• Lapinette

    Tur & retur

    Vilken gång i ordningen öppnar jag en restråd??!! Här fortsätter vi komma med restips, mattips och allt annat som förgyller tillvaron.

    Kläder safari:
    All around the world:

    Been there, done that:

    En värld full av möjligheter:

    Upp och ned, hit och dit:
    ...
    Restråden som aldrig tar slut:

    Nästa anhalt:

    Go to gate

    Resa mera
    Omwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3727430.html
    Så långt borta men ändå så nära www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

  • Svar på tråden Tur & retur
  • Lapinette

    Som det ser ut nu så blir resekalendern för 2012 så här:


    Januari - skidåkning i Frankrike eller Italien


    April - Japan


    Maj - Edinburgh


    Juli - Korsika


    Aug - Åland


    Okt - Istanbul


     


    Sen blir det att klämma in åtminstone två turer ned till släkten i Frankrike.

  • Tinga

    Vi har också funderingar på en weekend i Istanbul. Hade först tänkt försöka få till det under hösten, men inser att med alla jobbresor, och diverese andra grejer, blir det svårt att få ihop. Kanske att vi lyckas under våren.

    Den enda resa vi för tillfället har inbokad är till Dubai i december, då svärmors födelsedag ska firas. Skönt med en veckas sol och bad i december, men jag tror att vi får försöka klämma in något i februari-mars också, annars tror jag att abstinensen blir för svår innan nästa sommar är här.

  • anne på grönkulla

    Både Dubai och Istanbul kan jag gå loss på. Vid behov. Istanbul är nog perfekt höst eller vår, på sommaren är det varmt o vintern kan vara svinkall.

  • Lapinette

    Dubai är nog det enda stället min make totalvägrar att åka till. Han vill inte åka till ett ställe där de förstör miljön som de gör. Jag har ingen större längtan dit men skulle kunna tänka mig att åka någon gång för att se och uppleva stället men som sagt vi har haft våra diskussioner och han är orubblig.

  • Tinga

    Dubai är inte något drömresmål direkt, men jag kan ju erkänna att det ska bli lite spännande att se spektaklet. Den huvudsakliga anledningen till att vi åker just dit är att vi vill vara säkra på att det är varmt och skönt, vilket Kanarieöarna inte garanterar i december, men eftersom vi bara ska vara borta en vecka känns resan för lång till Asien eller Karibien. Vi ska bo på en resort 45 minuter utanför Dubai, så jag gissar att vi gör ett besök i stan en dag och använder resten av tiden till sol & bad.

    Anne - om du har någon shortlist på vad man absolut måste se på en dag i Dubai får du gärna dela med dig.

  • anne på grönkulla

    Var ska ni bo och vad gillar ni att göra? Inboxa om du vill!

    Intressant med folk som bestämmer sig för vad de tycker om platser innan de varit där. Jag är såklart inte bättre själv, är ju rätt ointresserad av ganska många resmål jag inte varit på. Men vilka bevekelsegrunder man har för det är ju värt att fundera över. 

  • anne på grönkulla

    Spånar lite: shopping är ju Dubai. Plain and simple. Välj en mall, gå loss. Dubai Mall gillar jag skarpt, ligger intill världens högsta hus dessutom, med utsiktsplattform (men googla lite o kolla om man måste boka biljetter i förväg fortfarande). Men sen finns ju ett gäng till, så beroende av var ni är kan olika vara mest nära till hands. De flesta har lekland och upplevelsegrejer o restauranger också, så en heldag funkar sålänge alla orkar.

    Är ni det minsta intresserade av historia så vill jag ändå slå ett slag för Dubai Museum, om ni vill få nåt sammanhang för var ni är. Ligger vid Dubai creek dessutom, nära mer autentiska shopping på marknader med pryttlar o souvenirer (makkerna är mycket kläder, skor, leksaker o inredaning, typ). Bor ni norr om stan och vill göra nåt lite kulturellt kan museerna i Sharjah vara ett alternativ också. 

    Sen brukar det finnas ökenutflykter och grejer också, köra i sanddyner, rida kamel o sånt. Rätt turistigt, men kul. På vintern är nog Global Village med utställningspaviljonger med mat och souvenirer från hela världen öppet (kvällsnöje för arabiska familjer, superkul att bara titta på folk!).

    Sen finns ju massor med restauranger, nattklubbar, mm, fråga runt vad som är bra och nytt och häftigt just nu. Det där ändrar sig ju hela tiden.

  • Lapinette

    Anne - instämmer till fullo - intressant med folk som bestämmer sig för vad de tycker om platser innan de varit där. Maken är annars väldigt öppen och gillar inte alls när folk ratar ställen eller jämför dem .. för det går ju oftast inte att jämföra ... t ex Skåne mot Provence. Skåne har väl sina fina sidor och Provence sina men varför måste man jämföra? Han har inga problem att resa varken hit eller dit och får många gånger t ex "försvara" Israel när det landet kommer upp i diskussion MEN just när det gäller Dubai är han helt obeveklig. Han tycker deras mijötänk är hemskt och därav anledningen till att inte åka dit.


    http://www.svd.se/kultur/understrecket/dubais-byggen-tar-musten-ur-staden_905971.svd


     

  • Lapinette

    Jag kan varmt rekommendera hotellet vi bodde senast på. Det låg centralt,
    Placa Catalunya och var modernt, snyggt och fräscht. www.hotelpulitzer.es/ Bodde även i fjol vid Placa
    Catalunya men då på hotell Husa Barcelona www.hotelhusabarcelona.com/es/index.php. Inte i
    samma klass som Pulitzer men helt ok då vi fick ett stort rum med balkong och
    utsikt över hela stan.

    Här blandas en del tips som jag skrev i fjol med lite uppdateringar för det vi
    sett i år.

    Shopping – vårt favoritstråk blev
    Passeig de Gracia som går från Placa Catalunya och ”uppåt”. Där fanns alla de
    affärer från Zara till Gucci.

    Tapas – massor med tapasbarer nere i
    Bornkvarteren men den godaste vi åt var en lunch uppe vid Diagonal. Det vart
    inte billigt men åhhh så gott! Här var tapasrätterna något större och matigare
    än på andra ställen och så fräscha och goda. Åt bla en sallad med manchego och
    nötter med balsmvinäger som var så fräsch och sen blev en rätt med något slags
    gris med en sås gjord på skinka vår andra favorit. Stället heter Bar Mut och
    ligger på C/Paus Claris 192. Detta lilla ställe fanns med i min guidebok ”Time
    Out Barcelona 2008”,
    en bok fylld med restaurangtips.

    Gaudi – om man promenerar på Passeig
    de Gracia så går det inte att missa ett par av Gaudis hus. Vi hamnade där redan
    första kvällen och det var magnifikt att se dem i kvällsljus. Hans hus är
    verkligen udda och ger definitivt Barcelona en speciell karaktär som inte går
    att finna någon annanstans. På Passeig du Gracia finner man Casa Battlò och
    Casa Milà. Vi var i år inne i Casa Milà. Läckraste tyckte jag var att promenera
    på taket med all dess vågmönster. Tog massor med kort.

    Sen promenerade vi hela vägen upp till Sagrada Familia, helt enormt och så
    udda. De säger att katedralen ska vara klar 2020 men vi får väl se. Var även
    nere och tittade i museet som ligger under katedralen.

    Denna dag med Gauditema tog inte slut där utan sen tog vi t-banan till Parc
    Güell. Väl i parken satte vi oss ned och vilade våra trötta fötter. Maken
    slumrade till medan jag tittade på allt folk som kom och gick. En musikant
    spelade trumpet och några gjorde jättelika såpbubblor. Gillade verkligen det
    stället! Kanske inte en vacker park i den bemärkelsen som vi tänker oss parker
    dvs med blommor och grönt men jag gillade atmosfären som var där.

    Söndagstips – att promenera utmed
    havet och bara sitta med ansiktet mot solen på en parkbänk eller ligga på
    bryggorna nere i hamnen är underbart. Shoppingcentret nere i marinan har öppet
    på söndagar så där kan man fördriva lite tid eller sätta sig på en restaurang.

    I år besökte vi Montjuïc (berget som ligger i Barcelona). Tyvärr funkade i
    kabinen som man annars kan ta från bla Torre Sebastian upp till Montjuïc så vi
    promenerade istället från Placa Espana upp. Såg bl a OS-stadion samt besökte
    ett utemuseum som visar byggnader från hela Spanien, Poble Espanyol www.poble-espanyol.com/pemsa/en.html. Det var lugnt
    och skönt på Monjuïc i förhållande till folkvimlet nere i Barcelona.

Svar på tråden Tur & retur