• Kjell Präst

    Fråga prästerna 14

    När vintern står för dörren startar vi ännu en upplaga av "Fråga prästerna"-tråden. Här kan du precis som tidigare fråga om saker som rör kyrkan och den kyrkliga vigseln. Redan här svarar jag på tre av de vanligaste frågorna: 1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken. 2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta. 3) Det kostar ingenting att gifta sig, men vill man inte att församlingens tjänstgörande präst ska hålla i vigseln, utan anlitar en egen präst så kan det vara förenat med en viss kostnad. En präst som engageras "privat" har nämligen rätt att ta ut ersättning för det arbete som han/hon lägger ned inför och i samband med vigselgudstjänsten. Vill du läsa äldre frågor och svar så finns den senaste tråden här: www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3809520.html


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-11 12:45
    Bortse från punkt 3 ovan, den är inaktuell. Den enskilde/a prästen har inte längre rätt att ta ut någon ersättning av brudparet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-15 09:04
    Hej alla! Efter mycket funderande fram och tillbaka har jag bestämt mig för att till slut tacka ja till att bli en av Bröllopstorgets nya experter. Detta trots att jag är öppet kritisk till en hel del som har med expertforumet (och även en del annat på BT) att göra. Det innebär bland annat att jag kommer att krypa fram ur min anonymitet. Min avsikt är dock att fortsätta skriva även i den här tråden. Experttrådarna är som bekant låsta för andra än frågaren och experten, och jag kommer säkerligen att få frågor som behöver diskuteras. Då kommer jag att hänvisa till den här tråden för att få andras synpunkter, inte minst mina kollegers - vi präster har ju inte precis samma syn på allting, eller samma erfarenheter. Det är min förhoppning att det här ska bli en bra lösning!
  • Svar på tråden Fråga prästerna 14
  • Chicita
    passionsblomman skrev 2011-07-05 11:54:50 följande:
    Chicita, lyssna på "I have a dream"


    ">

    " target="_blank">



    så ska du säkert höra att det finns ett innehåll i den som säkert skulle kännas väldigt gripande och nära för er under begravningen. Jag tycker "Thank you for the music" också har ett sådant livsbejakande och tacksamt tonläge. Särskilt med det du berättar om musikens betydelse för din mamma.

    Vad gäller annan schlager, så är ju Skifs "Håll mitt hjärta" oerhört älskad-inte minst på begravningar.
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Åh TACK Solig
  • Styrka
    Kjell Präst skrev 2011-07-03 06:57:25 följande:
    Man kan inte räkna med att kyrkomusikerna behärskar andra instrument än orgel och piano. Jag känner en som spelar klarinett och en som spelar dragspel, men de hör nog till undantagen. När jag hade en utomhusvigsel spelade jag gitarr till psalmerna, men det ska man nog inte heller förvänta sig att alla präster gör Det går ju att sjunga psalmerna utan musik.
    Så det är så man brukar göra vid utomhusvigsel? Sjunga sångerna a capella, utan musik?

    Kan man möjligen hålla utkik efter en CD med de psalmer vi gillar, och spela upp den, och så kan vi och församlingen sjunga med till den? Det måste ju finnas CD's med psalmer tänker jag? Vet du var man kan köpa sådana i så fall? Annars får jag googla...
  • Kjell Präst
    Styrka skrev 2011-07-05 16:07:47 följande:
    Så det är så man brukar göra vid utomhusvigsel? Sjunga sångerna a capella, utan musik?

    Kan man möjligen hålla utkik efter en CD med de psalmer vi gillar, och spela upp den, och så kan vi och församlingen sjunga med till den? Det måste ju finnas CD's med psalmer tänker jag? Vet du var man kan köpa sådana i så fall? Annars får jag googla...
    Jo, det finns en hel del psalmer på CD (köps väl på samma ställen som andra skivor tror jag) men som regel är det körinspelningar/solosånger etc, sällan särskilt lämpliga att sjunga församlingssång till. Åtminstone inte de jag har hört.
  • Styrka
    Kjell Präst skrev 2011-07-05 17:22:01 följande:
    Jo, det finns en hel del psalmer på CD (köps väl på samma ställen som andra skivor tror jag) men som regel är det körinspelningar/solosånger etc, sällan särskilt lämpliga att sjunga församlingssång till. Åtminstone inte de jag har hört.
    Tack för tipsen!
    Vi tänker prova att ladda ned instrumentalversioner av psalmerna och bränna ut en egen CD.
    Alternativt försöka hitta våra versioner för nedladdning, om det finns. CDn blir ju ett fint minne sen oxå!
  • Kitten Sf

    Oh äntligen ett ställe där jag kan få svar på mina frågor!

    Jag undrar om de går att få vigseln (delvis) på två språk? Vart vänder man sig för att hitta flerspråkiga präster (grekiska är språket jag är ute efter) och om det inte finns är det okej att ha hjälp av någon annan för att översätta viktiga bitar av vigseln? 

    Är det några problem för en medlem av ortodoxa krykan att gifta sig i svenska (jag är medlem i svenska medan min blivande är ortodox)? Har förstått att man inte kan gifta sig i svenska kyrkan i Grekland, men vad gäller hemma i Sverige? 

    Och tillsist, hur mycket måste brudparet själv "prata" i kyrkan? Måste man av ge löften eller räcker det med att svara ja?

  • Kjell Präst
    Kitten Sf skrev 2011-07-13 10:20:51 följande:
    Oh äntligen ett ställe där jag kan få svar på mina frågor!

    Jag undrar om de går att få vigseln (delvis) på två språk? Vart vänder man sig för att hitta flerspråkiga präster (grekiska är språket jag är ute efter) och om det inte finns är det okej att ha hjälp av någon annan för att översätta viktiga bitar av vigseln? 

    Är det några problem för en medlem av ortodoxa krykan att gifta sig i svenska (jag är medlem i svenska medan min blivande är ortodox)? Har förstått att man inte kan gifta sig i svenska kyrkan i Grekland, men vad gäller hemma i Sverige? 

    Och tillsist, hur mycket måste brudparet själv "prata" i kyrkan? Måste man av ge löften eller räcker det med att svara ja?
    Att få vigseln på två språk är möjligt, däremot är det kanske inte helt lätt att hitta en svenskkyrklig präst som talar grekiska. Kanske har man på stiftskansliet koll på om det finns några präster som behärskar det språket. Att ha en tolk närvarande borde väl däremot inte möta något hinder. 

    Från svenska kyrkans sida är det inga problem om en ur brudparet är ortodox, så länge den andra parten är medlem i Svenska kyrkan och man är beredd att följa det svenska vigselritualet.

    Brudparet måste säga löftena, samt "ja". Det är det enda man behöver prata. Man har inte mikrofon eller så medan man gör det, så i princip är prästen den ende/a som hör löftena tydligt. Man kan välja att läsa efter prästen eller läsa själv. Men det handlar bara om några få meningar.
  • Kitten Sf

    Skönt att de inte är några prolem med de andra iaf =) Har gärna så traditionellt svenskt som möjligt ;) Men min blivande talar inte svenska så de kommer väl bli lite krångel med att läsa löften, men de löser sig säkerligen innan dagen är här.

  • Kitten Sf

    och de är inga problem alls för kyrkans del om man har med en tolk där framme som kan direktöversätta de absolut viktigaste delarna? Att ha hela vigseln dubbel blir kanske lite väl, men löften och sådär.

  • Kjell Präst
    Kitten Sf skrev 2011-07-14 23:21:13 följande:
    och de är inga problem alls för kyrkans del om man har med en tolk där framme som kan direktöversätta de absolut viktigaste delarna? Att ha hela vigseln dubbel blir kanske lite väl, men löften och sådär.
    Jag kan inte tänka mig att det skulle vara några problem!
Svar på tråden Fråga prästerna 14