• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Daa

    Är det så? Det måste jag berätta för maken. Såhär års brukar han vara lite väl angelägen om att truga i mig pepparkakor. Själv behöver han inga, tycker han.


    Soldemor skrev 2010-12-09 14:41:51 följande:
      Äter du för många blir du envis istället!

     

  • passionsblomman

    Oj, ha det så jättekul Ninnis!

    Ingis, jag vill också se bilder, vart ser man dem?

    Mugglan, jag har inte upplevt dig som tjockhudad, och i varje fall verkligen inte som någon bulldozer, Tvärtom reflekterar du (till skillnad från bulldozers) i högsta grad över vad både du och andra säger, upplever jag. och analysera kan man ju göra i olika grad alldeles oavsett uudtjocklek. Det sitter mer i tankebanorna tror jag. Och vilket självförtroende och självkänsla man har på olika områden.

    Jag menar, man kan säkert vara tunnhudad och sårbar utan att ha någon vare sig vidare intelligens eller analytisk förmåga öht, liksom man kan vara okänslig men kunna dra slutsatser. En psykopat kan säkert med beräkning räkna ut exakta sätt att få folk dit han vill, men har total avsaknad av empati-och därmed heller inget samvete.
    Det är-som en klok person skrev i  min inbox igår-ofta det där med empatisk förmåga och samvete som trasslar till det om man BÅDE är tunnhudad och analyserande till sin natur.
    Vad intelligens är kan man ju sedan dessutom diskutera i många led. Men jag tror att vi alla just på den punkten kan känna oss trygga för att vi inte hamnar alltför långt ner på skalorna där. Oavsett allt annat.

    Men ibland tänker jag faktiskt : "fan vad skönt det vore att vara sådär insnöat korkad och helt utan några som helst reflektioner över något alls i livet som det där puckot, och dessutom så HELT och totalt ego att ingenting annat i livet berör utom ifall man själv är kåt, hungrig eller skitnödig" Jag kan räkna upp alldeles för många sådana, både snubbar och bimbos. Bedrövligt nog så verkar just den kategorin individer vara fertlia så det räcker för att befolka jorden med ytterligare amöbor till människor.

    Vaddå? Sitter jag på höga hästar tycker ni? *gallop lilla pållen, galopp! Skänklar järnet*

  • lanovia 08

    Fina bilder på Ingis med familj.. hur skall man göra för att få se dem?? *tittar mig runt och känner mig bortglömd*

  • lanovia 08

    Ninnis ha så mysigt i London. Och vad roligt med bästisen som också är gravid.

  • lanovia 08

    Detta var tyvärr allt jag hinner med för nu. Har varit på långpromenad med hunden idag och E har lekt med sin exakt lika gamla kompis. Nu kommer snart maken och vi skall åka in till Liseberg och gå och titta på alla ljus och marknadsstånd.

    Jag hatar att jag inte hinner vara mer med er här inne. Tänker på er massor, skummar igenom för att ha lite koll på vad som händer, men ni som mår dåligt ni får inte mycket stöd av mig just nu.

  • Villemoa

    Jättefina bilder Ingis!! Busan är sååå söt och ni är en jättefin familj!


    Ninnis: ha det så jättekul i London!


     


    Men vad är det med detta nya BT, kan inte se vem som gjort vilket inlägg. Kan ni?

  • ingenjörsbruden
    Villemoa skrev 2010-12-09 15:53:47 följande:

    Jättefina bilder Ingis!! Busan är sååå söt och ni är en jättefin familj!


    Ninnis: ha det så jättekul i London!


     


    Men vad är det med detta nya BT, kan inte se vem som gjort vilket inlägg. Kan ni?


    Knöligt känns det som....men nu ser jag allas foton!

    Blommis o Lanovia, snart dimper det in en inbjudan i er mail!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård