• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • mimi00

    Jag har en fråga till svenska kyrkan :) Min fästman är ortodox-serb. Vi väljer svenska kyrkan då ortodoxa är väldigt hårda när det gäller vissa regler. Hur är svenska kyrkan? kan man blanda lite traditioner själv som man vill?
    exempelvis läsa en värs på serbiska? överlämningen? hmm vet inte riktigt vad mer det kan vara men hur hårda är svenska kyrkan på traditioner?  

  • Kjell Präst
    mimi00 skrev 2012-03-28 09:15:25 följande:
    Jag har en fråga till svenska kyrkan :) Min fästman är ortodox-serb. Vi väljer svenska kyrkan då ortodoxa är väldigt hårda när det gäller vissa regler. Hur är svenska kyrkan? kan man blanda lite traditioner själv som man vill?
    exempelvis läsa en värs på serbiska? överlämningen? hmm vet inte riktigt vad mer det kan vara men hur hårda är svenska kyrkan på traditioner?  
    Det finns en ordning för vigselgudstjänst i Svenska kyrkan, och den ska följas. Man får alltså inte välja bort moment som man inte tycker är bra eller trevliga. Exempelvis ingår två psalmer, böner och läsning av bibeltexter, Däremot kan man i viss utsträckning få lägga till saker, själv har jag exempelvis haft en vigsel där bruden i ceremonin ville ge brudgummen en klocka som påminnelse att han från och med den stunden skulle komma hem i tid på kvällarna Enligt bruden var detta sed i hennes kultur. Det är alltid den tjänstgörande prästen som avgör vad som är okay och vad som inte är det, och detta gäller även brudöverlämning. Eftersom det inte är en svensk tradition säger många präster nej till detta, andra kan tycka att det är okay. Så den ende/a som egentligen kan svara helt och hållet på frågan är den vigselpräst ni ska ha.
  • mimi00
    Kjell Präst skrev 2012-03-28 10:37:05 följande:
    Det finns en ordning för vigselgudstjänst i Svenska kyrkan, och den ska följas. Man får alltså inte välja bort moment som man inte tycker är bra eller trevliga. Exempelvis ingår två psalmer, böner och läsning av bibeltexter, Däremot kan man i viss utsträckning få lägga till saker, själv har jag exempelvis haft en vigsel där bruden i ceremonin ville ge brudgummen en klocka som påminnelse att han från och med den stunden skulle komma hem i tid på kvällarna Enligt bruden var detta sed i hennes kultur. Det är alltid den tjänstgörande prästen som avgör vad som är okay och vad som inte är det, och detta gäller även brudöverlämning. Eftersom det inte är en svensk tradition säger många präster nej till detta, andra kan tycka att det är okay. Så den ende/a som egentligen kan svara helt och hållet på frågan är den vigselpräst ni ska ha.
    okej :)  Tack för svaret, då ska jag ringa prästen så fort vi bestämt vem av dem vi vill ha :) 
  • sabz

    Hej

    Hur är det med kyrkans musiker? Vi skulle behöva någon som spelar gitarr medans en av våra gäster ska sjunga men ingen av våra gäster spelar gitarr. Brukar det finnas någon i församlingen som ställer upp på sådant eller är det bara orgel/piano som gäller?

  • Kjell Präst
    sabz skrev 2012-03-28 11:20:11 följande:
    Hej

    Hur är det med kyrkans musiker? Vi skulle behöva någon som spelar gitarr medans en av våra gäster ska sjunga men ingen av våra gäster spelar gitarr. Brukar det finnas någon i församlingen som ställer upp på sådant eller är det bara orgel/piano som gäller?
    Hej!
    Normalt är gitarrister ingenting som kyrkan ställer upp med, det man har är en kyrkomusiker som är kantor eller organist och som spelar orgel eller piano, som du själv skrev.
  • lovef

    Hej,

    Vi fick vår bokningsbekräftelse för vigseln i början av januari. I där stod det att det skulle skickas ett PM ang. vigsel till oss i mitten av februari men det har tyvärr inte kommit något än.. (vi gifter oss 30/6)
    Vad för pm är det som skickas? Själva upplägget av vigseln? Skickas det? Går det inte igenom tillsammans när man träffas?

    Mvh

  • Kjell Präst
    lovef skrev 2012-03-28 22:54:42 följande:
    Hej,

    Vi fick vår bokningsbekräftelse för vigseln i början av januari. I där stod det att det skulle skickas ett PM ang. vigsel till oss i mitten av februari men det har tyvärr inte kommit något än.. (vi gifter oss 30/6)
    Vad för pm är det som skickas? Själva upplägget av vigseln? Skickas det? Går det inte igenom tillsammans när man träffas?

    Mvh

    Hej!


    Jag vet faktiskt inte vad det är man syftar på. Har ni fått er bokningsbekräftelse, vilken normalt så vitt jag vet också brukar innehålla namnet på den präst som ska viga er, så är det väl inte så mycket mer man kan skicka. Genomgången av vigseln görs, som du själv anar, när ni träffar prästen. Ring församlingen och fråga!

  • lovef
    Kjell Präst skrev 2012-03-29 04:37:47 följande:

    Hej!


    Jag vet faktiskt inte vad det är man syftar på. Har ni fått er bokningsbekräftelse, vilken normalt så vitt jag vet också brukar innehålla namnet på den präst som ska viga er, så är det väl inte så mycket mer man kan skicka. Genomgången av vigseln görs, som du själv anar, när ni träffar prästen. Ring församlingen och fråga!


    Tack så mycket för svaret!
  • Luna12

    Jag undrar vad den absolut kortaste tiden man kan avklara vigseln på är? Om man tar bort allt man får ta bort och snabbar på lite. Börjar nämligen oroa mig lite då jag kommer vara höggravid vid bröllopet och jag har redan problem med yrsel och fixar inte att stå upp någon längre stund utan att vara påväg att svimma. Vill inte direkt svimma där framme i kyrkan..
    Sen den delen där brudparet ska knäböja, kan man ta bort det? För går jag ner på knä så kommer jag liksom inte upp igen med min stora mage..

Svar på tråden Fråga prästerna 14