• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

    Hemma efter KUB och vet inte riktigt vad jag ska skriva.


    Under ultraljudet visade BM nackspalten, näsbenet, urinblåsan, hjärnhalvorna, fingrarna, fötterna, navelsträngen, ryggraden etc. Hon sa gång på gång att det såg jättefint ut. Krabaten sprattlade, vände sig och stod på huvudet och vi fick lyssna på hjärtljuden och blev alldeles tårögda av lycka.

    Sedan skulle hon lägga in allt i datorn som med hjälp av nackspalten, min ålder och blodprovet räknar ut en sannolikhetssiffra för Downs syndrom. "Tyvärr var det inte så bra siffror som jag hoppats på" sa hon förvånat.
    Min ålder skulle normalt visa risken 1:377, men mina siffror var 1:35. Trisomi 13 och 18 (som är betydligt värre än DS) hade dock bra siffror.

    Har man under 1:300 blir man erbjuden fostervattensprov. Till saken hör att jag har hört att IFV (framför allt ICSI) kan ge missvisande blodprov. Jag har hittat flera vetenskapliga artiklar som styrker det, många menar att man vid IFV helt borde skippa blodprovet och bara göra NUPP (ultraljudet) eftersom det så ofta blir missvisande. Nackspalten var jättefin och hade perfekta mått. Hade vi endast gjort NUPP hade det alltså sett jättebra ut.

    BM skickar remiss till FVP, och vi ska nu ta ställning till om vi vill göra det eller inte. Risken för MF ökar från 0,7 % till 1,7 % (har jag för mig att hon sa) vid FVP efter vecka 15.

    Det värsta är att vi inte är överens om hur vi ska göra. Så nu sitter jag i sängen med ultraljudsbilderna på världens finaste lilla foster i handen och kan inte förstå hur det skulle kunna vara något fel på det...

  • passionsblomman


    Ninnis!

    Jag vet inte vad jag ska säga. Herregud vilken dubbel information! Kan du inte få kontalt med din ivf-klinik för mer besked om det där med blodprovet? De måste väl veta sådant? Och vad vill du respektive maken göra? Åh fyyyy vad vidrigt skitjobbigt gumman!
    *kramar en miljon och åter en miljon kramar*
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Ninnnis

    Jag tror inte att jag klarar att ta bort fostret "enbart" pga DS (och var därför inne på att skippa hela KUB-testet från början). Därför vet jag inte om jag vill göra FVP utan kan tänka mig att lita på det BM faktiskt såg och hoppas att allt är bra. Maken varken kan eller vill ta ställning till det innan han har fakta och vill därför göra FVP för att veta säkert.

    Tänk om vi gör FVP och allt visar sig vara bra, men att det sedan blir MF pga FVP... *mår illa av blotta tanken*

  • passionsblomman

    Åh vad gräsligt och vilket dilemma Ninnis.
    Jag förstår er båda. Verkligen.
    Jag skulle nog jaga rätt på ivf-folket först och främst och sedan ta ställning till fvp, efter att ha hört vad de har att säga om blodprovet. Jag tycker mig också ha hört ngt om det där med blodproverna och ivf...


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru E

    Ninnis-först Snaily i andra tråden som med gjort ICSI fick med skumma siffror på KUB har jag för mig och de fick för några dagar sedan en fin liten flicka
    Kommer inte riktigt ihåg vilka värden de fick dåligt på MEN lilla tjejen motbevisade alla och föddes helt frisk!
    Inboxa Snaily så tror jag att du kan få veta lite mer om vad de fick reda på vid KUB med ICSI

  • MSW

    *smyger in från andra tråden*ninnis: jag har för mig att Snaily i vår tråd fick dåliga värden efter kub, någt pap-A värde eller något..? Hon fick juh iaf en fin frisk dotter nu för en dryg vecka sedan.. Men var jätteoroad om jag minns rätt.. Tror de ändå bestämde sig för att inte göra fvp.. Pb/blomman minns du mer? Jag hoppas iaf att det löser sig på bästa vis!

  • Heloise

    Ninnis, usch vad jobbigt med dubbla budskap, men jag hängde i en dec-bebistråd på familjeliv och det var en tjej där som var lika gammal som mig som med  sitt förra barn fått väldigt dåliga siffror och sedan gått vidare och gjort fvp och som visade att deras lila son var helt frisk.

    Jag förstår att det måste vara väldigt svårt,  usch jag kan inte råda dig till vare sig det ena eller det andra. Det enda jag kan säga är att jag nog skulle ha gjort fvp om det var jag, inte för att jag skulle abortera ett foster som hade DS men av 2 anledningar, a: oron av att  inte veta under hela graviditeten skulle vara värre än att veta.
     B: Vet man så kan man, om det är så att det mot förmodan är något,  läsa på, ställa in sig och sörja under graviditeten och sedan kunna njuta av och vara lycklig över sitt barn. Är det inget så kan man slappna av just den delen och oroa sig över andra saker. Jag vet inte om du förstår riktigt hur jag tänker, för jag måste erkänna att jag är rätt puckad nuförtiden

    Varma stora kramar skickar jag till er, och du ninnis, det är klart att det inte är nått fel på ert fina underbara foster!!!!

  • Fru E

    AM även hon i andra tråden gjorde FVP med sista sonen har jag för mig och allt gick bra även om hon är några år äldre än dig.
    Det känns som om att chansen för missfall vid FVP är väldigt liten men först måste ni nog komma överens om ni vill veta mer eller vill ha den lilla krabaten oavsett, lätt att säga jag vet

    Om krabaten hade haft DS borde det väl ha synts på ultraljudet när BM kollade nackspalten?

  • Oupsie

    Hej smygläste sista sidan här och såg Ninnis inlägg. Och uppdaterade innan jag postade så jag ser att fler har varit inne här och skrivit om samma sak.

    Som sagt Snaily i granntråden var med om samma sak. Kommer inte ihåg exakt vilka siffror som hon fick men jag har för mig att det var i närheten av dina siffror. Hon läste allt som hon kom över på nätet och precis som du säger så kan det ge missvisande siffror vid ivf. Förstår att det känns jättejobbigt att få de siffrorna, särskilt när ni inte riktiigt är överens om hur ni ska gå vidare. Snaily och hennes make valde att inte gå vidare med FVP. Hoppas att ni kommer fram till något som känns ok för er båda!

  • Daa

    Ninnis: åh, vilken skitjobbig sits!
    Och ännu jobbigare att ni inte är ense om hur ni ska göra. Jag tycker som Blommis: prata med ivf-folket först.

    *en hel säck med kramar*

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård