• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden

    Inskolningen av lillfjas har gått utmärkt måste jag få berätta! Han blir så klart ledsen o gråter när jag lämnar men han lutar sig mot fröken o klamrar sig inte fast som en koala.... i fredags ville han INTE följa med hem.....sicket bry!
    Enda smolket är att alla 4 "hugg"tänderna är på väg ut...... alvedon alvedon alvedon..... har fått liiiiiite djupsömn....
    Känner mig lite mer osammanhängande än vanligt....

    O jag blev så glaaaaaad.....vi fick riktigt brev i brevlådan!!!! Som INTE var en räkning! Är bjudna på bröllop i april! Makens kompis som äntligen ska gifta sig! Ska bli så roligt! O så möhippa! Började direkt med att ta kontakt med brudens lillasyster!

    Tror ni man kan gifta sig mer än 1 gång med samma man o utan att skilja sig?!?!?!?! Vore väldigt bra ! För bröllop o möhippa är ju så himla roligt!

  • passionsblomman

    Hallå tråden!

    Jag har börjat skolan igen! Med lite schemaändringar blir det nu tisdagar och torsdagar som jag ska vara på Kom Vux. Igår var det upprop och idag första lektionstillfället.
    Vi är en stor grupp, men det verkar som om folk är där för att de vill vara det och som om det är fler än jag som tänkt sig att "göra det på riktigt den här gången". Läraren sa att vi hann mycket längre än han trott och att vi kändes väldigt amitiösa.
    Men, jag måste ge mig av tidigare än jag trott på mornarna, för det var svårt att hitta parkering upptäckte jag-och lyktstolpen jag pakerade under igår väljer jag inte igen-fåglarna bajsade ner hela fronten på bilen!

    Mina egna fåglar burrar upp sig och men spatserar annars rätt oberörda runt fast det är minus och snö. De har redan börjat värpa igen, vilket är lite väl tidigt, men så varmt som det förut varit har de väl fått allt om bakfoten antar jag.
    Jag har fått bokningar från folk som också vill ha höns, så i sommar kan jag låta det bli hur många kycklingar jag vill verkar det som.

    Jaha, och annars är det intensiv vedaldning i kylan, korsande och tvärsande i handbollssäsongens vintriga väglag och stor övning i konsten att deala med en strax tonårigs ytterst lättantändliga humör-i alla möjliga sammanhang, från bollplan till brädspel (ooo vad kul det är att umgås och göra något tillsammans), eller som i går, när jag skulle försöka hjälpa till med hemläxan, lite särskilt eftersom Blompojken tillbringade hela förra veckan hemma med rejäl förkylning och nu ligger lite efter i det projekt de just nu kör, och allt urartar i universums jordskredsutbrott där jag får veta att "du är en jävla häxa och det vore bättre om du skulle flytta härifrån och du kan dra åt helvete-AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHH "

    Ja-happ.... Jamen såatte guuu vad härligt det är att vara mamma och man får ju så mycket tillbaka och allt känns meningsfullt och tacksamt. *ironi* Det vanliga tjatandet och gnället över hur jobbigt allt är med skola och läxor, kan jag ta-även om jag tappar tålamodet titt som tätt-men de där utbrotten när allt man vill är det bästa och när man faktiskt finns där och ställer upp, då blir jag faktiskt ledsen.  Tror ni man kan se fram emot att han om kanske sisådär 30 år kanske fattar att det var värt något att ens förälder var engagerad i skolarbetet?

    Sedan är det ju faktiskt en rätt svår balansgång tycker jag-jag vill verkligen inte ställa för höga krav eller sätta för hård press på mitt barn, MEN jag tycker det blir en stor björntjänst om jag bara är idel beröm och lovord även när jag ser att han faktiskt inte gjort sin uppgift så vidare bra. Jag vet ju att han själv väntar sig och vill ha resultat i den högre halvan av betydsskalan. Då kan jag ju inte låta honom producera så det bara är att det precis ärmed näppe genomfört och inte mer, utan att förklara att det fattas en bit om han vill nå sina egna höga förväntningar. Helt enkelt-man kan inte bara klappa i händerna som förälder-allt är inte alltid jättebra och oooo vad duktig du är-ibland behöver man träna lite till, sudda ut, skriva om, lägga till eller backa ett steg. men min son, han vill göra allt en edna gång-sedan räcker det, även sådant som glosor. Eller skriva en text rakt av och slippa kompletteraeller ännu värre-renskriva.

    Vi får se vad för humör han är på idag när ytterdörren snart öppnas.....kanske får jag bo kvar hemma idag? Obestämd


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • BrudSommar2006

    Hej PB, tänkte bara skicka ett heja till dig som börjat skolan! Och som hjälper sonen efter bästa förmåga, det är mycket tjafs och vredesutbrott både från tjejernas och min sida här hemma också, men då svär de åtminstone inte åt mig än, de är ju bara fyra och sex... Håhåjaja... Är hemma och vabbar med barn med feber den här veckan och det verkar bli hela resten av veckan, det kanske är därför jag känner mig lite extra negativ just idag, maken är i London också så vi kan inte bytas av. Nåväl, ville bara säga hej när jag nu såg att du var här.

  • passionsblomman

    TACK BS, det var ett litet guldkorn att hitta inlägg från dig nu när jag kom ner för att stänga av datorn för natten.
    Ja, det är kanske tur att man har dem som små först, så man får vänja sig lite vid helskottat innan själva tonårsbrytet kommer...jag har som tur är välsignelsen att (åtminstone än så länge) kunna få varva utbrotten med väldigt bra och fina samtal. Annars skulle man nog bara packa ihop och skita i hela grejen tror jag.
    Nu måste jag sova, för imorgon ska jag vakna och orka räkna negativa tal. Kram och godnatt!


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor

    *smular knäckebröd i tangentbordet och försöker få ordning på arbetslivet som hunnit röra till sig en aning på en vecka...*

  • Soldemor

    Tittar in lite snabbt mitt i ett icke-planerat kaos.

    Kom hem igår kväll efter första delen på kyrkoherdekursen. Många processer har startat i huvudet och jag pendlar liskom mellan hu! och ha! Lite smått manodepressiv så där!
    Chefan skickade sms rätt sent igår kväll, att hon ev är sjuk på söndag och då får jag ta hennes gudstjänst (en jättevariant där kykopolitiker skall avtackas och välkomnas! Sedan skickade hon ett sms till i middags, att jag får definitivt besked i morgon. Så nu har jag fått planera en mässa i all hast med predikan och böner och texter och...puh. Och sedan dop på det där jag inte vet något. Men jag får leva i tillit till Gud och försöka härbärgera min socialpsykologiska ångest (fint ord, lärde mig på kursen)

    Vinkar till BS och fortsätter för att hitta något om kollekter på söndag.

  • Soldemor

    Alltså, du är för rolig, Ingis!

    Nu skall jag hem och andas en liten stund, seda kommer Amarettos uppfödare och skall klippa klor samt försöka hjälpa oss att minska ett tusslandskap han har lyckats få mellan bakbenen (Amaretto alltså!).

    Ha en skön helg, alla!

    *vinkar*

  • MSW

    Pb: en 2åring och en 5.5 åring är också lite..... Utmanande ibland! Pust! Gissar att det inte är enklare när de är typ 12 resp 15... Hur många gånger har du haft matte nu? Hur känns det? Spännande fågelprojekt!!

    September: Hur går det? Hur mår du? Inte länge kvar nu väl? Lycka till iaf!!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård