• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Kjell Präst
    Lilique skrev 2012-05-31 15:12:05 följande:
    Är ordningen i vigselprogrammet alltid densamma (om man nu inte ska ha egna saker som solosånger och dikter utan "bara" bibeltexter och två psalmer)?
    Ja, man följer samma ordning. Det finns några alternativa moment, där brudparet själva väljer vilket alternativ man använder - men, som sagt, i stort sett blir det likadant.
  • 2 0 1 2
    Kjell Präst skrev 2012-05-31 16:19:53 följande:
    Ja, man följer samma ordning. Det finns några alternativa moment, där brudparet själva väljer vilket alternativ man använder - men, som sagt, i stort sett blir det likadant.
    Gäller detta även i privatdrivna kapell med inhyrda "semesterpräster"? Vi betalar 3300 kronor för att få gifta oss på "vårt" ställe och det känns som att vi borde ha lite mera utrymme att säga till om saker iom att det är privat?
  • Kjell Präst
    2 0 1 2 skrev 2012-05-31 17:03:12 följande:
    Gäller detta även i privatdrivna kapell med inhyrda "semesterpräster"? Vi betalar 3300 kronor för att få gifta oss på "vårt" ställe och det känns som att vi borde ha lite mera utrymme att säga till om saker iom att det är privat?
    Nej,det är ingen skillnad. En präst i Svenska kyrkan har att följa Svenska kyrkans ordning för vigselgudstjänst. Att man har betalat hyra för kapellet betyder inte att man kan ändra på vigselodningen. Några privata vigslar finns inte, är det en präst som viger är vigseln kyrklig och ska följa ordningen.
  • 2 0 1 2
    Kjell Präst skrev 2012-05-31 17:28:11 följande:
    Nej,det är ingen skillnad. En präst i Svenska kyrkan har att följa Svenska kyrkans ordning för vigselgudstjänst. Att man har betalat hyra för kapellet betyder inte att man kan ändra på vigselodningen. Några privata vigslar finns inte, är det en präst som viger är vigseln kyrklig och ska följa ordningen.
    Ah ok, tack för svar!
  • Joanna Marie

    Prästen jag haft kontakt med sa att vi inte behöver ha två psalmer...  Ska träffa prästen den 5 juni vilket är 3 veckor innan vigseln. Och när jag läser på svenskakyrkans hemsida verkar allt ganska frivilligt. Hur måste bönerna se ut? Vad måste finnas med och vilken ordning?
    Av denna anledning tycker jag det är jobbigt att mötet med prästen är så nära inpå för om jag inte alls tycker om upplägget har jag kort om tid att hitta något alternativ.

  • Joanna Marie

    I kyrkoordningen står det inget om antal psalmer i vigsel (eller allmänt om gudstjänst)...

    "Vigselgudstjänsten ska omfatta makarnas samtycke till äktenskapet, ömsesidiga löften om livslång
    kärlek och trohet, tillkännagivande att äktenskapet har ingåtts samt kyrkans förbön med
    välsignelse."

    Vad är det för handbok du nämner? Var kan man hitta och titta i den?

  • Chicita
    Joanna Marie skrev 2012-06-01 15:52:38 följande:
    I kyrkoordningen står det inget om antal psalmer i vigsel (eller allmänt om gudstjänst)...

    "Vigselgudstjänsten ska omfatta makarnas samtycke till äktenskapet, ömsesidiga löften om livslång
    kärlek och trohet, tillkännagivande att äktenskapet har ingåtts samt kyrkans förbön med
    välsignelse."

    Vad är det för handbok du nämner? Var kan man hitta och titta i den?
    http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=647808

    Om du tittar här så är det uppräknat 3 psalmer, varav en är frivillig.
  • Joanna Marie

    Så man måste ha psalmerna i den ordningen? Måste det se ut så? För när vi var på vigselmusikgudtjänst så hade de så väldigt mycket psalmer och sånger så vi förstod inte riktigt. Men vår präst sa att vi inte måste ha, betyder det då att vi inte har en giltig vigsel? Annars får jag väl ta och titta på borgerligt istället för det känns som om kyrkligt blir så krångligt och opersonligt om det är så stelt upplägg...

  • Chicita

    Man kan flytta runt lite saker.
    Och man kan som sagt välja vissa bitar (olika bibeltexter mm).
    Två psalmer ska vara det minsta tillåtna.

    Jag kan inte påstå att jag tycker att det var varken krångligt eller opersonligt. Och inte stelt på något sätt.
    Men jag antod också att man gifter sig i kyrkan för att man värnar om traditioner och tycker att den kyrkliga vigselakten är fin - oavsett om man är religiös eller inte.
    Vill man kunna få göra lite som man vill så ska man nog välja borgerligt ja. Men även där finns det vissa regler att gå efter och alla vigselförrättare går inte med på att ändra på något. 

  • Joanna Marie

    Jag har inget problem med traditioner jag har problem med att inte kunna planera och brist på information. Min präst säger i de mail han skickat att jag inte behöver men här säger ni att jag behöver. Det jag egentligen undrar är hur flexibelt det är, om det är så att det inte är en giltig vigsel om man inte har två psalmer eller en viss ordning på bönerna.

Svar på tråden Fråga prästerna 14