• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

    Jag hade tänkt ta en magbild igår kväll men vi tittade på Sherlock och sedan var klockan plötsligt för mkt. Nytt försök i kväll, så får ni se sedan!

  • Hvidbrud

    Jippi!!!
    tack koko!
    avsaknaden av radbrytningar har precis stoppat mig i att skriva ett gott pasta recept här. Men sen kom jag på att det var med kallrökt lax och det är ju inte alla gravisar som vill äta det.
    fru Bygg: hur har du det med rökt lax?

  • muggles

    Kollade in SF-kurvan för gravida (jag låg klockrent på den för 2v sedan så det är förmodligen så nu med) och då motsvarar min mage nu i v24 en enlingsmage i v28.

    PB: har tänkt fråga ett tag. Nu verkar det ju gå framåt med stormsteg med vikt och mat och ditt team, men hur känns det med "barntankarna" - fortfarande lika tungt? El är det ngt du helst inte vill "röra" i just nu?

  • Villemoa

    lanovia: HOPPAS verkligen att Kap Verde blir av för det är ni värda!!

    muggles: tack för tipset, ska jag prova sen

    Fru sy: konstigt vad människor kan kläcka ur sig! Det är ju inte alls säkert att du kommer må lika dåligt vid nästa graviditet, ingen grav är ju den andra lik. Med Moa mådde jag knappt illa men hade grym foglossning och med Ellie var det tvärtom.

    Ankan: spännande med flytt och bygge av hus, om det nu blir det ni bestämmer er för!

  • Villemoa

    Vi har en lugn och mysig eftermiddag. Ellie sover och Moa ser på Fem myror...själv har jag precis beställt nya gardiner till några rum

  • Hvidbrud

    Muggles: ja! Vill se! Vill se!

    Lanovia: Cap verde låter ju helt underbart! Lungt och skönt och varmt och gott! Håller tummarna!

    Flamman: vad bra att det gick ok i helgen. Hoppas hostan har blivit bättre! Tycker gott att han kan flytta in i en liten etta med kokvrå i utkanten av ingenstans, där han kan sitta och skämmas! Tycker jag.

    ankan: vad roligt med flytt! Är det samma område som ni tittade på hus i förra ggn? Hur mår lille B? Kul med bebisverkstad igen! Vi är ju en del som får tätt nu!

    Ninnis: nä, inte går du upp 30kg, fast man vet ju aldrig. Hälften av mitt var ju vätska som kroppen band, en tredjedel bebis, moderkaka, blodmängd ect och resten var lite extra på höften.... (som inte riktigt försvann, tyvärr, men vintern 2012 ska jag vara i form igen! (amningen tar ju sin tid...))

  • Fru Bygg

    Hvidis, jag är inte så glad för kallrökt lax i vanliga fall, så jag skippar det nu även under graviditeten.
    Men inget annat tips på god pastarätt?

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård