• Lapinette

    Tur & retur

    Vilken gång i ordningen öppnar jag en restråd??!! Här fortsätter vi komma med restips, mattips och allt annat som förgyller tillvaron.

    Kläder safari:
    All around the world:

    Been there, done that:

    En värld full av möjligheter:

    Upp och ned, hit och dit:
    ...
    Restråden som aldrig tar slut:

    Nästa anhalt:

    Go to gate

    Resa mera
    Omwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3727430.html
    Så långt borta men ändå så nära www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3484455.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.htmlwww.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html

  • Svar på tråden Tur & retur
  • Lapinette

    Tinga - ni verkar ha haft det skönt och avkopplande även om det inte är riktigt den typen av semestrar ni brukar åka på.

    Vad härligt att det blir Gdansk över Kristiflygare. Ska bli intressant och höra vad du tyckte när ni är tillbaka. Som sagt, jag har kikat lite på Polen men har ännu ej kommit till skott men någon vacker dag lär det bli av.

    Gällande norra Kroatien, Istrien, så tyckte jag att Pula var för mycket turister och krimskrams. Då tycker jag att Rovinj, som ligger något norröver , var mycket mysigare som stad. Vi stannade även lite kort vid Opatija (för en lunch) och det är i det området Cicci åker till under somrarna och är så nöjd.

    Vi bodde absolut längst ned i Istiren, Premantura. En liten by som har precis lagom utbud för en semester dvs några restauranger, bankomat, mataffär. Sen ligger den nära ett naturområde dit man kan ta bilen och bada. Lägenheten som vi bodde i - http://sunpalace.biz/. Vi fick en stor lägenhet med terrass, aircondition, enkelt kök, dusch och toalett.

    Inga sandstränder såg jag utan vi köpte badskor så vi smidigt kunde gå ned i vattnet men trots det så klev maken på en sjöborre och fick lite taggar i foten .. dock inte alls så skadad som han skulle ha blivit utan skor. Åker du över till Italien så får ni sandstränder men rent generellt så är jag inte så förtjust i den delen av Italien .. där solstolarna står tätt, tätt etc. men jag kan tänka mig att det är enklare för barnen med sandstrand. Maken tillbringade sina somrar som barn i den trakten (nära Venedig).  

    Annars rekommenderar jag ett stopp i Slovenien. Jag vet att ni inte kan alpvandra men det finns grottor och slott att besöka (för barnen) och sjöarna i norr är också mysiga att bada i (om ni ändå har varit och badat i havet i Kroatien). Mysiga alpsjöar finner ni ju även i Österrike och Schweiz. Så vacker natur, robust mat och dunbolster i sängen.

  • Lapinette

    Anne - så St Petersburg är bestämt nu? Det var länge sen jag var där.

  • Lapinette

    Reseplanerandet här har legat på is ett tag. Vi bara MÅSTE ta tag i att boka hotell både i Hiroshima, Reykjavik och till vår 5-åriga bröllopsdag. Reykjavik började läsa på lite om för någon vecka sedan, Lonely Planet as usual. Tycker det är svårt att välja hotell där. Inget som känns klockrent. Antingen ligger de för långt utanför staden, är svindyra eller så är det något annat jag hakar upp mig på. I Hiroshima vet vi vilket hotell vi ska boka .. har bara inte fått tummen ur och till bröllopsdagen måste vi ta oss ett snack men det lutar åt det där Pica, pica ... eller vad det nu hette, i Halmstad.

    Sen har vi sommarsemestern att planera. Har lagt upp en hyfsad rutt ned till Schweiz och Alsace med flera stopp utmed vägen men vi ska väl disktuera igenom planen samt sedan bestämma oss för vilka veckor vi ska ta ledigt.
    On top of that så finns det dagar sparade till en weekendresa under hösten och sen några för att komma bort nästa vinter. Tänker inte genomlida en låååång, kall vinter till utan att få en liten gnutta värme och sol. Känner ett sånt stort behov.

  • Lapinette

    Tror jag har frågat förut om Arild Strand Hotel. Ingen som känner till det? Och sedan fick jag ett tips av min bror, Torekov SPA. Någon som varit där eller hört något om det?

  • Lapinette

    Härligt Anne! Det är något jag saknar under de inplanerade semestrarna i år - bad och slöa soldagar! Tror att weekendresan under hösten måste innehålla något sådant.

  • Lapinette

    Hittade ett annat trevligt hotell ute på Bjärehalvön - Hovs hallar. Någon som känner till? Annars känns SPA på Torekov väldigt lockande ... massage, varma bad och mysiga promenader utmed havet.

  • Tinga

    Lappis - tack för Kroatientipsen - ska kolla upp dem lite närmare. Kanske att det blir ett stopp någonstans i Slovenien också, på väg ner. Angående Italien så tänkte vi åka över till "den andra sidan", dvs Genuatrakten, just för att jag inte heller gillar konceptet vid Adriatiska havet, med knökfulla stränder. Har själv varit där typ fem gånger under min uppväxt, så jag testar gärna något annat nu. Fast det kanske är mycket stenstränder på den italienska rivieran? Hade ju varit kul om barnen kunnat köra lite grävande i sanden och sandslottsbyggande också. Vi får väl se; hoppas hinna kolla lite under helgen.


    Arild Strand Hotel har jag aldrig varit på, däremot på Torekov SPA. Maken och jag var där ett dygn på våren för snart två år sen, och det var bra. Man fick en god eftermiddagsfika vid ankomst, rummet var fint och maten på kvällen var bra, utan att vara det bästa vi ätit. God frukostbuffé dagen efter också. Själva hotellbyggnaden är en enplansbyggnad, så alla rum har egen uteplats. Vi var där i april, så det var inte riktigt utesittarväder, men åker man senare på året kan det ju vara mysigt att kunna sitta ute litegrann.


    Själva spaavdelningen är inte jättestor, och vi testade inga behandlingar, men det finns en mindre pool inomhus och en större utomhus, och dessutom bastu och ett relaxrum med vilstolar med fantastisk utsikt över havet. Vid utomhuspoolen fanns också ett schysst trädäck och gräsmatta med solstolar.


    Vi var väldigt nöjda med vårt besök på Torekov, och själva byn är ju jättemysig också med många små fina hus. Trevligt att ta en morgonpromenad längs havet och stranden.

  • Tinga

    Oj, nu skrev vi visst samtidigt, Lappis. Jag har aldrig bott vid Hovs Hallar, men vi har flera gånger varit där och vandrat, och där är fantastiskt vackert, så det är väl värt ett besök.

    Jäklar radbrytningstjuv, förresten! (I mitt förra inlägg.)

  • Lapinette

    Tinga - låter bra ! Som sagt, min bror har varit där ett par gånger och varit nöjd.

    Ahh, så det är till Ligurien ni vill åka. Jag har varit på semester i Diano Marina. Det är också lite konceptet solstolar på rad men känna ändå inte lika turistigt som vid Adriatiska havet. Vad som är jättemysigt är ju Cinque Terre (som jag och Piggelin har pratat om) och så gillar jag stället som ligger utanför la Spezia (hyrde ett litet hus där med maken för en så där 7 år sedan). Portovenere heter det. Inga stora stränder men det finns lite sand. Sen är Portofino jättevackert men dit räcker det om ni åker för att besöka och ta en glass ... snordyrt!

Svar på tråden Tur & retur