar och hjälp!! Hjärta

  • Kjell Präst

    Mrs Lindahl: Du kan absolut fråga, det är inget övergrepp. Däremot kan det ju vara så att vissa av församlingens präster viger homosexuella och andra inte. Än så länge är ju detta upp till den enskilde/a prästen och flera olika uppfattningar kan rymmas i samma kyrka/församling. Det är dock så att det i varje församling måste gå att boka en vigsel som homosexuell. Alla präster i församlingen kan alltså inte säga nej.

  • Mrs Lindahl 2014

    Aha, okej, va bra att alla församlingar måste viga homosexuella, det visste jag inte, men det gör mig glad! I församlingen vi planerar att gifta oss jobbar bara två präster så då är det minst 50% chans att han/hon väljer att göra så.

    Tack så mycket för snabbt svar och hjälp!

  • ThereseV

    Hur är det egentligen med bara axlar i kyrkan? Är det aja-baja, något som är upp till den aktuella prästen eller något som ingen bryr sig om längre? 
    Vart går gränsen? Räknas slöja som täcka axlar tex?  

  • Kjell Präst

    ThereseV: Traditionellt är det fel med bara axlar i kyrkan, av respekt mot kyrkorummet. Men tiderna förändras och idag reagerar väl inte så många på ett par bara axlar. Själv har jag ingen aning om huruvida jag har vigt någon baraxlad brud eller ej. Visst kan det väl finnas präster som reagerar negativt på baraxlade brudar, men troligare är väl i så fall att någon äldre släkting hajar till... Alltså: jag tror inte att kyrkan protesterar, men rent etikettsmässigt är det fel enligt M Ribbing... Men visst borde väl slöja duga att täcka axlarna med!

Svar på tråden Fråga prästerna 14