• Svar på tråden Augusti 2011 - del 2
  • labbalabba
    SnartFruSir skrev 2011-06-23 10:43:59 följande:
    Jag måste bara säga hur mycket jag tycker om alla ni Augustibrudar. Ni är så öppna och vågar prata om sådant som både är svårt och alldeles underbart. Jag känner värme och kärlek över denna lilla tråd och ni som är med och skriver i den och är jätteglad att just ni är med och kvittrar om den stora dagen och allt runtomkring.

    Dagens stora nyhet från min sida är att tärnklänningarna jag köpt på e-bay verkar vara framme i Göteborg. Tror knappast DHL är snabba nog att hinna räkna tull och moms innan dagen är slut, men då borde jag ha klänningarna här i nästa vecka i alla fall! :)

    Jag har även defintivtbokat tårtan och gjort upp logistiken runt den, meddelat frisören hur många vi blir som ska göras i ordning och slutligen meddelat sminktjejen hur många vi blir där med.

    Nu sitter jag och filar på vigselprogrammet som är i det närmsta färdigt och på söndag tar jag om min blivande båten till Kiel - och sedan kan vi bocka av alkoholinköp på vår lista.

    Jag lär skriva mer idag, men stor Midsommarkram till er alla!
    shit vad ni ligger i! =) vi har som alltid massor kvar att göra men igår beställde vi ringarna iaf! jag ska göra om min förlovningsring eftersom den är lite bred o så ska guldsmeden tillverka en annan som kommer att passa ihop med min vigselring som kommer vara en enstensring med min mammas diamant! känns hur bra som helst! ska hämta förlovningsringen om en vecka och vigselringen en vecka innan bröllopet..
  • SnartFruSir
    labbalabba skrev 2011-06-23 11:04:11 följande:
    shit vad ni ligger i! =) vi har som alltid massor kvar att göra men igår beställde vi ringarna iaf! jag ska göra om min förlovningsring eftersom den är lite bred o så ska guldsmeden tillverka en annan som kommer att passa ihop med min vigselring som kommer vara en enstensring med min mammas diamant! känns hur bra som helst! ska hämta förlovningsringen om en vecka och vigselringen en vecka innan bröllopet..
    Åh, låter som att ringen/-arna kommer bli helt underbara. Ja, förstår att jag (vi) kanske uppfattas som aningen speedade, men vi tar inte semester fören 15 augusti, och då får vi försöka göra så mycket som möjligt på helger och kvällar. Hela juli är väl typ redan uppbokat för vår del, så det är lite nu eller aldrig helt enkelt.. :)
  • Pinkgrape
    Wedding2012 skrev 2011-06-23 10:17:11 följande:
    jag menade inte att man inte ska skriva om det, tyckte bara att det var lite mycket inte mer än så =).
    självklart är det mycket känslor, glädje osv =). känns bara lite mycket sånt snack då det redan finns en sån sida för just det, familjeliv.se
    Fast det känns ju lite... hm. Rekommenderar du verkligen familjeliv? Haha jaasi... Och hur konstigt blir inte det då, när man spenderat månader och åter månader här inne tillsammans med dessa brudar och bara för att man vill prata om lite bredare saker, så ska man helt plötsligt byta sida? Som sagt, jag tycker att det är ganska naturligt att om man pratar såhär på ett forum (även om det är ett bröllopsforum), så blir man nyfikna på varandra och man vill dela med sig av sina erfarenheter, tankar, känslor osv. Även under bröllopsplanerandet kommer det dagar och veckor då tankarna är någon annanstans och det kan vara skönt att kunna ventilera sådant för att komma vidare i bröllopsplaneringen. Det går ju dessutom att undvika de trådar och inlägg som man själv inte finner intressanta. Nåja... skitsamma. Nu är det som det är helt enkelt, du har ju fått mer bröllopsprat återigen.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • Pinkgrape
    Skumboll skrev 2011-06-23 09:50:07 följande:
    Ibland när allt är så jävligt så brukar jag tänka att det finns en anledning till att han valde att komma till oss och att han är en gåva som lärt oss så mycket vi aldrig någonsin skulle lärt oss annars. Samtidigt som man är rädd och absolut inte vill att nästa barn har samma fel så är man ju så mycket bättre rustad om det ändå skulle bli så. 

    Jag själv fick en så svår havandeskapsförgifning att jag höll på att stryka med, låg på intensiven och hej och hå efter akutsnittet. Bara det gör mig ju lite rädd att försöka en gång till. 
    Sonen lider av svåra kräkanfall, men det vet vi inte vad de beror på. Han är utredd både på längden och tvären för de mest konstiga sjukdomar. Och så har han autism och han sondmatas helt genom en gastrostomi. 
    Ja, vi brukar också försöka tänka på det på det sättet. Det finns en anledning till att vi fick just vår dotter och att hon är som hon är. Trots att det självklart många gånger har varit otroligt påfrestande, så skulle jag inte byta bort det för allt i världen. Precis som du säger också, skulle det hända en gång till, så vet man åtminstone vad det handlar om och man är förberedd på ett helt annat sätt.

    Usch, havandeskapsförgiftning. Jag var nära det, men blev sängliggandes hemma och lyckades undvika det. Mycket tack vare att lillan kikade ut ett par veckor tidigare än planerat också, så hann det aldrig bli så pass allvarligt. Förstår att det var en jobbig upplevelse, absolut.

    Det låter inte alls roligt det er son lider av, jag känner verkligen med er. Kan tänka mig att det många gånger känts extra jobbigt då man inte ens vet vad det är. Ni gör det riktigt bra måste jag säga, man måste vara stark för att klara av sånt där. Har han alltid, hela livet, sondmatas? När började kräkanfallen, redan som spädbarn?

    Jag tycker det är så mycket annats som påverkas också när man får ett sjukt barn. Jag har ju tex inte kunnat jobba eller gå skola på 4år. Gick min första hela termin nu under våren, dottern är 4,5år. Jag har ju fått vara hemma med henne, då dagis inte har varit ett alternativ. Då blir ju inkomsten direkt lidande också, även om vi har vårdbidrag. Vi hade tänkt gifta oss för tre år sedan, men har inte haft råd, då vi hela tiden blivit tvugna att ta ur sparpengarna för att ha råd att leva ens.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
  • labbalabba
    SnartFruSir skrev 2011-06-23 11:51:28 följande:
    Åh, låter som att ringen/-arna kommer bli helt underbara. Ja, förstår att jag (vi) kanske uppfattas som aningen speedade, men vi tar inte semester fören 15 augusti, och då får vi försöka göra så mycket som möjligt på helger och kvällar. Hela juli är väl typ redan uppbokat för vår del, så det är lite nu eller aldrig helt enkelt.. :)
    haha jag är mest imponerad! när vi säger att vi ska fixa en massa saker (som denna veckan när vi har haft semester) så brukar vi göra en sak ungefär :) vi är inte världens mest handlingskraftiga och min m2b tror ju dessutom att det typ inte är något att fixa :p 

    men nu tar vi iaf en bröllopspaus med att åka till brännö med massa kompisar över midsommar! hoppas att ni får det fantastiskt allihopa! jag är mest bekymrad över hur jag ska kunna dölja för min supernyfikna svägerska att jag är gravid, men det är ju egentligen ett ganska så angenämt bekymmer :)
  • Skumboll
    Pinkgrape skrev 2011-06-23 12:26:29 följande:
    Ja, vi brukar också försöka tänka på det på det sättet. Det finns en anledning till att vi fick just vår dotter och att hon är som hon är. Trots att det självklart många gånger har varit otroligt påfrestande, så skulle jag inte byta bort det för allt i världen. Precis som du säger också, skulle det hända en gång till, så vet man åtminstone vad det handlar om och man är förberedd på ett helt annat sätt.

    Usch, havandeskapsförgiftning. Jag var nära det, men blev sängliggandes hemma och lyckades undvika det. Mycket tack vare att lillan kikade ut ett par veckor tidigare än planerat också, så hann det aldrig bli så pass allvarligt. Förstår att det var en jobbig upplevelse, absolut.

    Det låter inte alls roligt det er son lider av, jag känner verkligen med er. Kan tänka mig att det många gånger känts extra jobbigt då man inte ens vet vad det är. Ni gör det riktigt bra måste jag säga, man måste vara stark för att klara av sånt där. Har han alltid, hela livet, sondmatas? När började kräkanfallen, redan som spädbarn?

    Jag tycker det är så mycket annats som påverkas också när man får ett sjukt barn. Jag har ju tex inte kunnat jobba eller gå skola på 4år. Gick min första hela termin nu under våren, dottern är 4,5år. Jag har ju fått vara hemma med henne, då dagis inte har varit ett alternativ. Då blir ju inkomsten direkt lidande också, även om vi har vårdbidrag. Vi hade tänkt gifta oss för tre år sedan, men har inte haft råd, då vi hela tiden blivit tvugna att ta ur sparpengarna för att ha råd att leva ens.
    Jag tror man måste tänka så för att över huvud taget orka med vardagen ibland, men jag säger som du, jag skulle inte för allt i världen byta bort det. Allt detta ger ju en annan syn på livet och ta vara på det man har. Jag tror också att man rent känslomässigt skulle klara det bättre om det händer igen, man är förberedd och vet vad som väntar. 

    Usch nej, havandeskapsförgiftning var inte roligt. Fick inte träffa sonen första dagarna heller eftersom det kunde stressa upp mig. Det kändes tungt! Skönt att du slapp det, kan ju gå riktigt illa!
    Kom hon spontant ett par veckor tidigt eller satte man igång det?

    Ja, att inte veta exakt vad det är gnager i en ibland. Men vi har så mycket annat att fokusera på, autismen är tidskrävande, och vi har någonstans accepterat att det är som det är trots att han i vissa perioder ligger som ett kolli och kräks blod och galla. Konstigt nog blir ju allt en vardag.
    Han började kräkas när han var 4 dagar och det bara sprutade ur mun och näsa och så höll det på de första 2,5 åren. Sedan glesades det ut och numera kommer det i anfall som man kan likna vid långa svåra migränanfall. Han fick sond i näsan när han var 9 månader och i juni förra sommaren fick han knappen på magen. Innan han fick sonden så var det ett h-vete, han visade aldrig hunger och lyckades vi få i honom mat kräktes han bara upp det ändå. 

    Visst är det så, det är inte lätt att få ihop det ekonomiskt. Jag har gett upp min karriär helt, inser att jag aldrig kommer kunna ha ett riktigt jobb igen. Har ett eget företag vid sidan av men det är ju inget jag kan leva på. Jag har nu varit hemma i nästan 5 år (sen graviditeten) nu, tack och lov har gubben hyfsat bra betalt. Sonen går visserligen några timmar på dagis men den tiden går ju åt att administrera honom, haha. Jag trodde nog att sveriges skyddsnät fungerade bättre än såhär faktiskt, det enda vi kan få är vårdbidrag men hur många är det som kan leva på det egentligen? Förstår inte att det inte är ordnat på ett bättre vis. 

    Hur är det med dottern idag? Klassas hon som frisk? Går hon på dagis? Har hon hängt med i utveckling trots hjärtfelet?
  • Beautiful Disaster
    Skumboll skrev 2011-06-23 10:02:37 följande:
    Allt blir ju en vardag till slut, men man inser ju att man lever ett helt annat liv än de flesta föräldrar. 

