• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • kängu

Läser ikapp...

Snigeln, det är INTE kul att leva på lite pengar. Vi har ju gjort det nu i 1,5 år (jag har haft lägsta föräldrapenningen då jag pluggat innan Ru kom) och dessutom försökt snåla på dagarna. Det är skittråkigt, men man vänjer sig... Nu efter jag jobbade fick jag upp min föräldrapenning men har ändå inte haft det så fett i och med att vi försökt snåla som sagt. Men å andra sidan gör man inte åt så mycket pengar när man är föräldraledig...

Tinga, välkommen tillbaka, jag har saknat dig Hoppas att ätandet kommer igång igen och att ni slipper nya kräkepisoder på ett tag. Ha det alldeles alldeles underbart i London!

Klockis, fy din situation just nu låter vidrig Tänker som Ore, kan du få ngn som borgenär så att du kan behålla stugan själv? STORA kramar!!

• kängu

Snigeln, glömde säga att fy fan vad tråkigt med din mamma. Jävla skit cancer så många jag känner har drabbats. Jag önskar verkligen att ngn snart kunde komma på ett vaccin eller dyl mot alla sorters cancer. Jag tänker på dig och din mamma, hoppas att behandlingen går så bra som den kan göra. KRAAAAM!!!

• viktualia

Klockarbol - först: KRAM!! Sedan - det låter som att du behöver stöd någonstans ifrån... Familjeterapi, företagshälsovården.... bankjurist... hm.. jag vet inte.. men du borde inte stå ensam i detta!! *kramar om*

Oupise - jag tror att du är något på spåren ang vad man "får" och inte "får"

Ego - inser sakta att jag kör ett rätt hårt tempo på jobbet. Är på pisshumör utan att det hänt nåt dåligt.. snarare tvärtom. Får nog satsa på tidig sänggång och mer latande i helgen...

• kängu

Just det, innan jag fick Ru pluggade jag ju i 4 år och tog inte fullt studiemedel. Så nu är jag rätt trött på att ha låg inkomst Min svärmor höll på att baxna häromdagen när hon fick reda på vad jag får ut varje månad...

Tack alla för era katt-sympatier förresten, det värmde mig och kommer värma även syrran när jah berättar det för henne

• kängu

Snigeln, min mamma hade misstänkt livmodercancer för ca 2 år sedan. Det slutade med att de tog bort livmodern då hon hade förändringar där som inte spridit sig. Väntan på det beskedet var fruktansvärt jobbig så jag har tänkt på dig mkt under er väntan. Jag har bara min mamma så jag är så rädd för att hon ska försvinna "för tidigt". Det låter ju ändå positivt för din mamma att det inte spridit sig och hellre att det går in med förebyggande åtgärder så att säga än väntar och ser, även om behandlingen förstås är jobbig. KRAM igen!!

• Tinga

Tack för alla välkommen tillbaka-hälsningar; ni är för söta! Det var inte meningen att göra stor dramatik av min "återkomst", men det är förstås trevligt att höra att ni vill ha mig här.

Oupsie - det är klart att lite får man ju fundera på vad man skriver här i tråden, men jag tycker ändå att det är viktigare att man får vara öppen med det mesta här, och att om det är sårande för någon annan, så får denna "annan" försöka låta bli att läsa just det. Jag tycker att det är en del av det fina med vår tråd; att man verkligen kan prata om högt och lågt här. Sen behöver man ju inte medvetet gå in för att trampa folk på tårna för det.

Snaily - usch, vilken trist utdragen process det blivit för din mamma (och resten av familjen). Kram!

PB - jag har nog aldrig förr haft tårar i ögonen när jag läst en kärleksförklaring till en panna!

• Tinga

kängu - hur går det med bilden på ert vardagsrum med fondvägg? Vi har nästan gjort helt färdigt i Piffs rum ni och är jättenöjda med resultatet. Min syster med sambo målade en fantastisk fondvägg med diverse djur, vi har matta och gardiner på plats, några lampor och ett bord och två stolar i lagom sitthöjd för Piff & Puff. Maken har tagit en del fina bilder när vi varit på safari, så nu väntar några fantastiska förstoringar på lejon och giraff bl a att monteras i ramar och hängas upp på väggen ovanför Piffs säng. Kul när man kan använda egna alster.

• Tinga

BrudSommar2006 skrev 2010-11-18 18:26:46 följande:
    Jag tar ut fem dagar i veckan just nu men vi har ju hoppats på att få dagisplats från maj men just nu ser det ut som att det blir från 8:e augusti så det kanske blir att dra ner på dagarna ytterligare.

BS - isåfall är det ju bättre att dra ner på dagarna nu, innan Astrid fyller ett år, för att slippa få sänkt SGI för att du/ni tar ut för få dagar. Från ett års ålder måste man ju ta ut 5 dagar i veckan för att upprätthålla SGI:n.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!