• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Chicita
    jimmyojennifer skrev 2012-05-22 11:48:32 följande:
    Hej,

    Både min karl och jag är lite tokiga i Disneyfilmer, framförallt Lejon kungen. Vi funderade på att gå ut ur kyrkan till en värld full av liv. Är det något som skulle vara möjligt?
    Texten är så himla härlig och det är ju egentligen inte helt opassande i sammanhanget "I en värld full av liv, allt förenas här, som en cirkel sluts av kärlekens kraft"

    Skulle det vara tillåtet att spela det i kyrkan? Glad
    Kan man gå ut till poplåtar och annat så kan man säkert gå ut till den.
    De flesta präster säger bara nej till musik som typ Highway to Hell och liknande. Men fråga din präst. Det är denne som bestämmer i slutänden, vad än andra säger 
  • Kjell Präst
    jimmyojennifer skrev 2012-05-22 11:48:32 följande:
    Hej,

    Både min karl och jag är lite tokiga i Disneyfilmer, framförallt Lejon kungen. Vi funderade på att gå ut ur kyrkan till en värld full av liv. Är det något som skulle vara möjligt?
    Texten är så himla härlig och det är ju egentligen inte helt opassande i sammanhanget "I en värld full av liv, allt förenas här, som en cirkel sluts av kärlekens kraft"

    Skulle det vara tillåtet att spela det i kyrkan? Glad
    Sången i sig är inga problem, inget som motsäger det kristna budskapet. Det enda som kan sätta stopp är det rent praktiska: Har ni tänkt ha den på CD? För i så fall handlar det om huruvida kyrkan tillåter CD-musik, och om det finns högtalaranläggning i kyrkan. Har ni tänkt ha den på orgel så handlar det om huruvida musikern anser sig kunna spela den och om det finns lättåtkomliga noter.
  • JSLO

    Kan man gifta sig i vilka kläder som helst i kyrkan eller finns det en viss klädkod som gäller där?

  • AnnL
    jimmyojennifer skrev 2012-05-22 11:48:32 följande:
    Hej,

    Både min karl och jag är lite tokiga i Disneyfilmer, framförallt Lejon kungen. Vi funderade på att gå ut ur kyrkan till en värld full av liv. Är det något som skulle vara möjligt?
    Texten är så himla härlig och det är ju egentligen inte helt opassande i sammanhanget "I en värld full av liv, allt förenas här, som en cirkel sluts av kärlekens kraft"

    Skulle det vara tillåtet att spela det i kyrkan? Glad
    Åh den är ju jättefin!! Har ni tänkt den på orgel eller CD? :)
  • Kjell Präst
    JSLO skrev 2012-05-30 15:05:12 följande:
    Kan man gifta sig i vilka kläder som helst i kyrkan eller finns det en viss klädkod som gäller där?
    Det finns ingen speciell och generell klädkod för kyrkan, däremot bör man ju enligt etiketten inte vara för urringad, ha för kort kjol etc. Enligt etiketten ska man inte heller ha bara axlar. Allt det här är förstås av respekt för kyrkorummet. Personligen tycker jag att "hel och ren" är den bästa klädkoden i kyrkan De bara axlarna tror jag inte många präster bryr sig om nuförtiden.
  • Johannalun

    Om man inte är nöjd med den musiker/organist man är tilldelad har man då rätt att byta?

  • Kjell Präst

    Församlingen har ingen skyldighet att byta ut musikern, kan man däremot själv ordna musiker så går det bra att byta

  • Hipo1

    Hur gör man med ringarna då mannen inte ska en vigselring utan bara behålla sin förlovningsring; har han den på sig då man går in i kyrkan och då prästen ber om ringen/ringarna (som det står i beskrivning av vigselakt) lämnar man bara fram brudens vigselring eller ska mannen ta av sig förlovningsringen innan man går in och den överlämnas tillsammans med brudens vigselring?

  • Kjell Präst
    Hipo1 skrev 2012-05-30 20:57:18 följande:
    Hur gör man med ringarna då mannen inte ska en vigselring utan bara behålla sin förlovningsring; har han den på sig då man går in i kyrkan och då prästen ber om ringen/ringarna (som det står i beskrivning av vigselakt) lämnar man bara fram brudens vigselring eller ska mannen ta av sig förlovningsringen innan man går in och den överlämnas tillsammans med brudens vigselring?
    Egentligen är väl tanken att man bara lämnar fram brudens vigselring när nu inte båda ska ha vigselringar - men ibland väljer paret att lämna fram både brudens vigselring och mannens förlovningsring.
  • Lilique

    Är ordningen i vigselprogrammet alltid densamma (om man nu inte ska ha egna saker som solosånger och dikter utan "bara" bibeltexter och två psalmer)?

Svar på tråden Fråga prästerna 14