• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Fru Bygg

    Hvidis, jag hänger gärna med på träning sen inför vintern 2012, eller 2011 menar du väl? Fast man kanske ska satsa på sommaren 2012.

  • ingenjörsbruden

    Rusar in....
    *Kramar alla*

    Kyckling(200-300g stekt i småbitar), bladspenat (150g färsk eller fryst, grovhackad), vitlök (2 st hackade) o soltorkade tomater (6-8 st grovstrimlade) i matlagningsgrädde (2,5-5 dl) serveras på färsk pasta.
    Stek kyckling först o ta åt sidan...

    fräs vitlök, soltorkade tomater o spenat i ca 1 min, tillsätt kycklingen och matlag.grädde o låt koka ihop ca 5 min.

    Mumsfiliiibabba tyckte Busan!

    *Rusar vidare*

  • Fru Bygg

    Ingis, låter mums! Får se till att tina lite kyckling till en dag senare i veckan!
    Hoppas allt är bra med dig!

  • Hvidbrud

    Spaghetti och köttfärsås är gott...
    ska göra en snabbfuskis här hemma idag:
    köp ravioli eller annan fyld färsk pasta, en burk god tomassås, färsk mozzarella och koka ihop en god ostsås (bottenredning, mjölk, riven ost och lite muskatnöt)
    lägg lite sås i botten av en ungasäker form. Fördela raviolin jämnt.
    skär osten i skivor och lägg över pastan.
    häll över resten av såsen (gärna med lite vatten i, så blir det inte torrt) och ostsåsen överst.
    in i ugnen på ca 200g till det bubblar fint . Ca 20min.

    man kan ju göra såsen själv men då går det inte lika snabbt!

  • Fru Bygg

    Det låter lätt och smidigt, Hvidis. Tror att det blir en repris på den hemma hos oss också!

  • Fru Bygg

    Nej, nu får man väl jobba lite till. Är så trött på jobbet just nu och denna veckan jobbar jag sent eftersom jag lämnar E på dagis på morgonen. Bara 2½ timme kvar.... Puh...

  • Hvidbrud

    Fru bygg: nä, vintern 2012. Föder i maj, ammar ett år och sen jäklar blir det detox så det smäller! Träningen går jag såklart igång med innan, men min kropp håller på hullet så länge jag ammar, så för att inte bli besviken eller sätta för höga krav.
    Men barnvagnspromenader och pilates ska jag igång med så fort som möjligt efter födseln.

  • Hvidbrud

    Heeeeeeej Ingis!!! Lät gott! Allt väl i stugan? Hur går det med dagis? Jag stålsatte mig vid lämning och var jätte glad och entusiastisk när jag lämnade e i början och gick fort. Som att dra bort ett plåster typ....

  • Norrskensflamman

    Mmmmm,  nu blev jag hungrig.  Den där kycklingen måste jag prova.


    Hvidbrud skrev 2011-02-07 14:10:56 följande:
    Flamman: vad bra att det gick ok i helgen. Hoppas hostan har blivit bättre! Tycker gott att han kan flytta in i en liten etta med kokvrå i utkanten av ingenstans, där han kan sitta och skämmas! Tycker jag.
      Det tycker egentligen jag med... Men jag orkar inte köra ut honom just nu. Få se hur han sköter sig. Jag har sagt att han får fan bete sig som folk om han ska bo med mig och flickorna. Inga tokerier mer. Då åker han  ut. Han ska t o m gå till läkaren på onsdag! Men utan mig, jag får inte följa med... Äh, jag skiter i vilket.
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård