• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • snaily

    Är tillbaka efter en härlig solig hundpromenad (åh vad det är fantastiskt att ha hund! ), så vackert i skogen med snö på träden och blå himmel.


    PB
    Minns faktiskt inte hur jag räknade mina ruvardagar!... Vet bara att jag tyckte det kunde vara dags att testa 14 dagar efter ÄP (alltså RD 14? 13? 10? 9? förvirring!), vilket jag gjorde.


    Parnassia
    Vad blev det för utflykt i helgen som var?

  • kängu

    Mugglan, jag har haft väldigt svårt för Mona Sahlin länge, långt innan hon blev partiledare. Jag har spontant väldigt svårt att sätta fingret på varför, dels har det något med hennes framtoning att göra tror jag (och det handlar inte om att hon är auktoritär, jag gillar auktoritära kvinnor ). Sen upplever jag att hon misslyckats i denna valrörelsen med att tala om vad hennes parti egentligen VILL och inte bara vad Alliansen gjort fel. Jag tycker att redan när hon valdes kändes hon passé och hon har inte gjort ngt som förändrat den känslan hos mig. Sen är jag inte världens mest insatta Mona-expert, men det är nog mina skäl till varför jag inte gillar henne.

  • snaily
    Oupsie skrev 2010-11-15 11:13:09 följande:
    För mig är hunden inte bara ett sällskap men också en hobby. Jag tycker att det är kul att träna lydnad och bruks och tanken var att vi skulle ut och tävla i höst. De planerna fick jag lägga på hyllan när jag fick foglossning, men jag hoppas att vi kan komma ut och tävla någon gång i framtiden.
    Din foglossning är verkligen SÅ himla onödig och trist med tanke på ovanstående! Hur funkar det nu, är det maken som får aktivera och motionera lilla (stora) vovven?

     


    Jag skulle ju passat på och gått en tävlingslydnadskurs nu i höst - hade verkligen sett framemot det och det hade ju funkat också eftersom jag känner mig pigg och rörlig - men så blev ju kursen såklart inställd pga för få anmälningar... grrr... Det är ju NU jag har tid! Men hoppas också man inte helt behöver lägga hund"karriären" på hyllan efter Ynglets ankomst.

  • snaily

    Sällar mig till skaran som inte riktigt förstår vad som är "fel" med Mona Sahlin. Hoppas de lyckas hitta någon bra ny ledare som inte blir lika illa omtyckt.

  • kängu

    Sen kan jag hålla med om att det inte finns några solklara kandidater som kan ta över efter henne...

  • kängu

    Vissa gillar Mona, andra gillar henne inte helt enkelt


    Smaken är som röven, klöven!!

  • _koko_

    Jag tycker mona sahlin ger ett osäkert och förvirrat intryck, och sen upplever jag henne som rätt populistisk också, hon övertygar helt enkelt inte utan det låter som att hon säger det hon tror att folk vill höra. Vilket även är hur jag upplevt hela socialdemokratin de senaste åren. Man pratar om hur man ska bli ett stort parti igen (dvs vinna röster) i stället för att prata om ideologi och vad man egentligen står för. Ska man byta ideologi för att väljarna gör det? Vad säger det egentligen om "ideologin"?

    Göran Persson har jag aldrig kunnat med, Anna Lindh tror jag hade varit en bra ledare, likaså Margot Wallström. Synd att hon inte ställer upp nu heller.

    Jag hade världens längsta ruvartid med testdag satt typ 19 dagar efter ÄP, så mig ska man  nog inte jämföra med...

  • Lapinette

    Jag minns ta mig fn inte hur jag räknade?! Det är väl så man funkar som person .. att man förtränger allt det dåliga för att överleva. Tror att jag tänkte att ägget ändå var ett par dagar gammalt när det kom tilllbaka till mig .. så 14 dagar efter ET borde vara mensdag. Sen har jag för mig att CvL hade dag 16 som testdag men så långt kom jag aldrig. Pb, om du vill testa så tror jag säkert att testet visar rätt på dag 14 efter ET.

  • Parnassia

    Snaily - vi hamnade i Gtölaborg! Vi bodde på Opalen, i ett jättefint rum med utsikt över halva stan. På kvällen gick vi på julmarknaden på Liseberg och myste. Lilla sov i vagnen och Stora var på sitt bästa humör och älskade farfarsbilarna bla.


    Vi (läs jag) handlade bara choklad, choklad och choklad. Lite mat och varsin öl/vin blev det också. På hemvägen shoppade vi i den stora staden vi passerade för Nordstan var hemsk. Man borde få medalj om man klarade av det stället.


    Supermysigt och kul!

  • muggles

    Kängu: jag håller med dig om att sossarna misslyckats fullständigt med att tala om vad de vill driva för politik. De har hattat hit och dit och försökt plocka röster än hos pensionärerna, än hos andra.


    Men samtidigt har ju tex Moderaterna ändå ändrat sin ideologi rätt mkt för att plocka röster - men det har ju funkat i deras fall. Moderaterna har ju gått mkt mer mot mitten (för att vara ett högerparti är de väldigt mkt i mitten om man jämför internationellt) vilket passar oss svenskar.


    Telis: men jag menar att man dömer en kvinna hårdare utan att vara medveten om att man gör det för att hon är kvinna. Samma effekt som att den kvinnlig chef ofta blir mer kritiserad än manliga, trots att hon kanske är lika bra som sin manliga kollega. El är det bara jag som upplever att det fortfarande kan vara så?


    Tex så tyckte jag alltid att Lars Leijonborg var fullständigt usel men han blev ändå inte häcklad på samma sätt som Mona blivit av "allmänheten".

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!