    Beklagar verkligen, trisomi 18 är inget man önskar någon! Visst går det att testa fostret redan i magen om du skulle bli gravid igen?
    Jag kan förstå det. Är glad att du ville dela med dig

    Det går att testa fostret redan i magen, inget vi tänkte på med Elliott då man alltid trott att man ska få ett friskt barn första gången. Som en bekant sa "Tack och lov är ni unga och hinner få tio barn till om ni vill", sant men ändå sorgligt. Har funderat på fostervattensprov som visar alla trisomidiagnoser. Men då är risken större med missfall att provet än att få ett trisomibarn igen  
    Elliotts änglamamma - lilla-mirakel.blogspot.com
  • Wedding2012
    Pinkgrape skrev 2011-06-23 12:19:51 följande:
    Fast det känns ju lite... hm. Rekommenderar du verkligen familjeliv? Haha jaasi... Och hur konstigt blir inte det då, när man spenderat månader och åter månader här inne tillsammans med dessa brudar och bara för att man vill prata om lite bredare saker, så ska man helt plötsligt byta sida? Som sagt, jag tycker att det är ganska naturligt att om man pratar såhär på ett forum (även om det är ett bröllopsforum), så blir man nyfikna på varandra och man vill dela med sig av sina erfarenheter, tankar, känslor osv. Även under bröllopsplanerandet kommer det dagar och veckor då tankarna är någon annanstans och det kan vara skönt att kunna ventilera sådant för att komma vidare i bröllopsplaneringen. Det går ju dessutom att undvika de trådar och inlägg som man själv inte finner intressanta. Nåja... skitsamma. Nu är det som det är helt enkelt, du har ju fått mer bröllopsprat återigen.
    augustibrud.bloggplatsen.se, lösenord när det behövs: Pinkgrape
    Jo klart att det är naturligt och allt sånt.
    men det kanske inte alla tycker är kul, ta t.ex. dom som kanske är med i tråden som har försökt bli med barn i över 1 år och inta lyckas än? dom kanske inte mår bättre av alla som blir gravida här och var runtomkring dom, eller? klart man ska få prata om det och vara glad men tänk lite att det finns fler, det är allt jag menar =)
  • Skumboll
    Beautiful Disaster skrev 2011-06-23 13:12:19 följande:
    Jag kan förstå det. Är glad att du ville dela med dig

    Det går att testa fostret redan i magen, inget vi tänkte på med Elliott då man alltid trott att man ska få ett friskt barn första gången. Som en bekant sa "Tack och lov är ni unga och hinner få tio barn till om ni vill", sant men ändå sorgligt. Har funderat på fostervattensprov som visar alla trisomidiagnoser. Men då är risken större med missfall att provet än att få ett trisomibarn igen   
    Det är rätt skönt att vara öppen med det man gått igenom. Bara det är lite terapi för mig! 

    Klumpig kommentar, ungefär som att det är lättare rent känslomässigt att få ett trisomibarn bara för att man är ung. Jag har också fått enmassa idiotiska kommentarer bara på grund av min ålder och om folk bara visste vad sårande det kan vara. 
    En svår avvägning, fostervattensprov är ju som sagt inte riskfritt det heller. Och även om barnet inte har någon trisomifel så fins det ju en uppsjö av andra sjukdomar/fel man inte kan se med det testet. 
  • SnartFruSir

    DHL kom precis med tärnklänningarna. Har bara hunnit kolla som hastigast. Det är en liten fläck på det nedre sidenbandet på den ena klänningen, och en liten fläck på chiffongen under bältet på den andra. Vissa av pärlorna ser ut att sitta lite löst och jag har inte fått att tyget går från lila till vitt.

    Men vet ni vad, de blev jättefina ändå :) Helheten är perfekt. Färgen ville jag skulle vara varm och vara mellan det lila och rosa hållet, och det tycker jag absolut att jag har fått. Nu hoppas jag bara att de sytt efter rätt mått, då kommer de att vara så nära perfekt som det bara går...

    Bild på original:


    Thérese på jobbet var snäll och provade en. Låter henne dock få vara lite anonym här.. :)

Svar på tråden Augusti 2011 - del 2