• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • muggles

    Flamman: det där med kultur och uppväxt är jättesvårt. För lika svårt som du skulle ha att anpassa dig till hans kultur helt och hållet (börja serva honom som hans kompisars fruar gör, låta honom göra vad han vill utanför hemmet osv), lika svårt måste det vara för honom att anpassa sig till livet i Sverige. Men han verkar ändå ha lyckats hyfsat sedan innan om han tom varit f-ledig i 5 mån (inte alla svenskfödda pappor som är det!). Jag vågar inte skriva så mkt mer, för jag är en äkta rödstrumpa


    Ang tunn hud: jag har ganska tjock hud och har skaffat mig det genom livet. Men jag hoppas och tror att jag ändå har lyhördhet för andras känslor och inte klampar fram som en bulldozer.


    En nackdel jag har som jag är medveten om är att jag både IRL och här på BT kan uttrycka mig spontant och ogenomtänkt vilket kan bli fel många gånger. Ibland tror jag att jag tyvärr är lite klantig utan att mena ngt illa. Men ofta upptäcker jag det i efterhand och ber om ursäkt.


    Däremot blir jag ändå - även om jag har tjock hud - sårad när folk är oempatiska och trampar på mig, vilket hände nyligen. Och jag har kommit fram till att om man känner sig sårad och övertrampad så är man det. Det kan hända att personen inte gjorde det med mening men känslan hos en själv är korrekt och inte inbillad. 

  • ingenjörsbruden

     


    muggles skrev 2010-12-09 10:57:23 följande:
    Flamman: det där med kultur och uppväxt är jättesvårt. För lika svårt som du skulle ha att anpassa dig till hans kultur helt och hållet (börja serva honom som hans kompisars fruar gör, låta honom göra vad han vill utanför hemmet osv), lika svårt måste det vara för honom att anpassa sig till livet i Sverige. Men han verkar ändå ha lyckats hyfsat sedan innan om han tom varit f-ledig i 5 mån (inte alla svenskfödda pappor som är det!). Jag vågar inte skriva så mkt mer, för jag är en äkta rödstrumpa Ang tunn hud: jag har ganska tjock hud och har skaffat mig det genom livet. Men jag hoppas och tror att jag ändå har lyhördhet för andras känslor och inte klampar fram som en bulldozer. En nackdel jag har som jag är medveten om är att jag både IRL och här på BT kan uttrycka mig spontant och ogenomtänkt vilket kan bli fel många gånger. Ibland tror jag att jag tyvärr är lite klantig utan att mena ngt illa. Men ofta upptäcker jag det i efterhand och ber om ursäkt. Däremot blir jag ändå - även om jag har tjock hud - sårad när folk är oempatiska och trampar på mig, vilket hände nyligen. Och jag har kommit fram till att om man känner sig sårad och övertrampad så är man det. Det kan hända att personen inte gjorde det med mening men känslan hos en själv är korrekt och inte inbillad. 

    Håller med dig!
    En känsla är inte inbillad....men man KAN ha uppfattat något på ett vis som det inte var meningen.

    Hur mår busarna i magen?

  • ingenjörsbruden

     


    Ninnnis skrev 2010-12-09 07:47:23 följande:
    Ingis, vad härligt att höra att det är toppen hemma! *glad*Jag vill såklart se fotona!

    Inbjudan är på väg t din mail.

    Jag tänkte att de som är intresserade får en inbjudan....därav inboxandet....

  • ingenjörsbruden

    Hoppas att Hvidis o stora E har tid o möjlighet för BT-fika den 27e.

    O GÖTT att dagisfröken från hell ska vara ledig i ett år....inte så ofta de kommer tillbaka....hoppas hoppas!

  • ingenjörsbruden

     


    Fru sy skrev 2010-12-09 09:25:27 följande:
      Jag är ju hemma nu men som jag mår vågar jag inte ge mig ut på äventyr själv. kanske kan göra så nästa höst att jag kommer ner med Orvar?!? När han blivit lite större och jag vant mig... är ju faktiskt inte så långt ner till er härifrån..

    Nä det är inte långt....komsi komsi!

    Men vi har ju pratat lite löst om en träff hos Blomman till våren! O det är väl nära t dig?

  • Fru sy

    Ingis: Blir så glad ovan när jag läser ditt inlägg om att det lugnat sig både på jobbet och hemma. Härligt vännen!!

  • Fru sy

     


    ingenjörsbruden skrev 2010-12-09 11:20:57 följande:
      Nä det är inte långt....komsi komsi! Men vi har ju pratat lite löst om en träff hos Blomman till våren! O det är väl nära t dig?

    Jag tänker absolut försöka få ihop en träff nere hos er till hösten. Om det är några som vill och kan såklart Har inte så långt till Blomman, tar kanske 1,5 timme med bil men vet inte riktigt hur våren kommer se ut... tror inte jag vill ge mig iväg med en liten nyfödd plutt men vi får se helt enkelt...

  • Fru sy

    Själv har jag precis testat (idag igen) att det inte är smart att gå ut och elda och promenera vovven innan andra frukosten... trodde inte jag skulle klara att ta mig in. Men nu har jag fått i mig lite gröt igen så nu är det bättre.

  • Villemoa

     


    Fru sy skrev 2010-12-09 11:29:57 följande:
    Ingis: Blir så glad ovan när jag läser ditt inlägg om att det lugnat sig både på jobbet och hemma. Härligt vännen!!

    Håller med!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård