• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

    PB, japp, korta hundhår är ingen lek, de långhåriga är mycket mjukare.


    Oskar är så mysig så jag kommer bli alldeles ifrån mig den dagen vi inte har honom mer, Elsa däremot är väl inte min favorit precis.

  • snaily
    snaily skrev 2010-11-15 10:53:10 följande:
    Men för att i alla fall försöka nämna några exempel... Vår lilla grå är en aldrig sinande källa till underhållning och humor! Vet inte HUR många gånger per dag man bara måste gapskratta åt hans clownerier. Hans livsglädje som smittar av sig som den värsta influensan. Och hur gosigt är det inte när han kommer och myser i sängen på morgonen och lägger sin mjuka hundkind mot min. Sen tvingas man hålla igång kroppen och komma ut i det härliga (och ibland även mindre härliga...) vädret. Men framför allt är det coolt hur man faktiskt kan kommunicera med så små medel med en helt annan art, hur man verkligen kan förstå varandra och samspela!
    Lägger till: för att han alltid kommer och tröstar och pussar ens våta kinder när man är ledsen.
  • BrudSommar2006

    Telis, haha, som tur är kan jag gå med i det närmaste rak rygg när jag går med Astrid, fast jag har ont i korsryggen ändå av att lyfta upp henne hela tiden.

  • Oupsie

    Snaily har ju förklarat hur bra som helst varför man har hund .


    För mig känns det tomt om det inte finns en hund i huset. Jag har alltid tyckt om hundar, och tjatat om en egen hund sen jag kunde prata . Så antingen är man nog en männsika som vill ha husdjur, eller så är man det inte. Fast min man har i och för sig fått lära sig och han är förvånad över hur mycket man faktiskt kan tycka om den där hunden .


    För mig är hunden inte bara ett sällskap men också en hobby. Jag tycker att det är kul att träna lydnad och bruks och tanken var att vi skulle ut och tävla i höst. De planerna fick jag lägga på hyllan när jag fick foglossning, men jag hoppas att vi kan komma ut och tävla någon gång i framtiden.


    snaily skrev 2010-11-15 10:53:10 följande:
      Men AM!! *djupt förfärad* Varför har man förresten BARN? (Tror inte det är så olika skäl egentligen.) Det är nog svårt att förklara vad som är så fantastiskt med husdjur (läs: hundar), lika svårt som det är för mig att förstå en husdjurs"motståndare". Men för att i alla fall försöka nämna några exempel... Vår lilla grå är en aldrig sinande källa till underhållning och humor! Vet inte HUR många gånger per dag man bara måste gapskratta åt hans clownerier. Hans livsglädje som smittar av sig som den värsta influensan. Och hur gosigt är det inte när han kommer och myser i sängen på morgonen och lägger sin mjuka hundkind mot min. Sen tvingas man hålla igång kroppen och komma ut i det härliga (och ibland även mindre härliga...) vädret. Men framför allt är det coolt hur man faktiskt kan kommunicera med så små medel med en helt annan art, hur man verkligen kan förstå varandra och samspela! Jag är för övrigt väldigt härdad vad gäller hundhår på kläder och möbler efter att ha levt nästan 14 år ihop med en golden retriever... Korven fäller inte lika mycket men en del i perioder, men skulle vi bara städa lite flitigare så skulle det knappt märkas. HEJ förresten! Nu ska jag ut med nyss nämnda Korv. Hörs senare!
    Snaily har ju förklarat hur bra som helst varför man har hund, skriver under på allt. Fast vår är inte liten och grå .

    För mig känns det tomt om det inte finns en hund i huset. Jag har alltid tyckt om hundar, och tjatat om en egen hund sen jag kunde prata . Så antingen är man nog en männsika som vill ha husdjur, eller så är man det inte. Fast min man har i och för sig fått lära sig och han är förvånad över hur mycket man faktiskt kan tycka om den där hunden .


    För mig är hunden inte bara ett sällskap men också en hobby. Jag tycker att det är kul att träna lydnad och bruks och tanken var att vi skulle ut och tävla flitigt i höst. De planerna fick jag lägga på hyllan när jag fick foglossning, men jag hoppas att vi kan komma ut och tävla någon gång i framtiden.

  • muggles
    kängu skrev 2010-11-14 16:54:15 följande:
    Mona Sahlin avgår hörde jag precis på radion!! Det var på tiden
    Jag undrar ofta vad det är som hon gör så himla fel. Jag är inte sosse själv men jag tycker nog att hon är den mest självklara ledaren de har just nu. Vem 17 ska klara att ta över? Och som ngn annan sa; både Ingvar Carlsson och Göran Persson har också förlorat val... Kan ngn förklara för mig varför Mona är så hatad av alla och alla bara häcklar henne hela tiden? Jag kan inte komma ifrån känslan att hon blir hårdare bedömd än männen i politiken, bara för att hon är kvinna?
  • Oupsie

    Och hundhår i fötterna gör ont! Men det är inte bara korta hundhår som fastnar i fötterna, även vår gamla hunds hår fastnade i fötterna och hon kan knappast räknas som korthårig.

  • Lapinette

    Husdjur är underbart att ha (likväl som jobbigt emellanåt) och jag och maken pratar ofta om vår grannes korv som vi nu vet vad han heter . Träffade honom imorse och han är alltid glad, skäller nästan aldrig och så mysig. Är så avis på deras Korv och lilla son (som också alltid är glad). Jösses, de har den idealiska familjen (säger jag som bara ser dem när de är glada)!

    mugglan - gillade inte de tidigare ledarna heller men det är något med henne som gör mig så jäkla irriterad (och inte pga kön ... för det skiter jag i när det gäller ledarskap .. låt bäste man eller kvinna vinna).

  • muggles
    _koko_ skrev 2010-11-15 08:57:27 följande:
    Jag blir väldigt provocerad av alla som tycker det är ok med rot men inte rut. Man diskvalificerar ju en hel yrkeskår, som att alla som städar på sjukhus, kontor osv inte gör något vettigt, som att det de gör kan vem som helst göra lika bra! Varför ska inte de få vara stolta över sitt arbete som alla andra?? Grrr...
    Jag med!!! Varför är det ok att ta in en rörmokare men inte en städare? Det är "pigjobb" med städerska men uppenbarligen inte "drängjobb" med snickare osv. Fullkomligt gammalmodigt tänkande (och ett av sossarnas största feltänk).
  • Oupsie
    muggles skrev 2010-11-15 11:14:43 följande:
    Jag undrar ofta vad det är som hon gör så himla fel. Jag är inte sosse själv men jag tycker nog att hon är den mest självklara ledaren de har just nu. Vem 17 ska klara att ta över? Och som ngn annan sa; både Ingvar Carlsson och Göran Persson har också förlorat val... Kan ngn förklara för mig varför Mona är så hatad av alla och alla bara häcklar henne hela tiden? Jag kan inte komma ifrån känslan att hon blir hårdare bedömd än männen i politiken, bara för att hon är kvinna?
    Du, det har jag också funderat på!
Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!