• 090208

    Hur blir man av med sockerberoendet??

    Hatar det! Och varst ar nar jag ar ensam hemma, jag blir rastlos och kan springa till affaren alla konstiga tider pa dygnet. I nagra veckor var jag jatteduktig och sprang nastan varje dag och at battre, da ar det lattare, som en bra cirkel.


     


    Men sen ger jag upp. Det handlar valdigt mycket om disiplin (stavas??) ocksa, men jag blir helt rastlos och ofokuserad om jag inte har socker nar jag t.ex ser en film.

  • Svar på tråden Hur blir man av med sockerberoendet??
  • Ezna
    mattiasFästmö skrev 2010-07-16 18:18:26 följande:
      fungerar det med dieter mot sockerberoende även om man inte behöver gå ner i vikt? om du förstår hur jag menar? kan man lägga om det så det inte handlar om viktnedgång utan om sockret?
    Absolut!! 
    Läs om fas 3 i GI.. det går alldeles utmärkt!
  • Dolly84

    Det handlar om mål och motivation. Du måste själv veta vad målet med att inte äta godis är för att kunna hålla kvar motivationen. Så har jag gjort. Har verkligen tänkt på mina mål med att inte äta sött och sagt till mig själv på skarpen. Men sen har jag inte slutat helt, det vill jag inte...  Man måste ju leva också :)

  • mamablues

    Det handlar oxå om att försöka äta regelbundet. Inte låta det gå fler än 4 timmar mellan varje gång man äter. För det är när blodsockernivån i kroppen sjunker som man får det där extrema suget (enligt mina erfarenheter). Jag försöker äta efter gi och ibland äter jag potatis och bröd men det får inte mig att få sockersug utan för mig är det så att när jag hoppat över någon måltid (eller har mens, haha) eller det har gått alldeles för lång tid från det att jag åt sist, då MÅSTE jag ha något sött! Men så länge jag äter mina 4-5 måltider per dag så tänker jag inte ens på godis, t om mina barn kan sticka en godis framför min näsa utan att jag blir sugen!
    Så prova det får du se om det hjälper! Man måste inte gå på någon diet. Gi är iofs en livsstil (inte bantningskur) som har hjälpt många diabetiker att kontrollera sitt socker och många behöver inte ta insulin när de äter efter GI och på bestämda tider! 

  • svealisa

     


    mattiasFästmö skrev 2010-07-16 19:07:58 följande:
      Jag har provat det flera gånger, och inte bara att jag fått huvudvärk och vart väldigt lättirriterad i iallafall en vecka, utan jag har alltid gått tillbaka. För det går inte att helt hålla sig borta från allt socker i resten av livet, och då börjar man med något litet sen igen och tänker att dethär har jag ju kontroll på, och sen blir det lite mer och tillslut är man tillbaka. Då är det bättre att man lär sig kontrollera det med i livet än att totalt utestänga det. enligt mina erfarenheter iallafall.

    Haha, förlåt, men din erfarenheter har ju alltid medfört att du inte kan kontrollera sockerbehovet!
    Om man som LCHF-are känner ett sug tar man t.ex. en bit ost tills den riktiga måltiden är klar. Jag och dottern var och handlade igår kväll och hon köpte en liten påse med lördagsgodis. När vi kom hem öppnade jag påsen och kikade men jag kände INGET som helst sug efter hennes godis!

  • lillalyckan

    Jag har också jättestora problem ,beter mig nästan som en missbrukare! Det enda som funkar för mig är att hålla mig helt borta från godis och dyl. Men frukt äter jag, för det är trots allt nyttigt för kroppen men man behöver ju inte moffa loss och äta hundra frukter om dan. Jag äter inte efter nån diet (viktväktar visserligen) men GI tänket är rätt smart tycker jag. Det här med långsamma kolhydrater, jag brukar i vanliga fall behöva äta mat iaf var tredje timme, provade att baka ett eget bröd gjort på fullkornsdinkel mjöl och höll mig mätt i 5 timmar utan sötsug!


    Men jag kan håll amig ifrån godis i jättelång tid, sen äter jag en gång och då är det som att öpnna en flod, då moffar jag flera dar i rad tills jag mår illa... Sjukligt...


  • mattiasFästmö

     


    svealisa skrev 2010-07-17 08:50:53 följande:
      Haha, förlåt, men din erfarenheter har ju alltid medfört att du inte kan kontrollera sockerbehovet!

    Fast som jag skrev längre upp i tråden så kan jag kontrollera det nu, dock inte genom att totalsluta, utan att hålla mig borta från det på veckodagarna, inte äta mer än tre godisar i taget var 10minut osv osv. Och det fungerar jättebra hittills.

  • Astro

    Man kan ju oxå sluta fokusera på själva ätandet och börja träna lite mer istället.

    Min egen erfarenhet är att jag har absolut mest sötsug de dagar jag mest suttit still. Efter ett schysst gympass eller en 20-30 minuters jogging/löptur är man full av endorfiner och inte så sötsugen alls!

    Utöver träning försöker jag hålla nere sötsaksnivån i veckorna och tillåta mig lite mer på helgen. Och framförallt inte göra det till ett tvång. Jag vill inte istället för jag får inte är bra.

  • JustMeAndMyLove

    FFör mig funkade herbalifes the, mins inte vad de heter nu men de går säkert att googla efter. Jag tycker för övringt de är alldeles för dyra men just sockersuget blev jag av med, vilket var skönt.


    Socker är heller inte farligt, skulle aldrig sluta med nyttigt socker som söt frukt etc, utan sattsa på att hålla blodsockret i en jämn nivå över hela dagen för att må bättre och inte skapa behov för snabba "kickar"".


     


    Lycka till!

  • Senilia

    Tips - vad du än gör - gå inte på GI eller LCHF.. Det är FARLIGT för kroppen om du kör med det längre tid (och ja, jag vet vad jag pratar om - vetenskapligt - inte pr, reklam eller annat tjafs)...

    Jag får också seriöst sockersug ibland. Jag borstar tänderna, tar ett tuggomi (det är ofta rörelsen man är ute efter) eller frukt. Mörk choklad och nötter är också bra substitut för godis. Men sluta inte helt med socker och kolhydrater - kroppen behöver detta för att fungera ordentligt.
    Sen är det som många skrivit aldrig bra att sätta upp förbud. Skriv ner varför du VILL sluta med allt socker - inte varför du MÅSTE.. Du måste ha viljan för att det ska gå.
    Lycka till!

Svar på tråden Hur blir man av med sockerberoendet??