• passionsblomman

    I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

    Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

    Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

    Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

    "Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

    Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

  • Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • Ninnnis

     


    Fru sy skrev 2010-12-08 20:45:59 följande:
    Fick dadlar med stekt bacon runt när vi var hos några kompisarn i helgen och nu kan jag inte sluta tänka på dem... vi har ätit sådana och druckit glögg nu men blir inte "mätt" på dem så gott med det salta och lite söta ihop...mmmm

    Låter lite udda, men det är kanske gott?

  • passionsblomman

    Men Hvidis, vad har hänt med Batman? Har han överväldigats av vuxenallvaret och helt gått in i "jag jobbar och jobbar och allt är slit och släp" eller vad vad vad?

    Min sambo har en jäkla förmåga att slita så "för vår skull" men samtidigt vara helt väck i fråga om att vara kontaktbar när han väl är här. Inte någon konkret närvaro alltså. Så att han tänker på saker som ögonkontakt, personliga tilltal och att medvetet frigöra lite tid som är för oss. Han fattar att ens brödföda och trygghet kräver arbetsinsatser, men inte att ens förhållande behöver samma slags input och bränsle, tid och prioritet för att kunna förväntas leva och växa. "men herregud, ALLT jag gör är ju för oss, det fattar du väl" säger han lika förnärmat chockad varje gång jag tar upp hur distanserad han ofta är. Men sist verkade han faktiskt fatta vad jag menar. *ritar i taket*

  • Fru sy

     


    Ninnnis skrev 2010-12-08 21:24:59 följande:
      Låter lite udda, men det är kanske gott?

    Jättegott!! Testa det du kanske fastnar du oxå

  • Fru sy

     


    Ninnnis skrev 2010-12-08 21:26:32 följande:
    Fru E, vid närmare titt i kalendern är det måndag 27/12 som passar mig bäst. Kan du då? Ni andra?

    Jag vill oxå träffa er irl...

  • ingenjörsbruden

    Blommis: Allra vänaste Blommis! Tycker du är en helt underbar person! Önskar att jag kunde göra något för dig men kan inte komma på vad.....så jag sätter mig här brevid dig o strör vitsippor över dig....för snart kommer ljusare tider o de möter vi tillsammans.

    Flamman: Din make....ärligt...hade jag varit i närheten när han uttalade sig om att familjen skulle passa upp honom o respektera honom......så hade jag nog blivit lite våldsam *morrar o biter mig fast i hans ben så han inte får för sig att det han sa är ok* Samtidigt förstår jag att kulturbiten....han är uppvuxen så osv....o visst...men som du eller Blommis så klokt skrev för ett tag sen..... VI måste skapa VÅRA traditioner o inte anpassa oss efter gamla o jobbiga traditioner......o vi måste tillåta oss själva att SÄTTA VÅRT o VÅRAS mående i första hand....mår vi bra så är det ok annars inte.
    Jag anamar det hemma nu inför julen.....nya familjekonstellationer=nya traditioner...o det är segt/tråkigt o lite ledsamt....men någon gång så måste vi börja!

    Fru Sy: Härligt att äntligen den egna kollektionen påbörjats! Hur gick det med knapparna....sånt kan göra en helt vansinnig! Tur du upptäckte det tidigt!
    *klappar försiktigt på lille Orvar*

    Ninnis: Klart det är en stor grej att du nu bär ett foster i magen! O superfin mage....o fnissade lite över siffrorna o spegelvändning...hade osså haft problem med det!

    Hvidis: Allra underbaraste Hvidis! Du ser inte ut som en flodhäst det är jag helt säker på även om jag inte träffat dig på länge! Du är ett heligt kärl...kommer du ihåg!
    O de där massproducerade kläderna....passformen finns det mer att önska av ganska ofta! Du är fantastiskt snygg, gravid eller inte! Så våga dig inte tro ngt annat!
    *puss på lilla magen*

    Söder-fika: Jag kan den 27e när som helst!

  • ingenjörsbruden

    Tempot på jobbet är mkt bättre....inte så mkt att göra längre så jag hjälper o stöttar kollegorna så att de hinner sina deadlines i tid. Känns skönt att kunna hjälpa till!

    Hemma är det toppen osså.....ska blir skönt med lite julledighet....speciellt när man inte fick någon semester i somras direkt.

    Busan går/springer runt i hela huset....igår tyckte hon att hon var superrolig....kutade rundor med ett fast bett om nappkanten så att själva nappen tryckte upp näsan till en söt liten grisnäsa...... gissa hur vi garvade....o ju mer vi skrattade desto mer showade hon! Lilla grynet!

    Hon har blivit lite extra mammig....så nu måste hon ligga hos mig när hon ska somna....helst ska jag ha handen mot hennes kind....flyttar jag handen så drar hon i den med båda händerna så hon får den där hon vill.
    När hon väl somnat så sover hon hela natten o det är skönt.

    Var förresten hos fotograf i början på november o tog en massa foton....bla annat några på oss alla tre....för hur ofta får vi foton med båda föräldrarna på o där man ser vettig ut?

    Om ni vill se så inboxa mig mailadressen.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård