• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • passionsblomman

    *KRAMAR tillbaks*

    Själv har jag försökt få fatt i en skadad men vilt flaxande Talgoxe som sambon lyckades släppa in när katten kom med den. Fjädrar och blod överallt och då ropar sambon "kom här pojkar kom och titta!" varpå min son och hans kompis kommer rusande och givetvis blir helt gråtfärdiga över den stackars pippin.
    Brutalt tog jag ifrån dem allt hopp om liv och framtid för fågelkraken. "Nej vi kan inte räddad en. Den kommer att bli kattens mat."

    De har jagat småfåglarna oerhört framgångsrikt sista tiden, mina kattor.

    -Ugglor är väl bara för coola fåglar! Jäkla skator!

  • Lapinette

    pb - undrar vad den lilla ugglan hade gjort eftersom skatorna var så arga?

    "Beufen" puttrar på plattan. Bordet är dukat, efterrätten står i kylen i väntan på ugnen. Tror vi är ute i lite väl god tid ... gästerna kommer 19.00.

  • passionsblomman

    Åh vad gott och mysigt du ska ha det Lappis!
    Här ska vi nog bara läsa ut "Harry Potter och Fenixorden"och inte så mycket mer. Sambon jobbar extra i dörr ikväll så det blir jag och sonen.

    Jag har en mellandag av relativt lugn och stabillitet i karusellen. Jag blev så lättad över att blodproven kom fram, värdena såg bra ut och medecinen kommer att räcka, så jag skiter idag i att bry mig så mycket om det skarpa läge som närmar sig. Jag hinner bli tillräckligt spänd och nervös för det innan onsdag ändå.

    Den där ugglan räckte väl att den existerade, skator är inte så vidare mycket för mångfald och blandkultur har jag märkt...BARA skator och så deras byten är mycket bättre tycker de. Gapiga fjäderfän!

  • Lapinette

    pb - tycker det låter mysigt med Harry Potter läsning. Ser fram emot att få läsa barnböcker en dag och få plocka ned alla Astrid Lindgren böcker som ligger på vinden.

  • passionsblomman

    Det ÄR mysigt! Bland det bästa tycker jag. Och något som man kan göra ganska långt upp i åldrarna. Dessutom blir jag så himla glad när jag inser att det hjälper att jag läser för honom för att han själv ska stora steg i sin språkutveckling och fantasi.

  • fru AM

    Hej alla oinloggade och de få inloggade mitt på lördagkvällen!


    Jag har ju varit orolig för att Hektor skulle bli underkänd på 18-månaderskontrollen. Den inföll igår. Läkaren sa att de "numera inte hetsar upp sig så mycket över barn som inte kan gå vid 18 månader" i hennes fall pga att alla hannes barnbarn varit mycket sena - hon outade även sin man som sengångare (närmare två år när han gick själv). Skönt att hon tog det coolt. Och gissa vad Hektor ägnat dagen EFTER 18-månaderskontrollen åt ... gåträning. Fem snabba bredbenta steg efter varann, sedan trilla, upp igen, göra om ... Förhoppningsvis springer han in på återbesöket om 1,5 månader ...


    PB: skönt att äggläget och värdena förbättrades!

  • fru AM

    förövrigt bävar vi för kvällens begivenhet: Yasuragis dotter ska ha 20-års fest och har fyllt en av våningens balkonger med alkohol ... 14 kartonger öl, mängder av 1,5-liters tonic .... Undrar om vi får sova alls inatt.

  • smint

    fru am: Låter inte som ngn rolig nattsömn ni har framför er.. härligt med Hektors gå träning  


    Satt nyss och klurade vad dom kollar på 3 års kontrollen, måste googla lite.


    Här är det en lugn kväll, igår var det begravning så det var en tung dag...  Fantastiskt väder dock. 


    Idag har jag och dottern varit och shoppat lite, nya innetofflor till henne och en klänning. Jag hittade lite ok gravidkläder på hm, tycker det är så tråkigt att köpa de plaggen för man har dom så kort tid.. Men är så illa tvungen..


    På Torsdag har jag fått läkartid hos BM, får hoppas hon iaf inser att jag har svårgheter att jobba nu.. 


    Lappis: Hoppas beufen blir god, det åt vi i går, grymt gott. 


    PB: Kram till dig och skönt att det blev lite ljusare med äggen..Skönt att ni fick lånet beviljat också.


     

  • start september

    Här var det lugnt!


    Vilken bra inställning hos läkaren AM. Jag tycker det är en väldig spridning hos barn när de går så det var väl klokt.

    Påminner om vintertiden inatt.

  • BrudSommar2006

    AM, fy sjutton för festande 20-åringar, hoppas att ni överlever! Har de flyttat in än eller är det fortfarande tomt på möbler?


    Smint, på tre-årskontrollen ska de kunna hoppa jämfota, sparka boll, dvs stå på ett ben och sparka med andra foten, och rita något vad det nu var, jag tror att det var en gubbe men det spelade ingen roll om det gick att se vad det var. Plus få upp dem på vågen och stå med ryggen mot väggen för mätning, bara det kändes som en bedrift. Plus diskutera matvanor om man vill och ge exempel på en mening på minst tre ord de kan säga.

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!