• fru AM

Välkomna till Tivoli Empatia!

I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?

Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.

Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.

Förra tråden: 

www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

• Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • Ore

Grattis på namnsdagen till Moa!

Tinga: Hoppas ni får en riktigt trevlig långweekend i London!

PB: Var rädd om dig! Inte massa onyttigt sot, inte bra att få i sig. Låt städningen vara några dagar, så kan du förhoppningsvis slippa den helt. (Jag tänker mig alltså att fröet i din mage har groddat till sig, slagit ner sina rötter och börjat växa, och alltså ska hoans mamma sitta i fåtöljen och dricka te eller varm choklad, medan sambon får ta tag i sotstädning )

• Ore

Jag är också avis på ost- och vinkvällen... (Höll på att bli en särskrivning där, fy på mig)

Men jag hade en trevlig dag ändå. Var litet roligt att tänka på att "åh, för exakt ett år sedan så låg jag med lillkillen på magen när han var alldeles nyfödd" och liknande grejer. Kände mig mest bara nostalgisk, till och med när jag tänkte att "åh, så här dags låg jag och krystade för fullt" och "så här dags kom läkaren som satte sugklockan"...

• Oupsie

Ore, så det var födelsedag igår, det hade jag missat. Du får hälsa grattis i efterskott till lillkillen . Skönt med nostalgikänsla!

• Oupsie
    Oupsie skrev 2010-11-18 15:57:04 följande:
    Ore, så det var födelsedag igår, det hade jag missat. Du får hälsa grattis i efterskott till lillkillen . Skönt med nostalgikänsla!
    Tänkte på hur du har beskrivit din upplevelse av förlossningen tidigare. Och då känns det som att det måste vara skönt med nostalgikänsla. Lät kanske lite hurtigt och taget ur sitt sammanhang där.
  • Oupsie

Fördelen med foglossning är att man får påminnselse med jämna mellanrum att träna profylaxandning!

Eller nått... bara att konstatera, vissa dagar är bättre och andra sämre, det här är en sämre dag. Måste nog få igång tens:en. Kram på er alla.

• Zozo

Klockarbol.. det finns ju även en variant pa lösning 2; att vänta med att lösa ut den andre parten även om han flyttar. Sa gjorde personer i min närhet. Det kräver förvisso att man är överens men om det är han som felat borde han väl stryka lite pa foten i alla fall!?

September; mja det senaste aret blev det lite ensamt. Vi har hamnat ute pa landet och jag känner ingen här, sa att ga hemma blev aningen langtrakigt även om jag älskar min lilla plutt. Jag har haft henne pa dagis ca 3hx3ggr i veckan för att hon ska kunna träffa andra barn och jag lättare ska kunna söka jobb. Nu maste vi hitta nagon smart lösning om jag ska börja jobba mer el mindre heltid. Dagis är inte sa duktiga pa att improvisera men jag hade gärna haft henne kvar där, da hon trivs sa bra. Trist nog är de knappt utomhus alla pa dagis här.

• BrudSommar2006

Zozo, hur kommer det sig att de inte är utomhus? Har de ingenstans att gå? Är det för varmt?

Grattis Moa!

Såg att det lät mer positivt med lilla Elilse i granntråden. Jag har ju inte varit inne i prematursvängen mer än för Astrids solning och det är jag otroligt tacksam för. Vi fick precis ett formulär de ville att vi skulle fylla i om hur det gått med amningen efter vecka två eller vad det var men Astrid är ju inte prematur, det råkade bara vara enda stället med plats för solning, så det förstör väl deras statistik om vi fyller i det. Tänkte ringa och fråga.

Urtrist salladsmiddag idag, sista veckan med Matkassen, de har varit urusla. Det är nog bara att inse att äter man inte kött men dessutom har småbarn är det kört med att använda de här företagen.

• Zozo

BS.. nae de har bara inte den vanan tror jag. A andra sidan har de bara en liten asfalterad gard, men eftersom de nyss byggde nytt hade man ju trott att de skulle ändra pa det.

Léa lag ju pa prematuren (hon föddes pa dagen D och vägde 4020g, sag enorm ut bredvid de andra...) för att hon hade andningsproblem just efter födseln. Det var extremt hart att inte veta pa flera dagar varför och om det var nagot farligt eller vad. En smart dam pa avdelningen talade om att hennes kollegor fran födelsedagen ringt pa natten för att de var sa oroliga över var Léa. Dessutom hade vartannat skift tysk personal och min tyska är inte pa den nivan. Hon föddes pa söndagen till lunch och jag fick inte halla henne förrän tisdagsmorgonen.. DET var hemskt, men vi hade iaf tur med resten och att det inte var nagot allvarligt. Ovissheten är nästan värst.. Känner med Elises föräldrar.

• BrudSommar2006

Jag tar ut fem dagar i veckan just nu men vi har ju hoppats på att få dagisplats från maj men just nu ser det ut som att det blir från 8:e augusti så det kanske blir att dra ner på dagarna ytterligare.

• snaily

Grattis i efterskott till Ores son!

Det närmar sig jul snart - nåå, hur gör ni nu med julkorten med (nakna) barn med tomteluva?
    Telis?

*lyssnar vidare på Musikguiden i P3 med Familjen - såå mycket bra nostalgimusik!!*

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!