• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

    Hmm, skrämde jag bort alla med mitt trista prat om pengar?


    Jag kan fortsätta prata om andra oviktiga saker istället.


    Någon som kan förklara varför jag inte har någon känsel på ett hudområde till vänster om naveln? Är det som förberedelse till att Ynglet tänker ta sig ut den vägen? Ska föreslå läkaren att skära där om det blir tal om kejsarsnitt, så spar sjukhuset in lite på bedövningsmedlet.


    Vilken husmanskostdag det blir hos oss idag:
    Blodpudding till lunch
    (Hemlagad) ärtsoppa och pannkakor till middag


    (Alla har antecknat nu va? )


    PB
    Guuuud vad jag håller tummarna för att tanten inte dyker upp hos dig imorgon, och inte någon annan dag heller för den delen!!

  • passionsblomman

    *hostar hysteriskt*

    Oh herregud vad det dammar när man försöker sopa bort åratals sot och dessutom högar av tegel och murbruksstoft som hantverkarna åstadkommit när de gjort hål i väggarna i källaren! My GOD, jag kommer att få dammlunga! *minns plötsligt varför man som grovstädare hade munskydd*

    Men skillnad blir det ju så sakteliga.

    Snigel, ja det var husman det! Jag ska göra Kalops, det är också husman!

    Angående blod så molar det nu så jag springer som en tätting på toa.

  • Lapinette

    Chili con carne ikväll ... kan man inte nästan räkna in det som husman?

  • snaily

    Oj PB, du borde verkligen ha något slags andningsskydd!
    Om du tittar förbi här lite snabbt kan du få låna makens stora andningsmask som han har när han målar med giftiga hobbyfärger, han ser ut som en stor insekt med den på sig.


    Lappis
    Nästan men inte riktigt, va?

  • BrudSommar2006

    Ser fram emot att Astrid ska bli lite mindre beroende av mig och klara sig bättre med maken, även på kvällarna då hon är som grinigast, så att jag kan börja göra saker igen jag också, men samtidigt är ju den är tiden så kort egentligen.


    Iris kräktes inatt, jobbigt när man måste sanera hela henne och sängen, så idag är hon så klart hemma från dagis. Maken sitter visserligen hemma och jobbar så han har varit till viss hjälp men inte så mycket ändå eftersom det som sagt är meningen att han ska jobba. Sedan går man ju och känner efter själv hela tiden och väntar på att man själv ska bli sjuk.


    Klockarbol, usch vilka val. När vi tittade på hus var det ju sorgligt nog många som var till salu för att de som bodde där skulle skilja sig. Hoppas att du slipper välja det valet men jag vet ju inte vad som är bäst för dig så klart.

  • passionsblomman

     


    snaily skrev 2010-11-18 14:50:05 följande:
    Oj PB, du borde verkligen ha något slags andningsskydd! Om du tittar förbi här lite snabbt kan du få låna makens stora andningsmask som han har när han målar med giftiga hobbyfärger, han ser ut som en stor insekt med den på sig. LappisNästan men inte riktigt, va?

    *sch...väääääääs sch...väääääääs Darth Vader-andas*

  • Oupsie

    Klockarbol, vilken mardröm . De andra har skrivit så klokt och jag instämmer med det mesta. Hoppas att boendefrågan kan lösa sig, för alternativ ett kan väl bara fungera om du tror att du kan förlåta honom, och för det krävs det nog att han visar mer ånger än vad jag har fått uppfattningen att han gör. Hoppas också att det var honom som svårmor blev heligt arg på! Skickar stora kramar!

    Tinga, skönt att se dig här igen . Jobbigt med sjukdomar, hoppas att ni får det toppenbra i London!

    Vinkar till fru E! Hoppas att det lugnar ner sig lite för dig snart.

    PB, vad skönt med pannan!

    Oms, skickar en kram! Låter som att du har mer än fullt upp.

    Kängu, stackars kise. Så jobbigt när husdjur dör .

    Snaily, inget mer blod. Hoppas att du också ska slippa mer sådant nu, förstår absolut att du blir störd av det. Så jobbigt med din mamma . Skickar en bamsekram!

    Inte lätt att få ihop föräldraledighet och ekonomi. Det är inte roligt när inkomsterna minskar, oavsett om man "klarar" sig eller ej. Förhoppningsvis har du rätt i att det inte kommer att kännas så jobbigt när Ynglet väl är här.

    Håller med PB om att kommentarer om att "pengar inte är allt" kan göra mig helt vansinnig. Särslilt när de kommer från personer som tjänar bra och knappast har behövt fundera på hur de ska få pengarna att räcka till både mat och boende innan nästa lön. Och likaså, de som ständigt gnäller om att de har så ont om pengar, men ändå MÅSTE åka på en veckas charter hela familjen under sommaren, och som bara MÅSTE köpa den dyra varianten av någonting för att de tycker att den är finare än en likvärdig billigare variant. Då har man ju gjort sitt val, lägger man hellre pengarna på en charterresa än på ett räkningskonto till när elräkningen kommer, så har jag svårt att tycka synd om dem. Sen är det klart att man kan tycka att det är tråkigt att inte kunna åka på semester, eller köpa sig en ny klänning när man ska på kalas, men man klarar sig! Det är först i vuxen ålder som jag har haft möjlighet att åka utomlands, och jag har klarat mig i alla fall .

    Vi kommer nog också att få försöka skära ner på utgifterna lite, kommer att få dyrare boende när vi flyttar och vi har en tanke om att jag inte ska ta ut några föräldradagar alls. Man måste plocka ut ett antal sgi-dagar först (ganska många), innan man kan röra de andra dagarna, men har man noll i sgi så får man 180 kr/dag. Så om jag någon gång lyckas få ett jobb, vilket jag hoppas, så kan jag plocka ut föräldraledighet lite senare istället. Vi lever ju på bara makens inkomst nu och det borde fungera även i fortsättningen, men som sagt, vi kanske får vara lite mer sparsamma.

    Det här med att skriva, eller inte skriva om vissa saker. Det är en jättesvår balansgång. Jag har själv undvikit att skriva om vissa saker här, men kanske är jag rädd i onödan över att riskera att såra någon, och borde kanske ge er större tilltro än så. Likaså har jag blivit illa berörd av olika saker som har skrivits här, men ibland kanske man tar åt sig mer än vad man borde. I den här tråden så skriver vi om väldigt personliga saker vilket kanske också gör en extra sårbar. Just för att man är så öppen med olika saker så hamnar man också i ett ganska sårbart state of mind och saker som man kanske kan skaka av sig i andra sammanhang, ibland blir svårare att läsa här ?. Bara lite funderingar...

  • Oupsie

    BS, usch, man vill inte bli magsjuk . Men om hon bara har kräkts i natt kanske det inte är magsjuka?


    PB, du borde verkligen ha munskydd! Och jag fortsätter att hålla tummarna för att molvärk är bra!

  • Oupsie

    Måste erkänna att jag är lite avis på er som träffades för vin och ost igår. Vill också!

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!