• fru AM

    Välkomna till Tivoli Empatia!

    I tidernas begynnelse hoppade vi på Barnkarusellen, men efter fyra år har vi fått uppleva det mesta i tivoliväg i den här stammistråden: berg- & dalbanor, skräcktunnlar, skrattsessioner i Lustiga Huset, spåmadamer … För att inte tala om alla timmar, veckor, månader, år vid Lyckohjulet – nit eller vinst denna gång …?


    Här är oftast högt i tak – vi pratar sömn och sömnbrist, barn och barnbrist (och möjligen brister hos befintliga barn ), ägglossning och utebliven ägglossning, jämlikhet och ojämlikheter, amning och flaskmatning, relationer, sorg, glädje, död, liv, recept på mat och recept på barnalstrande läkemedel och metoder … Ibland håller vi med varandra och ibland ryker vi ihop. Det blir som det blir. Tråden är som livet självt, helt enkelt.


    Välkommen att hoppa in, i farten, i trådkarusellen som utgör tivolits nav!  Presentera dig (med ålder, skostorlek, favoritchoklad, ungefärligt geografiskt läge och status i barnfabriken) när du känner dig mogen att kliva ut ur smygläsargarderoben. Många av våra stammisar är före detta smygisar … I den här tråden finns det en hittills oskriven regel som kanske skulle kunna formuleras så här: Vi bryr oss om varandra på riktigt – i glädje och sorg.


    Förra tråden: 

    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3792698.html

  • Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!
  • BrudSommar2006

    Heja trådstarten AM! Du har väl skrivit en massa bra saker om Hektor och hans konstnärliga sidor?


    Pust, Astrid ska hålla sig i gåstolen och gå nu, bara det att det klarar hon ju inte själv, så man får gå efter henne och hålla henne under armarna. Jäklar vad paj man blir i ryggen fort.


    Ellos, jo det är väl OK, bra när man hittar något man specifikt letar efter. Mycket är bra men mycket är också väldigt tunt och sladdrigt i tyget. Fast nu tycker jag att man har lärt sig se på bilderna när det kan tänkas inträffa.


    Vad det gäller foglossning så har jag fortfarande sjukt ont i svanskotan, har jag suttit ner en stund så får jag typ profylaxandas för att klara att resa mig.

  • BrudSommar2006

    Mäh, vad värdelöst, de har tagit bort laxstroganoffreceptet från sin hemsida. Får scanna det eller om jag orkar skriva av det då, kommer så småningom.

  • Telis

    Jag har kopierat ner laxstroganoffen, vänta lite så ska jag leta upp det!

  • Telis

    Laxstroganoff


    Du behöver


    600 g färsk lax
    1 gul lök
    ½ purjolök
    1 vitlöksklyfta
    1 msk olivolja
    1 röd paprika
    1 röd chili efter smak
    1 msk dragon
    1 msk kapris
    1 msk dijonsenap
    2 dl crème fraiche
    1 brk krossade tomater
    salt & peppar


    Tillbehör


    4 port ris
    ½ isbergsallad
    ½ påse ruccola
    pumpakärnor
    1 röd paprika
    olivolja
    salladskrydda

     
    Gör så här
    Koka ris enligt anvisning på förpackningen. Skala, hacka och fräs lök, purjolök, paprika, chili och pressad vitlök i en gryta. Tillsätt resterande ingredienser utom laxen. Låt sjuda ca 10 min. Smaka av med salt och peppar.

    Skär laxen i mindre kuber. När du är nöjd med såsen, lägg i laxen. Låt sjuda ett par minuter.

    Skär sallad och paprika, blanda med lite olivolja, pumpakärnor och salladskrydda. Servera med ris och stroganoff.

  • Lapinette

    Telis - du får gärna inboxa det till mig också för jag tyckte det lät gott. För oss blev det röding ikväll och så lite överbliven skumpa från fredag och lördag. Precis lagom. Annars har tant röd gjort entrée här idag. En perfekt mensdag med regn och rusk, en film och ligga på soffan. Superskönt faktiskt!

  • BrudSommar2006

    Telis, så himlans företagsamt, så otroligt bra! Nu har jag kopierat det och sparat det, länkar ska man inte lita på.


    Röding var det ett tag sedan vi hade, har inte varit i någon sådan affär på ett tag. Ska ha det i åtanke nu när jag ska till och pausa matlådorna. Ska provadet där andra stället där man kunde få blandat fisk och vegetariskt hade jag tänkt men jag vet inte om jag kommer att lyckas passa in utan avbrott, vi får se.

  • Telis

    Äsch, företagsamt vet jag inte, men jag brukar kopiera alla intressanta recept och skicka dom som mejl till mig själv. Sen sparar jag dom i en mapp som heter Recept, så kommer jag åt dom var jag än är och kan söka efter dom osv.

  • passionsblomman

    AM, sketabra trådstart! (som om jag väntat mig annat då...nä!)

    September, VIDRIGT med migrän! Jag är fortfarande helt trött och mosig av både den "vanliga" sprayhuvudvärken och de två migränanfall jag hunnit ha de senaste veckorna.
    IBLAND hjälper det mig att ta en rejäl balja kaffe ihop med mina vanliga Panodil. jag har lätt att få magkatarr efter min nattjobbstid, så jag ska undvika allt som innehåller det som Ipren och treo gör.

    Underbara berättelser om småpojkarna! Både Ru och Lillkillen.

    Snorkis, men jiiiiiiiises! Har hon inte hört av sig och bett om ursäkt, kvinnan? Eller har hon bara stilla lagt sig ner och dött skamdöden? Varning för grodor borde hon vara skyltad med.

    Snigel, Schysst kula!

    Tinga, vad fint det kommer att bli i Piff&Puff-rummen! Och vilket snyggt finger du har!

    Min dator har legat nere sedan i går eftermiddag så nu får jag försöka komma ikapp här innan man blir ohjälpligt efter....

    ...å andra sidan så har min mamma varit här med sin blivande sambo och presenterat honom, så jag har inte haft tid att hänga här ändå. Handbollsmatch har vi avverkat på fm och nu har jag fullgjort min uppgift som tvättansvarig för alla matchkläderna också.

    i pannan brinner det som saaatan så det är nöjda miner i Casa Passion.
    Vi har käkat höstig köttgryta och extra lyckad äppelpaj till middag.

    EA, jag säger det här med; jättetråkig med mormor! Och kom igen nu, nu försöker vi hålla modet uppe här du och jag. Tredje gången gillt!
    Själv är jag minst lika nervös denna gången att de imorgon ska säga att de inte ser några folliklar alls på VUL. Snacka om snöpligt!

    Det var mer jag tänkte, men ack så kort det hängde kvar i huvudet då...

  • MSW

    FruE: Beklagar sorgen! Men håller tummarna för att glassbåten ska stanna!


    PB: Lycka till på vul!


    *sparar laxstroganoff-receptet*


    ehumm... fan vad svårt det är att komma ihåg det man tänkt kommentera!


    Puss på er!

  • Snorkfröken77

    Tack för all input om kusinfrun, man vet ju aldrig om man överreagerar nuförtiden, men jag tyckte det var grovt. Precis som Ore skrev är det ju när man gör nåt klantigt som kostar pengar, typ backar på en stolpe man kan säga Shit happens, inte när barn dör! (fortfarande upprörd och nej hon har inte hört av sig, vilket jag inte trodde heller)

    Jag har hittat och några har hittat mig på FB och jag ska erkänna att jag är totalförvirrad! Eftersom jag aldrig träffat någon av er i verkligheten så vet jag ju inte vem som är vem *generad* Jag skulle behöva ett papper med BT-nick och riktiga namnet...Sen vet jag ju inte hur jag ska använda FB heller , känner mig pinsamt förrvirrad över detta också (hallå, jag ska ju vara en datanörd!) Jag ska be att få en crash course av en kollega imorgon. Så tyck inte om jag är ohyfsad om jag inte svarar på något eller skriver något..

    Tinga - Tjusiga ringar! Me like! Jag vill också ha en till alliansring, har ju en som vigselring, tror det skulle bli tjusigt med en likadan och sätta dem runt förlovningsringen. Men jag får nog vänta några år

    AM - Jag kan inte minnas att du sagt något negativt om lille H, min uppfattning är att han är en lite charmör som gör lite som han vill, det gillar jag

    Jag tycker det är mysigt att läsa om era barn (konstigt nog!), Rus bilannonser skrattade jag gott åt och lillkillens kladdande på fönstret åt grannarna var ju bara för sött!

    EA - Jag beklagar verkligen! Usch det är inget roligt att tänka så där, att man ville kunna berätta att man skulle få barn. Jag tror definitivt på AH så jag tror att det går vägen nu och i Juli (?) nästa år får ni eran efterlängtade bebis! *kraaam*

Svar på tråden Välkomna till Tivoli Empatia!