• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

    Daa, mycket intressant reflexion. Ganska intressant också att man kan reagera så olika på en bild. jag älskar den där bilden och blir glad av den-fast jag myckeet väl fattar din poäng och kan se den när du säger det. Men det var inte det som slog mig när Blompojken visade mig den. Jag får energi att orka tänka att min dröm finns och kanske verkar som en saga för nån annan, men jag ska göra min egen saga. Typ.


    Hvidis, jo, man kan addera på svenska. Precis som dividera, multiplicera eller subtrahera-det betyder ju det som det betyder och vårt språk är ju fullt av inplockade ord som vi använder hela tiden. Men, ord som för tillfället är populära har ju en tendens att överanvändas däremot-synonymer berikar!

    Titta vad lite klockan är!-och redan har jag tänt i pannan, röjt undan i köket, fixat kaffe, släppt ut hönsen (som inte vll gå ut för det regnar), skjutsat sonen till skolan (för att det ju regnar-ymnigt!), bäddat och plockat undan en massa saker från fel plats. Och både rörmokaren och snickaren är i full gång här. Jättekonstig och udda dag i min värld. 


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Soldemor

    Oh Hvidis, så du har alltså en liten ny på gång i magen! Har dåligt hunnit att läsa ifatt, så spännande!

    Jag har stora planer för den där noshörningen, tänkte rama in den i två exemplar. Ett på jobbet (där behövs den verkligen!) och hemma (för det kan behövas också ibland).
    Men visst kan jag se vad du ser också, Daa. Men han är ändå min lilla tröst och sporre jag behöver ibland.

    Maken stoppade ner lite tuggbar pepp i minn matkasse idag också. två gula, snurriga bullar med russin och MASSOR av faffran!

    "Gula bullar, gula bullar, gula bullar vill jag ha  varje dag,
    gula bullar, gula bullar, gula bullar, det är bra tycker jag!*

    En liten enkel sång så här i lussebullstider (som jag inte kan förstå varar hela året,när man kan häda och fördärva goda släta bullar med grädde och mandelmassa - urk!)

  • Norrskensflamman

    Filuren på löpbandet ser så himla plågad ut... Vägen till målet och drömmarna borde inte behöva vara så ångestfyllda... Men å andra sidan så förstår jag också ditt tänk Blomman.
    Men min spontana reaktion är som Daa:s. 

  • Norrskensflamman

    Ang föräldramötet så var det ett bra möte, om än många inte kom. Ändå kom fler än jag väntat mig. Och upplägget blev lite som i Blompojkens klass: 
    En summa per barn/termin samlas in. Därför att det är ganska lättförtjänta pengar och ingen svindlande summa per barn. Lite egen försäljning där barnen själva är aktiva och kommer med idéer, kanske en försäljning per termin (eller två om det dyker upp något lämpligt tillfälle). Nu börjar vi med fikaförsäljning på julskyltningen. 
    Ju närmare sexan vi kommer får vi väl se hur mycket de fått ihop och om de vill lägga in en högre växel, t ex anordna disco osv.
    Den där avslutningsgrejen de gör i sexan behöver inte vara så stor, det behöver inte vara en resa till Stockholm (för DÅ får man ligga i ordentligt vill jag lova, vi gjorde det när vi gick ut sexan...)
    Det kan vara tälta i grannkommunen eller vad som helst, bara ungarna gör något tillsammans!
    Vet barn som inte fått ihop så mycket när de gått ut sexan, de har sovit över på skolan och haft filmkväll med lekar/aktiviteter och snacks och har tyckt det var jättekul!

     

  • Norrskensflamman

    Hårar Norksa skogskatter mycket?
    våra grannar har en sån, väldigt lik den som du har Solde, den strimmiga. Den brukar hålla till på vår gård ibland och den har en enorm päls.  

  • Norrskensflamman

    Nämen, vet ni nu är det kafferast redan! 
    Ikväll ska vi repa med kören inför konserten med Anders Ekborg.
    Wow, så kul det ska bli. Det blir bl a musik från Miss Saigon. 

  • Soldemor

    Tack! De är fina, mina älsklingar och visst är Siena en sötgröt utan dess like! Brukar f råga henne om hon har ansökt om söthetstillstånd! Hon har bara sex ceritifikat kvar till Supreme-titeln, men har liasom gått lite i utställningsstrejk. Hon gör just nu ingen direkt nytta alls, förutom att vara söt då.

    Man bör kamma dem i alla fall några gånger per vecka, och under fällningstid varje dag om man vill undvika tovor. Sådana kan komma på några timmar och är inte så roliga att reda ut.

    Maken ringde precis och berättade att Amaretto störtkräker, suck! Sjuka katter dagen innan man skall åka till Stockholm känns inte så där vältajmat. Det gör det förresten aldrig med sjuka katter. Och Amaretto är verkligen en man, ingen av de andra blir såå sjuk som han blir! Maken skulle försöka få i honom en losec. Bara man börjar i tid med dem så brukar det vända fort. Det är ev vätskebrist som skrämmer. Men tydligen hade han gått och druckit efteråt. Men attans vad skärrad jag blir när jag sitter fem mil hemifrån. Vill egentligen bara åka hem nu och helst åka till sjukhuset med honom också. Jag är hönsmamma! För katter då alltså...

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård